Brummende vandrør og hovedhane

Jeg har haft lukket for min hovedhane. Eller rettere: så tæt på lukket som jeg kunne med håndkraft. Det er en skydeventil som jeg aldrig har kunnet lukke ordentlig selv. Må man bruge moment til at lukke den (tænker tænger ind i hjulet og så en stang til at tvinge den lukket) eller er der en anden måde at massere den i gang på?

Efter sidste lukket for vandet oplever jeg nu en kort brummen når der tændes for vandet forskellige steder i huset. Det indikerer luft i systemet. Er løsningen at lukke vandet, åbne alle haner og så åbne for vandet igen til det løber godt og jævnt fra alle steder?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er risikabelt at bruge værktøj til en skydeventil. Overvej hellere at få den skiftet.
Du kan nøjes med at lufte ud ved at åbne hanerne ​på skift til vandet læber jævnt.

Rantzau skrev den 19-12-2025 06:50:55

Det er risikabelt at bruge værktøj til en skydeventil. Overvej hellere at få den skiftet.
Du kan nøjes med at lufte ud ved at åbne hanerne på skift til vandet læber jævnt.

Risikabelt i den forstand at det bliver utæt, eller blot at jeg ødelægger den? At udskifte den er lidt en vvs ers mareridt. Den sidder virkelig dumt placeret. Vi skal have lavet bryggerset om på et tidspunkt og mit ønske dér er at afbryderen er let tilgængelig for når man skal bruge den skal man kunne komme til den omgående  

Brummen er sådan en startende højere og så fadende langsomt ud som vandet løber. Eks lige før hvor et toilet blev trukket ud. Så brummer det aftagende i 5 sekunders tid. 
Hvis du bruger værktøj til at åbne eller lukke skydeventilen, kan du risikere at ventilen både bliver utæt og at den er ødelagt, så du ikke kan betjene den. Når du bygger bryggerset om, så få en kugleventil, der selvfølgelig er smurt med hanefedt inden montagen, monteret.

fase
S. Fabrin skrev den 19-12-2025 14:57:10

Hvis du bruger værktøj til at åbne eller lukke skydeventilen, kan du risikere at ventilen både bliver utæt og at den er ødelagt, så du ikke kan betjene den. Når du bygger bryggerset om, så få en kugleventil, der selvfølgelig er smurt med hanefedt inden montagen, monteret.

Tjek. Og så gemmer jeg evt vold mod den til minuttet før døgnvagten tilkaldes ved utæthed :)

du har nok ikke fået den åbnet helt igen
er den halvt lukket får du nemt de symtomer
Annonce
Har du ikke en ventil ved din vandmåler du kan lukke for. Der skal egentlig være en ventil på begge sider af måleren, så måleren er let at udskifte.
Skifter du hovedventilen, så vælg en rustfri kuglehane.

Søren O
bredker skrev den 20-12-2025 06:42:37

Dét lyder plausibelt. For den kan drejes i et væk. Jeg tjekker det 

Søren O skrev den 20-12-2025 08:39:29

Har du ikke en ventil ved din vandmåler du kan lukke for. Der skal egentlig være en ventil på begge sider af måleren, så måleren er let at udskifte.

Måske. Det hele sidder virkelig svært tilgængeligt, men burde have det. 

Søren O skrev den 20-12-2025 08:39:29

En kuglehane er også lettere at aflæse om helt åben eller lukket. 

HrT skrev den 20-12-2025 11:42:00

bredker skrev den 20-12-2025 06:42:37

Dét lyder plausibelt. For den kan drejes i et væk. Jeg tjekker det 

lyder som om spindelen er knækket i den

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg