Tilslutning af ovn

Hej

Jeg har lige købt nyt komfur til nyt køkken, og det nye stik ligner slet ikke det gamle  
For jeg ikke ødelægger noget, er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal montere ledninger i væg og på komfuret, har vedhæftet  billeder. Det er 400v i køkken, og må meget gerne skrive hvilken farve der skal i N, og L1 også videre. det sammen med komfuret og de numre der er på de forskellige ledninger. Jeg er desværre monkey see monkey do, og ikke Einstein   håber der er en der kan hjælpe. 
Hej Jeg har lige købt nyt komfur til nyt køkken... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ok med ledninger op under skruerne. Men jeg synes ikke at kobberskinner/(lus) er fjernet imellem 1 - 2 og 3 i  komfurtilslutning. ?  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er svært at se på billedet. Men du har ret, nye komfurer bliver ofte leveret med 1-2-3 luset til én fase.

ev elmand skrev den 20-12-2025 00:28:30

Det er ok med ledninger op under skruerne. Men jeg synes ikke at kobberskinner/(lus) er fjernet imellem 1 - 2 og 3 i  komfurtilslutning. ?  

Du har ret, lusene sidder der stadig væk. Måske skulle man alliere sig med en elektriker,.

fase
Som S.Fabrin og ev elmand skriver så er de to lus jeg nævnte ikke fjernet på sidste på billede. Fangede det ikke da jeg fokuserede på lederne. Altid godt med flere øjne på.

Mht enden hvor kablet går ind i komfurudtaget så skal der her ikke tylle/terminalrør på. Udtaget er lavet til flerkoret ledning. Mht om der skal det i den anden ende hvor den forbindes til komfuret så står det i manualen til produktet. 

Hvad er det for et komfur? Så kan det hurtigt tjekkes.

Her kan du købe et med terminalrørrør/tyller på og som godt nok er 2,5mm2 så noget tykkere end hvad der som minimum skal bruges (1,5mm2) - omend 99 kr for 1,5m kabel der eller normalt koster 10kr meteren andre steder:
https://whiteparts.dk/shop/554-beko/1757-tilslutnings-kabel-til-komfur-og-kogeplader/

Det er ikke fordi tyllen som sådan giver en bedre forbindelse medmindre tilslutningen ikke er lavet til det. OG sættes den ikke rigtig på kan den forringe forbindelsen.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg fjerner lusene inde jeg tænder :-) jeg er hjemme om en times tid så prøver jeg.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis