Ladestander langt fra huset

Jeg skal etablere en ladestander på grundejerforeningens p plads ca 60 meter fra mit hus da jeg ikke har køreadgang til mit rækkehus. Det er muligt at etablere en selvstændig måler lige ved p-pladsen ved at tilslutte denne til hovedledningen, men nyetablering af dette er ret dyrt. Kan jeg trække (nedgrave) et 6mm kabel fra mit hus de 60 meter og etablere en ladestander på den måde ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det vil jeg mene sagtens kan gå. 
Jeg går ud fra at det er ladestander med 16 A sikringer foran. Der vil være et lille spændings fald omkring 3 V men ikke noget der har betydning. Når elværk og vandværk fører ledninger over en matrikkel så tinglyser de ret til at vedligeholde denne. Altså ved en eventuel fejl på kabel at måtte grave ned til denne. Det må du lige overveje. 
Hvis du etablerer en ny installation, så skal du ud over skab til tavle for måler også betale tilslutnings afgift til elværket. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Få lige en tilladelse fra grundejerforeningen og overvej om det er en ide at grave et kabelrør ned. Ved en evt. reparation er det normalt gravearbejdet, der er det dyreste.

fase
Kunne der blive noget med jordforbindelsen når ladestanderen kommer til at stå 60 meter væk, så der skulle være et jordspyd og RCD ved ladestanderen..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er fint med jordforbindelse igennem kablet ( 5 x 6 mm2 ) 

ev elmand skrev den 22-12-2025 12:09:24

Det er fint med jordforbindelse igennem kablet ( 5 x 6 mm2 ) 

Vil RCD'en i huset så slå fra, hvis man berøre fasen ude ved ladestanderen og har "jordforbindelse"?

Eller kræver det et jordspyd ude ved ladestanderen?

Annonce
Tak for den hurtige feedback. Vi er i virkeligheden 4 huse som gerne vil bruge denne løsning, som jo kun vil koste ca 3-4000kr for kablet plus eget gravearbejde. Etablering af en ny installation med 63 amp vil løbe op i omkring 70.000 plus elektrikerarbejde.(delt mellem 4)
Jeg vil igang om et par måneder mens andre vil støde til undervejs de næste år. Kan deres kabler “svejses” sammen (dvs senere forlænges) så dem der ikke skal igang nu kan undgå at kabelenderne, som senere skal ind i huset, ikke ligger på overfladen og ser træls ud ?
Med hensyn kabler til senere brug er det bedre at sætte en krympeflexprop på enden og så lade enden være rinklet sammen under jorden. Læg nogle havefliser eller andet over så kablerne ikke bliver ødelagt ved et uheld. Og vær sikker på at der er kabel nok.......

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Je_ns : 
Nogen har den opfattelse at RCD har  forbindelse til jordspyd Det er ikke tilfældet.
Helt principielt måler den strømmen ind i huset og ud af huset. De skal altid være lige store frem og retur. Så hvis det er mere galt end 30 mA ( 30/1000 A ) så slår den fra
Den afbryder altså ved en fejl strøm. Så uanset om fejlstrømmen skal gå direkte til jordspyd 1 m fra fejlstedet eller 60 m eller 160 m  så har det ingen betydning. 
RCD / Hpfi slår fra alligevel. 

ev elmand skrev den 22-12-2025 15:59:47

Je_ns : 
Nogen har den opfattelse at RCD har  forbindelse til jordspyd Det er ikke tilfældet.
Helt principielt måler den strømmen ind i huset og ud af huset. De skal altid være lige store frem og retur. Så hvis det er mere galt end 30 mA ( 30/1000 A ) så slår den fra
Den afbryder altså ved en fejl strøm. Så uanset om fejlstrømmen skal gå direkte til jordspyd 1 m fra fejlstedet eller 60 m eller 160 m  så har det ingen betydning. 
RCD / Hpfi slår fra alligevel. 

Tak for forklaringen det giver jo god mening..

steengormsen skrev den 22-12-2025 14:24:12

Tak for den hurtige feedback. Vi er i virkeligheden 4 huse som gerne vil bruge denne løsning, som jo kun vil koste ca 3-4000kr for kablet plus eget gravearbejde. Etablering af en ny installation med 63 amp vil løbe op i omkring 70.000 plus elektrikerarbejde.(delt mellem 4)
Jeg vil igang om et par måneder mens andre vil støde til undervejs de næste år. Kan deres kabler “svejses” sammen (dvs senere forlænges) så dem der ikke skal igang nu kan undgå at kabelenderne, som senere skal ind i huset, ikke ligger på overfladen og ser træls ud ?

Nu tager spørgsmålet en drejning fra at være en tilslutning til at være fire. Det ændrer rådgivningen, for nu ville en skitse over placering af bygninger og ladestandere være god at have. Afhængig af afstanden mellem husene og de påtænkte ladestandere kan det være nødvendigt med et kabelrør til hver. Så lidt flere oplysninger ville være godt. 

Kabler kan forlænges med krympemuffer, men som en generel betragtning er samlinger et svagt led.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis