Dæmperrelæ -> skydedæmper

Jeg har et dæmperrelæ på loftet, som virker ved at jeg holder afbryderen inde for at dæmpe / skrue op. Men relæet dæmper ikke ret langt ned. Normalt foretrækker vi det meget lyst (tilsvarende 80w pære), men når det skal være hyggeligt vil vi gerne kunne skrue længere ned.

Så jeg overvejer mine muligheder. Den enkleste er umiddelbart at skifte afbryderen til en skydedæmper til led. Det må jeg gøre selv. Men vil den kunne virke mens der sidder et relæ på loftet?

Alternativet er at fjerne relæet og opsætte en samledåse istedet. Det må jeg i udgangspunket ikke selv, så den lovlige og enkle løsning havde jo været bedst. ​
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske behøver du ikke fjerne relæet, men bare koble ind- og udgang sammen i en muffe. Derefter skifter du den nuværende afbryder ud med den ønskede dæmper.

fase
S. Fabrin skrev den 21-12-2025 12:50:51

Måske behøver du ikke fjerne relæet, men bare koble ind- og udgang sammen i en muffe. Derefter skifter du den nuværende afbryder ud med den ønskede dæmper.

Altså inde i relæet? Blot så jeg forstår det korrekt. 

HrT skrev den 21-12-2025 13:18:27

Ja inde i relæet. Måske kan du nøjes med at flytte udgangen over i faseklemmen og bruge den som muffe.

fase
S. Fabrin skrev den 21-12-2025 13:46:35

HrT skrev den 21-12-2025 13:18:27

Ja inde i relæet. Måske kan du nøjes med at flytte udgangen over i faseklemmen og bruge den som muffe.

Tak! Det havde jeg ikke overvejet. Så er det også enklere at lave det om, hvis konen ombestemmer sig igen senere 

For lige at slå fast hvis andre læser tråden. Man må ikke selv montere / skifte lysdæmper. 
Det man må er at skifte stikkontakt til en præcis magen till den der sidder der. 
Til HrT 
Den afbryder der sidder der nu styrer relæet på loftet så der oppe skal du have fasen der kommer fra lampen ført over på lampens tændledning, hvis du ska have skydelysdæmper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 21-12-2025 23:36:49

For lige at slå fast hvis andre læser tråden. Man må ikke selv montere / skifte lysdæmper.
Det man må er at skifte stikkontakt til en præcis magen till den der sidder der.
Til HrT
Den afbryder der sidder der nu styrer relæet på loftet så der oppe skal du have fasen der kommer fra lampen ført over på lampens tændledning, hvis du ska have skydelysdæmper. 

Det første er vigtigt. Troede faktisk selv at man måtte skifte til en afbryder selv uanset typen. Mærkeligt man ikke må det egentligt. 

Prøver efter jul. Konen har åbenbart planer for mig 👀😂
Jeg vil lige kommentere ev elmands  svar: Det er korrekt, at det ikke er GDS arbejde, men det er mit absolutte indtryk, at der i de spørgsmål, hvor der bliver søgt oplysning om, hvordan tingene kan laves og der samtidig bliver sagt at arbejdes vil blive udført af en elektriker, Spørges der fordi, det alligevel bliver udført som GDS arbejde. Hvorfor spørger man ellers ikke bare elektrikeren. Ud fra det giver både du og jeg anvisninger på udførelse af forskellige ting. Det er i øvrigt ansvarspådragende for den, der udfører det aut. arbejde. Det gælder både for el, vand eller afløb. Det eneste der ser ud til at afskrække folk fra lave er gasinstallationer.

fase
S. Fabrin skrev den 22-12-2025 08:15:15

Jeg vil lige kommentere ev elmands  svar: Det er korrekt, at det ikke er GDS arbejde, men det er mit absolutte indtryk, at der i de spørgsmål, hvor der bliver søgt oplysning om, hvordan tingene kan laves og der samtidig bliver sagt at arbejdes vil blive udført af en elektriker, Spørges der fordi, det alligevel bliver udført som GDS arbejde. Hvorfor spørger man ellers ikke bare elektrikeren. Ud fra det giver både du og jeg anvisninger på udførelse af forskellige ting. Det er i øvrigt ansvarspådragende for den, der udfører det aut. arbejde. Det gælder både for el, vand eller afløb. Det eneste der ser ud til at afskrække folk fra lave er gasinstallationer.

Hvilket egentlig er mærkeligt, for - udover eksplosionsfaren - kan særligt ulovligt elarbejde slå ihjel, mens kloak kan ruinere en. 

Omvendt synes jeg vi har for restriktiv lovgivning herhjemme ift mange andre lande. Særligt set i forhold til, at det mange steder er tæt på umuligt at få en håndværker. Jeg har eks haft kontakt med 7 kloakmestre for at få et tilbud, men kun én vendte retur med lovning om at vende retur efter nytår. Forsikringens egen kloakmester kom 2 dage efter. Det virker mærkeligt at jeg eks ikke må skifte en kloakbøjning til 50,- selv, men skal betale 2500+ og vendte 6-8 uger blot for at en kloakmester kan gøre det (og forsikringens kloakmester anbefalede jeg lod hullet være for så er rensning enklere. Mente ligefrem det nok var lavet af en kloakmester i første omgang…). 

Jeg ville ikke selv gide besværet med at få en aut ud til at skifte en skydedæmper, hvis det kunne spille ved blot det skifte, men havde omvendt en ude da vi flyttede ind for at lovliggøre relæet (som var tilsluttet med blød ledning uden jord fra relæet på loftet tll lampen inde i huset uden lampeudtag eller lignende).

Og så kan det undre mig at jeg godt må lave al vådrumssikring osv selv, når de skader kan beløbe sig til mange hundrede tusinde kroner. Dem hører jeg flere eksempler på en brand pga en faulty afbryder. ​
Vi tager lige den med gassen først. Grunden til at folk ikke gerne vil skrue på gasinstallationen er sikkert, at det lyder (brand)farligt.
Med hensyn til at arbejde med ting, der kræver autorisation, skyldes det at der er lovregler for, hvordan arbejdet skal udføres. Det gælder alle aut. fag. Kunne man tænke sig, at der var en grund til, at jeg skulle 7,5 år for at kunne få en autorisation som elinstallatør. Der er masser af lovstof og elektroteknik i uddannelsen. Hverken Erik eller jeg er på arbejdsmarkedet mere, men det forbyder os ikke at give råd efter bedste evne. Lovene er ikke noget de aut. fagfolk har lavet, men er bestemt af andre.
Om du vil have besværet med at få arbejdet udført af aut. arbejdskraft er dit valg. Når du og andre spørger om råd, er det formentlig fordi, der mangler den fornødne viden om udførelse af arbejdet. De råd, der bliver givet, gives ud fra de oplysninger der gives i spørgsmålene.
Nu er vådrumssikring eller fejludført af samme ikke i samme faregrad som det at få stød af elinstallationen. Der skal i øvrigt meget til at blive slået ihjel af strøm. Men et stød, der udløser HPFI relæet, glemmer du ikke lige med det samme. Det er prøvet 
Om du eller andre vil lave/reparere på diverse installationer, vil jeg ikke blande mig i. Jeg  og andre besvarer diverse spørgsmål efter bedste evne og ud fra de givne oplysninger. I mine øjne er der en grund til at en håndværkeruddannelse varer ca. 4 år. Bare sådan for det grundlæggende.

fase
  Helt enig. 
Og det var bestemt ikke for at du skulle afholde dig. Mere ment som at det "faktum" du havde skrevet ikke står u-imodsagt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis