Hjælp! Min udlejer nægter mig varme i min bolig

Jeg bor til leje i i et hus med privat have ved en privat udlejer. Da mit gasfyr melder en fejlkode adviserer jeg straks min udlejer. 
Nu er det snart 5 døgn siden han blev bekendt med problemet.

Han misligholder sin forpligtelser over for mig og hans begrundelse er, at jeg ikke har betalt det jeg skylder i tillægsbetaling for årsregnskaberne han har sendt.

Regnskaberne kom 6,5 måned for sent til trods for at jeg havde rykket flere gange. Dermed mister han retten til at afkræve mig tillægsbetalingen.

Jeg forstår ikke, at det kan komme som en overraskelse for en udlejer som har flere ejendomme og en gammel "rotte" i faget?? 

Men hvor står jeg? Der er åbenbart delte meninger om hvorvidt jeg kan bestille en vvs og sende regningen til ham?

Hvad mener I? 
Er det ikke temmelig tarveligt at straffe mig med noget som skyldes hans misligholdelse? Af at aflevere regnskaberne? 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kontakte LLO:

LLO (Lejernes Landsorganisation) hjælper lejere med juridisk rådgivning, sagsførelse og generel vejledning om lejerrettigheder ved konflikter med udlejere, problemer ved ind- og udflytning, husleje, vedligeholdelse, opsigelse og fremleje, og arbejder for at forbedre lejernes vilkår gennem lovgivning. De kan bistå i sager ved huslejenævn, boligret, og generelt forbedre vilkårene for lejere i alle typer boliger (private, almene, andels, ungdoms-, erhverv). 

Den videbegærlige skrev den 14-12-2025 23:56:52

Hvad mener I?
Er det ikke temmelig tarveligt at straffe mig med noget som skyldes hans misligholdelse? Af at aflevere regnskaberne?
Du skal selvfølgelig betale for dit forbrug. At opkrævningen kommer sent, vil de fleste tage som en fordel. Hvad er det du vil opnå ved ikke at betale, det du skylder?

Udlejer har mistet retten til ekstrabetaling når han ikke overholder de lovbestemte tidsfrister. Det fremgår af lejeloven.

Søren O
Søren O skrev den 15-12-2025 15:38:21

Udlejer har mistet retten til ekstrabetaling når han ikke overholder de lovbestemte tidsfrister. Det fremgår af lejeloven.

Ja, og næsten alle danskere kan dagligt ‘chikaneres’ af politiet mht overtrædelse af en eller anden paragraf i færdselsloven, og det hvad enten de er fodgængere, cyklister, bilister eller noget derimellem. Men bliver de det? Nej, for vi lever i et land med overvejende fornuftige mennesker og beslutninger.

Eller hva’?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Selvfølgelig betaler man hvis man har brugt ekstra varme. Også hvis udlejer har været lidt langsom i optrækket. At der regler for at udlejer ikke kan komme med alle mulige gamle regninger, er logisk nok. 
Annonce
GodeVen skrev den 16-12-2025 08:02:27

Selvfølgelig betaler man hvis man har brugt ekstra varme. Også hvis udlejer har været lidt langsom i optrækket. At der regler for at udlejer ikke kan komme med alle mulige gamle regninger, er logisk nok. 

Ja der er så regler for hvor sent udlejer må komme og opkræve de penge - kender ikke fristerne. Har man som lejer ikke krav på og betale pga udlejer er et rodehovede, er ikke lejers problem! Men ville som Rantzau nævner tage fat i lejernes organisation, de er de eneste der lige kan hjælpe dig med hvordan du står i forhold til udlejer osv. viser det sig så du har retten på din side og han stadigvæk er ligeglad - kunne det være et lokalmedie viltage historien - mange får utroligt nok et andet syn på sagen når det er en journalist der ringer og spørger ind til det 😉

Hvis der er et huslejenævn i din kommune så tag fat på dem, eller meld dig ind i LLO, og få dem til at kikke på det..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kender skam mine rettigheder. Men jeg ville høre hvad andre har erfaring med mht hvis man ikke har varme på huset i dagevis pga udlejer
Den videbegærlige skrev den 16-12-2025 16:24:15

Jeg kender skam mine rettigheder. Men jeg ville høre hvad andre har erfaring med mht hvis man ikke har varme på huset i dagevis pga udlejer

Tænker også det høre unden ens rettigheder, at kan varme ens bolig op, som huslejenævn eller llo kan hjælpe dig videre med.

Vi prøver igen, i morgen --
Er du glad for at bo hvor du bor, så betal om du har retten på din side eller ej.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis