Dæmperrelæ -> skydedæmper

Jeg har et dæmperrelæ på loftet, som virker ved at jeg holder afbryderen inde for at dæmpe / skrue op. Men relæet dæmper ikke ret langt ned. Normalt foretrækker vi det meget lyst (tilsvarende 80w pære), men når det skal være hyggeligt vil vi gerne kunne skrue længere ned.

Så jeg overvejer mine muligheder. Den enkleste er umiddelbart at skifte afbryderen til en skydedæmper til led. Det må jeg gøre selv. Men vil den kunne virke mens der sidder et relæ på loftet?

Alternativet er at fjerne relæet og opsætte en samledåse istedet. Det må jeg i udgangspunket ikke selv, så den lovlige og enkle løsning havde jo været bedst. ​
Jeg har et dæmperrelæ på loftet, som virker ved at... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Enig og enig. Jeg har nok bare mere respekt for strøm end for gas. Gas havde vi i vores første lejlighed og dengang var det noget med, at bygas lugtede råddent for at sikre, at man opdagede det.

Strøm kender jeg til folk, der er døde af det. Og man glemmer absolut ikke de stød, man har oplevet. Har prøvet det to gange (en overgang i en ovn og en arbejdsplads, hvor en vicevært havde skruet et håndtag ind lige over en kontakt…). Så kan man mærke man lever 
Nå, prøvede og det var en kæmpe fiasko. For der var ikke dybde nok i dåsen til en dæmper… så hvis det skal en dæmper ind, skal jeg have dåsen udskiftet til en dybere model.

Den, der sad, ligner de grønne indmuringsdåser, men havde to “broer/forhøjninger” øverst og nederst, hvor der sad skruer til at holde dåsen fast. Dem ramte dæmperens kabeltilførsel. Nyere dåser vil have rigeligt med plads.

Noget helt andet var at det hele virkede mærkeligt. Kan en elektriker måle sig frem til hvilke ledere der hører til hvilke kabler selvom der ikke er strøm tilsluttet dem? Læs: taler vi en time eller en dag, hvis jeg kobler alting fra i dåsen, skiftet dåsen (hvis jeg ikke må sætte dåsen op, så i hvert fald lave pladsen) og dernæst får en elektriker ud for at koble alt korrekt til?
Nu fremgår det ikke af billedet af dåsen, hvordan den ser ud. Eller på almindelig dansk kan du ikke vise et billede af dåsen.    

fase
S. Fabrin skrev den 29-12-2025 10:56:01

Nu fremgår det ikke af billedet af dåsen, hvordan den ser ud. Eller på almindelig dansk kan du ikke vise et billede af dåsen.    

😱😂

Her et billede af lignende dåse. Jeg tog ikke et billede selv. Her en 1,5m. Min er 1m. Det er skruens “bro” som der er to af i 1m, så der er meget dårlig plads bag. En skydedæmper sidder 2-3mm uden for rammen bagefter 
Forsøg nr 2
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis