Tilslutning af ovn

Hej

Jeg har lige købt nyt komfur til nyt køkken, og det nye stik ligner slet ikke det gamle  
For jeg ikke ødelægger noget, er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal montere ledninger i væg og på komfuret, har vedhæftet  billeder. Det er 400v i køkken, og må meget gerne skrive hvilken farve der skal i N, og L1 også videre. det sammen med komfuret og de numre der er på de forskellige ledninger. Jeg er desværre monkey see monkey do, og ikke Einstein   håber der er en der kan hjælpe. 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal reelt have fat i en elektriker for at forbinde det da det ikke er noge tman må selv. Ærgerligt men sådan er reglerne desværre.

Når det så er sagt.
Inden du går i gang er der et tilslutningdiagram på bagsiden af ovnen elerl manualen. Det skal vi lige have et billede af. Da der på det billede du har vist sidder 2 lus (den kobberblanke metaldims) mellem faserne 1/2 og 2/3 og de skal fjernes når du tilslutter komfuret 3 faser. Men det kan billedet af tilslutningsdiagrammet bekræfte.

Så ser du i dit komfurudtag L1,L2,L3 N og PE (jord - omvendt juletræ) som skal tilsluttes som nedenstående.

1. L1 - Brun
  2. L2 - Sort
  3. L3 - Grå
  4. N - det er den blå ledning i kablet
  5. PE(jord) - det er den gul/grønne ledning i kablet

*Brun, sort og grå må gerne ombyttes. De er bare alle 3 individuelle faser der skal i hvert deres L1, L2 eller L3 i udtaget.
Husk at få den hvide kappe på ledningen helt ind under aflastningsbøjlen på komfurudtaget, snå kobberen på ledningerne så de er nememre at få helt ind i hullerne og spænd alle skruer godt.

Og alt skal selvfølgelig foretages mens der er slukket for gruppen der går til komfuret i eltavlen.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej tak for hjælpen, her er diagrammet. 
Lars København skrev den 19-12-2025 19:27:25

Hej tak for hjælpen, her er diagrammet. 

Så er det den jeg har cirklet du skal bruge. Dvs ud med lusene mellem 1/2 og 2/3 (løsn skruerne, ud med lusene og spænd skruerne igen)
Forudsat at du har 3 faser i dit komfurudtag.

Du har vel en 16A gruppe i eltavlen? Og med 3 faser så skulle alt være i vinkel.

Men der må også være et sted hvor kablet er forbundet. For første billeder viser lilla og orange og kablet har jo sort og brun. OG synes også det ser ud som om lusen mellem 4 og 5 ikke sidder helt godt skubbet op udner skruen på 5. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej Buller

Jeg har sat ledningerne som på billedet for neden, jeg har ikke tændt i nu. og der er en separat gruppe til ovn på 16A
Det ser helt rigtig ud. Du mangler bare lige at få kablet ind under aflastningen i komfurudtaget. Ellers kan man hive i det og måske få dårlig forbindelse fordi den kun "hænger" i de enkelte ledere. Dog ved jeg ikke om der i manualen står at den den af kablet der monteres på ovnen skal have tyller/terminalrør eller anden connector på end blor det bare kobber under skruen.

Du kan også vente en dags tid så er der sikkert flere herindefra der kan bekræfte at alt er som det skal være og er klar til steg, and og brunekartofler over julen. Er selv ingeniør men der er et per elektrikere herinde der har meget mere hands-on erfaring.

Annonce
Jeg ville forsyne enderne i komfuret med kabelsko og enderne i tilslutningen med tyller. Lusen mellem 4 og 5 skal også monteres rigtigt. Den skrues fast under skruerne i 4 og 5 inden der monteres ledninger. Hvis du med komfur mener kogeplade, kan du forbinde til to faser, nul og jord. Den sidste fase kan så bruges til en evt. ovn.

fase

Det er noget klyt.
Du skal ned og købe et rigtigt ovnkabel med gaffelsko i den ene ende og hylser i den anden.
Eksempel:
https://lummer-baumarkt.de/produkt/herdanschlussleitung-mit-aderendhuelsen-und-gabelkabelschuhen-5-g-25-mm%C2%B2-15-m/
Hvis der sker noget dækker brandforsikringen ikke (= meget dyrt). Don't go there.

Hej Bent, har du et link hvor man kan købe det kabel i Danmark? og kan du fortælle mig om kablerne sidder de ellers skal? ville ikke tænde for det før jeg er 100% sikker, og så ville jeg have det kabel du linker til, du har ret i det jeg har lavet ligner lort :D 
Du kan forsyne ledningsenderne med kabelsko og tyller, så har du det samme kabel som det anbefalede. Du køber uisolerede udgaver. Det kræveer specialværktøj at cprimpe skoene og tyller på. Måske kan den stedlige installatør lave det for dig. 

fase
Hvor de kan købes i DK aner jeg ikke. Jeg bor i D.
Amazon? Elgiganten? Den lokale installatør?
https://www.amazon.de/Herdanschlussleitung-wei%C3%9F-H05-VV-F-5%C2%B2/dp/B00V2G1YFG/ref=sr_1_48
Fabrins forslag er rigtigt, men dyrt, crimptænger koster kassen.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis