Brummende vandrør og hovedhane

Jeg har haft lukket for min hovedhane. Eller rettere: så tæt på lukket som jeg kunne med håndkraft. Det er en skydeventil som jeg aldrig har kunnet lukke ordentlig selv. Må man bruge moment til at lukke den (tænker tænger ind i hjulet og så en stang til at tvinge den lukket) eller er der en anden måde at massere den i gang på?

Efter sidste lukket for vandet oplever jeg nu en kort brummen når der tændes for vandet forskellige steder i huset. Det indikerer luft i systemet. Er løsningen at lukke vandet, åbne alle haner og så åbne for vandet igen til det løber godt og jævnt fra alle steder?
Jeg har haft lukket for min hovedhane. Eller... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
bredker skrev den 20-12-2025 12:00:57

HrT skrev den 20-12-2025 11:42:00

bredker skrev den 20-12-2025 06:42:37

du har nok ikke fået den åbnet helt igen
er den halvt lukket får du nemt de symtomer

Dét lyder plausibelt. For den kan drejes i et væk. Jeg tjekker det 

lyder som om spindelen er knækket i den

Nej, ikke knækket. Man kan bare dreje og dreje og dreje modsat eks en balofix, der lukker på en kvart omgang. I det hele taget er det på min liste at få skabt den nødvendige plads til rør mv når det bygges om, for det er virkelig ikke smart ikke at kunne komme til 

Update:

Med hjælp fra hele familien lukkede jeg vandet, de åbnede alle haner, og jeg åbnede vandet. Det har afhjulpet en del. Burde vi lade vandet løbe i mere end 45s?

Noget helt andet er at jeg ikke kan lukke mit vand helt. Ligner spindelen i stophanen er skæv og derfor strammer mere og mere når skrues på. Den drypper også når der skrues. Den bør jeg vel skifte - skifte selv eller få skiftet. Hvad må man?

Uanset skal jeg vel finde ud af hvor vandet lukkes ude ved vejen. Hvad skal jeg lede efter?
¨Du skal ikke finde noget ude ved vejen. Du skal få fat i en VVS'er til at lave det, du er i gang med. Hvis du lukker ude ved vejen, altså hvis du overhovedet kan finde stophanen, og du er uheldig med at ventilen bliver utæt, har du et dyrt problem. Stophanen er forsyningens og ikke din. Det er dyrt at få gravet op og repareret stophanen.

fase
S. Fabrin skrev den 29-12-2025 10:48:48

¨Du skal ikke finde noget ude ved vejen. Du skal få fat i en VVS'er til at lave det, du er i gang med. Hvis du lukker ude ved vejen, altså hvis du overhovedet kan finde stophanen, og du er uheldig med at ventilen bliver utæt, har du et dyrt problem. Stophanen er forsyningens og ikke din. Det er dyrt at få gravet op og repareret stophanen.

Stophanen sidder før vandmåleren og har en plombering på sig. Betyder det noget?

Regnede heller ikke med at ville skifte selv men vil gerne gøre alting klart først for at mindske regningen. Og her kommer vvsere ikke ud for at give tilbud. Det har de for travlt til 😅😱
Du skriver at stophanen før måleren er plomberet. Normalt sidder der en plombering ved tilgangssiden til vandmåleren, så man ikke kan afmontere måleren uden at bryde plomberingen. Hvis måleren ikke kan afmonteres uden at bryde denne plombering, så vil jeg mene at du godt må bryde plomben på hovedhanen, og lukke for vandet der.
Har du en nyere vandmåler, så kan den måske give en alarm, hvis vandtrykket i måleren forsvinder. Det vil vandforsyningen normalt ikke reagere på, hvis der kun “kortvarigt” har være “trykløs” måler. Det kunne være årsagen til plomben på hovedventilen.
Normalt er hanerne på begge sider af måleren forbrugerens ejendom, og skal vedligeholdes af forbrugeren. Derfor mener jeg også at forbrugeren har krav på at kunne “motionere” ventilerne.
Vil du være helt sikker, så kontakt din vandforsyning.

Søren O
Annonce
HrT skrev den 29-12-2025 11:33:42

S. Fabrin skrev den 29-12-2025 10:48:48

Stophanen sidder før vandmåleren og har en plombering på sig. Betyder det noget?

Regnede heller ikke med at ville skifte selv men vil gerne gøre alting klart først for at mindske regningen. Og her kommer vvsere ikke ud for at give tilbud. Det har de for travlt til 😅😱

Nej stophanen er adskillelsen mellem din forsyning og din stikledning. Din grænse er afgangen af stophanen. Dine haner før og efter din vandmåler er reparationshaner, der bruges ved reparation af installationen og udskiftning af måler.

At få et tilbud på en så lille opgave kunne jeg ikke drømme at give tilbud på. Få det lavet på timeløn. At give tilbud på sådan en opgave kræver, at man som håndværker sikrer sig, at prisen dækker opgaven, hvilket giver en forholdsvis høj pris.

fase
Opfølgning: De skiftede spindelen alene. Rør brummer ikke mere, forsyningen fandt hovedhane og alt er godt nu. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis