Atelier/anneks-byggeri. Har jeg fugt i fundamentet?

Hej alle sammen!
Jeg håber, at nogen her kan hjælpe mig.

Jeg er i gang med at bygge et opvarmet atelier/anneks. Men nu er jeg bange for, at der er gået noget galt med fundamentet 😭.
På den langside, der vender ud mod haven, synes der at trænge fugt 💧 ind under husets træskelet. Se billederne for flere detaljer.

• Det synes at være bestemte steder på muren, hvor fugten trænger ind.
  • Problemet opstår ikke med det samme i forbindelse med regn, men efter lidt tid med megen regn eller fugt 🌧️.
  • Der opstår aldrig pytter eller lignende, men murpappet føles fugtigt (både på oversiden og undersiden) og det får mørke pletter. Ligesom også gulvet, der støder op imod området bliver mørkt/fugtigt 💦.
  • Når jeg mærker under murpappet føles gasbetonstenen nedenunder også meget fugtig.

Jeg var først bange for, at der trængte vand mellem aluminiums-sålbænken og vinduespartiet (eller andre steder omkring vinduet), men jeg var ret grundig med ms-fugen, og så gav jeg også den nederste fuge (også under sålbænken) en ond omgang Tagtæt-silikone. Og det er ikke kun under vinduespartiet, problemet er. Så jeg tror ikke rigtigt, det er dér skoen trykker 👢.

Hvad kan jeg gøre? Hvor meget på skideren er jeg? 😱

Flere detaljer (til de mest nysgerrige):
Jeg har selv tegnet og bygget trækonstruktionen (med god hjælp fra min pensionerede far), men betonfundamenter har jeg ikke forstand på, så dér måtte jeg have lidt hjælp 😅.

Randfundamentet:
Vi gravede ud, og fik støbt et randfundament ned i 70-80 cm's dybde i  fiberbeton. Der blev sat gasbetonsten ned i betonen, og de blev limet sammen. Da alt var tørt pudsede min far ydersiden af gasbetonen med noget vandtæt fundamentpuds Vi lagde murpap (20 cm’s bredde) ovenpå, før vi begyndte på træskelettet.

Gulvet:
Indvendigt gravede vi ud, lagde grus, 30cm polystyren og rionet. Og så hældte vi ca. 12 cm hjemmerørt beton ovenpå. Overfladen endte med at være lidt grov. Jeg lejede en betonsliber, men det var ikke rigtigt til at få pænt. Så vi endte med at grunde gulvet, og give det omgang selvnivellerende gulvspartel. Nu er det meningen, at der skal en radonmembran på. Til sidst skal der lægges gulvunderlag og et flydende egetræs-click-gulv (som jeg købte brugt, til en god pris 😉).

Som I ser har jeg planer nok … men hvad gør jeg ved fugten? Altså, bortset fra at rive det hele ned 🏗️, lægge mig i fosterstilling og græde mig i søvn 😭?
Hej alle sammen! Jeg håber, at nogen her kan... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 21-12-2025 11:39:26

Når det er så tæt ved jord så er den rigtige løsning er at få lave en mere tæt inddækning ved overgang mellem sokkel og den ventilerede facade, eg via en alu/zinkprofil lidt ala det man ser ved sokkelisolering.
Kræver desværre at yderbeklædning pilles af da profilen skal bagved vindspærren og fuges i overgangen.

/BOFH 

Den del af haven, hvor bygningen er, ligger ret højt. Så jeg havde også tænkt på, at jeg måske kunne grave noget jord af foran fundamentet, og på den måde "hæve" det højere op over jorden. Kunne det måske gøre det? 

Ift. kondens og kuldebro.

Det er i hvert fald noget der er meget typisk ved en ringe isoleret sokkel med kuldebro (og stort linjetab) samt manglende ventilation.

Jeg har haft erfaring med at denne kuldebro ligefrem skaber små pytter af blankt vand på oversiden af fugtspærren.

Den fugt (kondensvand) du ser på indersiden af dine ruder, skal du forestille dig kondenserer på samme måde på andre flader der har samme lave temperatur. F.eks. din sokkel.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Byggemand Børge skrev den 21-12-2025 12:07:55

Den del af haven, hvor bygningen er, ligger ret højt. Så jeg havde også tænkt på, at jeg måske kunne grave noget jord af foran fundamentet, og på den måde "hæve" det højere op over jorden. Kunne det måske gøre det? 

Du kan helt sikkert reducere opsprøjt ved at sænke flisernes niveau lidt, men med så lidt overlap du har pt vil vand stadig kunne slå ind på din bundrem når det blæser.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 21-12-2025 17:41:50

Byggemand Børge skrev den 21-12-2025 12:07:55

Du kan helt sikkert reducere opsprøjt ved at sænke flisernes niveau lidt, men med så lidt overlap du har pt vil vand stadig kunne slå ind på din bundrem når det blæser.

/BOFH 

Hmm 🤔, ja, det har du nok ret i.

Det er muligt, at jeg bliver nødt til at dække det ind på en måde, som du også foreslår.

Men jeg vil først være helt sikker på, hvor vandet kommer fra. Det vil bare være for bittert, at sætte gang i det helt store apparat, for så at opdage, at det var et andet apparat, der skulle have været i gang 😅

ATCM skrev den 21-12-2025 12:10:14

Ift. kondens og kuldebro.

Det er i hvert fald noget der er meget typisk ved en ringe isoleret sokkel med kuldebro (og stort linjetab) samt manglende ventilation.

Jeg har haft erfaring med at denne kuldebro ligefrem skaber små pytter af blankt vand på oversiden af fugtspærren.

Den fugt (kondensvand) du ser på indersiden af dine ruder, skal du forestille dig kondenserer på samme måde på andre flader der har samme lave temperatur. F.eks. din sokkel.

Mvh. 
Jeg undersøger lige nærmere om kondens, kan have skylden for alle mine kvaler.

Men måske bliver jeg nødt til at få en professionel ud, og kigge på det. For hvis jeg får lukket af og isoleret rundt om vinduespartiet, og det så ikke er kondensen den er gal med … så er jeg vel i gang med at lave min egen swimmingpool nedenunder radon-spærren 🤿, og det vel ikke så snedigt af mig?
Annonce
Byggemand Børge skrev den 22-12-2025 09:56:31

Det er muligt, at jeg bliver nødt til at dække det ind på en måde, som du også foreslår.

Men jeg vil først være helt sikker på, hvor vandet kommer fra. Det vil bare være for bittert, at sætte gang i det helt store apparat, for så at opdage, at det var et andet apparat, der skulle have været i gang 😅

Enig i at det vil være surt at pille det af!

Lidt svært at se på billederne, men er der en vindspærre/vindpap bag dine klemlister der er ført ned foran din bundrem? Isf kunne man måske fuge den fast udefra for at gøre det mere tæt?

Hvis du sænker det udvendige niveau kunne man evt lime en profil med drypkant fast mod bagsiden af beklædningen så overlappet blev større? Sådan har jeg gjort ifm levetidsforlængelse af nogle værkstedsdøre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 22-12-2025 11:57:02

Byggemand Børge skrev den 22-12-2025 09:56:31

Enig i at det vil være surt at pille det af!

Lidt svært at se på billederne, men er der en vindspærre/vindpap bag dine klemlister der er ført ned foran din bundrem? Isf kunne man måske fuge den fast udefra for at gøre det mere tæt?

Hvis du sænker det udvendige niveau kunne man evt lime en profil med drypkant fast mod bagsiden af beklædningen så overlappet blev større? Sådan har jeg gjort ifm levetidsforlængelse af nogle værkstedsdøre.

/BOFH 

Uh, det er heller ikke en dårlig idé 😄. Jeg havde faktisk leget med idéen om at montere en art “offerbræt” nederst, udenpå beklædningen, der stak længere ned.

Og ja, vindpappet går helt ned over bundremmen. Jeg har allerede forsøgt mig med lidt byggesilikone nederst, men det kan godt være jeg skal give det en ordentlig omgang mere 🤔
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også