Atelier/anneks-byggeri. Har jeg fugt i fundamentet?

Hej alle sammen!
Jeg håber, at nogen her kan hjælpe mig.

Jeg er i gang med at bygge et opvarmet atelier/anneks. Men nu er jeg bange for, at der er gået noget galt med fundamentet 😭.
På den langside, der vender ud mod haven, synes der at trænge fugt 💧 ind under husets træskelet. Se billederne for flere detaljer.

• Det synes at være bestemte steder på muren, hvor fugten trænger ind.
  • Problemet opstår ikke med det samme i forbindelse med regn, men efter lidt tid med megen regn eller fugt 🌧️.
  • Der opstår aldrig pytter eller lignende, men murpappet føles fugtigt (både på oversiden og undersiden) og det får mørke pletter. Ligesom også gulvet, der støder op imod området bliver mørkt/fugtigt 💦.
  • Når jeg mærker under murpappet føles gasbetonstenen nedenunder også meget fugtig.

Jeg var først bange for, at der trængte vand mellem aluminiums-sålbænken og vinduespartiet (eller andre steder omkring vinduet), men jeg var ret grundig med ms-fugen, og så gav jeg også den nederste fuge (også under sålbænken) en ond omgang Tagtæt-silikone. Og det er ikke kun under vinduespartiet, problemet er. Så jeg tror ikke rigtigt, det er dér skoen trykker 👢.

Hvad kan jeg gøre? Hvor meget på skideren er jeg? 😱

Flere detaljer (til de mest nysgerrige):
Jeg har selv tegnet og bygget trækonstruktionen (med god hjælp fra min pensionerede far), men betonfundamenter har jeg ikke forstand på, så dér måtte jeg have lidt hjælp 😅.

Randfundamentet:
Vi gravede ud, og fik støbt et randfundament ned i 70-80 cm's dybde i  fiberbeton. Der blev sat gasbetonsten ned i betonen, og de blev limet sammen. Da alt var tørt pudsede min far ydersiden af gasbetonen med noget vandtæt fundamentpuds Vi lagde murpap (20 cm’s bredde) ovenpå, før vi begyndte på træskelettet.

Gulvet:
Indvendigt gravede vi ud, lagde grus, 30cm polystyren og rionet. Og så hældte vi ca. 12 cm hjemmerørt beton ovenpå. Overfladen endte med at være lidt grov. Jeg lejede en betonsliber, men det var ikke rigtigt til at få pænt. Så vi endte med at grunde gulvet, og give det omgang selvnivellerende gulvspartel. Nu er det meningen, at der skal en radonmembran på. Til sidst skal der lægges gulvunderlag og et flydende egetræs-click-gulv (som jeg købte brugt, til en god pris 😉).

Som I ser har jeg planer nok … men hvad gør jeg ved fugten? Altså, bortset fra at rive det hele ned 🏗️, lægge mig i fosterstilling og græde mig i søvn 😭?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget svært udfra billedene at se hvordan hytten er bygget, og give et bud på hvorfor der kommer vand ind.
En stor fejl der kan ses på billederne er højden på soklen. Den burde have været mindst 15 cm højere.

Derudover mangler du ventilation bag beklædningsbrædderne, som også burde have været afsluttet 3-4 cm under sokkelhøjden.

Selvbygger med stort S. 
Velkommen på siden  

Det er noget usædvanligt at bruge gasbetonblokke i soklen, normalt bruger man Lecablokke, men om det gør nogen forskel er jeg ikke klar over..

hvis vandet kommer ind ved fundamentet, bør du lave et omfangsdræn, hvordan med tagvandet får du det bortledt, og evt belægning udenfor skal have fald væk fra bygningen.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-12-2025 22:25:00

Velkommen på siden  

Det er noget usædvanligt at bruge gasbetonblokke i soklen, normalt bruger man Lecablokke, men om det gør nogen forskel er jeg ikke klar over..

hvis vandet kommer ind ved fundamentet, bør du lave et omfangsdræn, hvordan med tagvandet får du det bortledt, og evt belægning udenfor skal have fald væk fra bygningen.

Gasbeton. Det havde jeg slet ikke set i første indlæg.

Gasbeton er fremragende til at transportere vand, så hvis det reelt er det der er brugt så er det i mine øjne klare til nedrivning og genopbygning på en rigtig sokkel.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 20-12-2025 22:35:43

Velkommen på siden  

Gasbeton. Det havde jeg slet ikke set i første indlæg.

Gasbeton er fremragende til at transportere vand, så hvis det reelt er det der er brugt så er det i mine øjne klare til nedrivning og genopbygning på en rigtig sokkel.

Tak for så hurtig tilbagemelding!

Sorry, det var mig der vrøvlede i mit originale opslag. Det var selvfølgelig Lecablokke, vi brugte  .

Jeg havde selv tænkt fundablokke, men den gode mand, jeg fik til at hjælpe mig med at støbe, sagde at lecablokke, var det rigtige valg.
Leca er det rigtige valg, men soklen er alt for lav.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 20-12-2025 22:22:04

Det er meget svært udfra billedene at se hvordan hytten er bygget, og give et bud på hvorfor der kommer vand ind.
En stor fejl der kan ses på billederne er højden på soklen. Den burde have været mindst 15 cm højere.

Derudover mangler du ventilation bag beklædningsbrædderne, som også burde have været afsluttet 3-4 cm under sokkelhøjden.

Her har I lige et par billeder mere udefra. Fliserne man ser foran bygningen, snyder lidt. De ligger ikke helt op til bygningen, men er blot smidt på græsset foran (hvor der skal konstrueres en lille terrasse til foråret), for at man ikke sopper rundt i mudder 💦, når man arbejder på facaden.

Yderbeklædningen:
Der er udluftning bag yderbeklødningen, det som man kan se på billedet her er en 2,5 cm tyk ventilationsklemliste. Der skulle gerne være rigelig luft 🌬️.

Der er lukket af ind til isoleringen med det diffusionsåbne undertag, jeg havde til overs fra taget (som i øvrigt er et ståltag). Der stod, at det fungerede godt som vindpap.

Det er desværre rigtigt, at brædderne ikke går 3-4 cm længere ned ned end bundremmen. Men de er skåret i smig i enden, og går i hvert fald lidt over 2 cm længere ned.

Fundamenthøjden:
Og ja, fundamentet rager kun  ca. 10 cm op i landskabet. Jeg ved godt det er lidt slemt 🥺, men vi havde den udfordring, at bygningen skulle indgå i en eksisterende konstruktion med en muret garage, og et halvtag. Så hvis vi kom for højt op, ville hoveddøren ikke passe under halvtaget.

Velkommen på siden  

Taget er et pulttag i tagstensprofilerede stålplader med ca. 12 graders hældning. Det bliver ledt bort af samme tagrende-setup som garagen, og ryger ned i kloaken.

Jeg begynder at blive lidt bange for, at jeg måske skal i gang med en større udgravning  
Når det er så tæt ved jord så er den rigtige løsning er at få lave en mere tæt inddækning ved overgang mellem sokkel og den ventilerede facade, eg via en alu/zinkprofil lidt ala det man ser ved sokkelisolering.
Kræver desværre at yderbeklædning pilles af da profilen skal bagved vindspærren og fuges i overgangen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej

For ikke at udelukke andre muligheder kan det være at det vand/fugt du ser stammer fra kondens?

Som jeg ser det har i lige, eller for nyligt isoleret ydervægge, samt begyndt tætning af disse med en dampspærre. Det er klassisk at den fugt der nu indespærres i rummet (og måske stadig fordamper fra støbning mv.) kondenserer i de/den koldeste kuldebro som ofte er sokkel. Dette specielt hvis sokkel er en lecablok, og ikke en isoleret lecatherm blok.

Dette passer også meget godt med at du oplever fugt på overside af din fugtspærre, og ikke kun under denne.

Mål fugt og temperatur i rum og beregn dugpunkt. Hvis adgang til ir termometer kan du måle temperatur i overgang mellem væg/sokkel/gulv.

Dette er set før. Så måske værd at undersøge.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
ATCM skrev den 21-12-2025 11:44:47

Hej

For ikke at udelukke andre muligheder kan det være at det vand/fugt du ser stammer fra kondens?

Som jeg ser det har i lige, eller for nyligt isoleret ydervægge, samt begyndt tætning af disse med en dampspærre. Det er klassisk at den fugt der nu indespærres i rummet (og måske stadig fordamper fra støbning mv.) kondenserer i de/den koldeste kuldebro som ofte er sokkel. Dette specielt hvis sokkel er en lecablok, og ikke en isoleret lecatherm blok.

Dette passer også meget godt med at du oplever fugt på overside af din fugtspærre, og ikke kun under denne.

Mål fugt og temperatur i rum og beregn dugpunkt. Hvis adgang til ir termometer kan du måle temperatur i overgang mellem væg/sokkel/gulv.

Dette er set før. Så måske vær at undersøge.

Mvh. 

Hør, du siger noget  ! Det er da værd at undersøge  

Jeg kan da se, at indersiden af ruderne dugger, men der er endnu ikke installeret en varmepumpe. Så er temperaturkontrasten mellem inde og ude stor nok til at fugten fortættes ved soklen?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også