Hvordan binder jeg pinde sammen til stativ?

Hej

Jeg skal lave en slags stativ ud af nogle naturpinde (hassel). Det skal ligne lidt et gyngestativ.

Stativet skal konstrueres cirka som på tegningen herunder.

Der er tale om 4 stk ca. 60 cm pinde på ca. 4cm diameter (grønne og blå) som sættes sammen så de krydser. Så lægges en overligger på ca 70cm ø4cm ovenpå (rød).

Dette stativ skal gøres stabilt, så det ikke vælter sammen.

Der skal hænge ting ned fra overliggeren. Ikke tunge ting, men der bliver altså en nedadgående belastning på stativet.

Jeg forestiller mig, at jeg kan binde pindene sammen hvor de mødes (angivet med pile)
Jeg er dog i tvivl om teknikken.

Nogen spejdere eller lign. med den rette erfaring?

Er det et håbløst projekt?

Hej Jeg skal lave en slags stativ ud af nogle... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen , så laver du det æstetiske, der virker på et stykke papir....
Og jeg forbeholder mig retten til at grine når det vælter    
Og held og lykke med at bore huller, i en rundstok på kun 4 cm i diameter, så præcist at dyvlerne bliver hvor de skal...

Dette skilt sad på min læreplads:

Teori er at vide hvorfor, men ikke hvordan.
Praktik er at vide hvordan, men ikke hvorfor.
Her i firmaet er teori og praktik i skøn forening.
-ingen ved hvorfor eller hvordan.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 12-12-2025 17:49:26

Jamen , så laver du det æstetiske, der virker på et stykke papir....
Og jeg forbeholder mig retten til at grine når det vælter    
Og held og lykke med at bore huller, i en rundstok på kun 4 cm i diameter, så præcist at dyvlerne bliver hvor de skal...

Ja, ja, grin du bare. Nu forsøger jeg jo at få hjælp. Det er derfor jeg spørger til om dyveler kunne være en løsning.

Det nytter ikke noget at lave en løsning der ikke er æstetisk acceptabel til formålet.
Så bliver løsningen jo bare, at jeg ikke laver det. 🤷‍♂️

... det ender det jo nok alligevel med. Du opdager det bare ikke.  
Du kan sagtens få dybler i, de skal blot bores helt igennem pinden. Det vil have samme virkning som skruer. 
Besnøringer starter med tømmerstik og slutter med dobbelt halvstik.
Tømmerstik er blot et øje på tovenden hvor den lange snor går igennem. 1/2 stik er når snoren går rundt om pinden og ind under sig selv. Gør man det 2 gange får man dobbelt halvstik. 
De 2 ben ( blå og grøn) bindes sammen med en ret løs besnøring rundt om begge . Når man så trækker benene fra hinanden strammer det , og holder det så benene ikke "går i spagat" Den røde kan så bindes på bagefter, ned imod de 2 ben og det vil stå nogenlunde sideværts. 
Men i længde retningen går det galt. 
De må ikke gå ned i jorden !  men måske må de stå på en plade. Så kan du skrue skrå igennem pladen og op i endetræ på benene. Det vil give noget stabilitet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis