Hvordan binder jeg pinde sammen til stativ?

Hej

Jeg skal lave en slags stativ ud af nogle naturpinde (hassel). Det skal ligne lidt et gyngestativ.

Stativet skal konstrueres cirka som på tegningen herunder.

Der er tale om 4 stk ca. 60 cm pinde på ca. 4cm diameter (grønne og blå) som sættes sammen så de krydser. Så lægges en overligger på ca 70cm ø4cm ovenpå (rød).

Dette stativ skal gøres stabilt, så det ikke vælter sammen.

Der skal hænge ting ned fra overliggeren. Ikke tunge ting, men der bliver altså en nedadgående belastning på stativet.

Jeg forestiller mig, at jeg kan binde pindene sammen hvor de mødes (angivet med pile)
Jeg er dog i tvivl om teknikken.

Nogen spejdere eller lign. med den rette erfaring?

Er det et håbløst projekt?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det 30 år siden jeg var spejder, men mon ikke det hedder en krydsbesnøring det du skal lave.
Du får det aldrig stabilt sideværts, så stik pindene ned i jorden eller lav 2 3-bukke med en pind imellem i stedet.

Selvbygger med stort S. 
Du lægger en grøn og en blå sammen og lægger en besnøring af mindst et dobbelt halvstik. Du kan også lægge flere tørn om pindene og forbinde enderne af snoren ved at slå et råbåndsknob på enderne. Derefter trækker du pindene fra hinanden så besnøringen strammes.

fase
Det bliver først stabilt når du laver en tværlægger på dine 4 "ben" så de danner et A
MHT at binde så laver du først de 2 A'er ved at bruge enten vinkel eller kryds besnørring, søg på google for forklaring.

Men du kan jo vælge den hurtige løsning og bruge kabelstrips i et kryds (altså 2 stk pr besnørring).
Toppen lægges på og kan fæstnes med et enkelt dobbelt halvstik, til den ene at toppene på A'et.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
S. Fabrin skrev den 12-12-2025 12:55:56

Du lægger en grøn og en blå sammen og lægger en besnøring af mindst et dobbelt halvstik. Du kan også lægge flere tørn om pindene og forbinde enderne af snoren ved at slå et råbåndsknob på enderne. Derefter trækker du pindene fra hinanden så besnøringen strammes.

Det lyder som en smart teknik! Og lige til at prøve.

Vil stativet kunne laves stabilt?
At man laver de blå og grønne om til to A'er, giver ikke bedre stabilitet på langs af den røde pind.
Hvis det er muligt at stikke de blå og grønne et stykke ned i jorden, vil det klart blive mere stabilt i alle retninger. 
Annonce
Superdiy skrev den 12-12-2025 12:40:36

Nu er det 30 år siden jeg var spejder, men mon ikke det hedder en krydsbesnøring det du skal lave.
Du får det aldrig stabilt sideværts, så stik pindene ned i jorden eller lav 2 3-bukke med en pind imellem i stedet.

Tak. Jeg vil søge på krydsbesnøring.
Men ikke så fedt hvis det ikke kan blive stabilt sideværts.
Det med at lave 2 3-bukke med en pind imellem vil desværre ødelægge det æstetiske udtryk for det det skal bruges til.
Jeg overvejer, om jeg evt. kunne lave det stabilt nok ved at sætte en dyvel igennem krydset mellem de grønne og blå pinde.
Og så derefter en dyvel mellem hhv. rød og blå samt rød og grøn. Evt. kan dyvlerne så skjules ved at binde noget snor omkring...
Mon det kan laves til at holde?
GodeVen skrev den 12-12-2025 13:41:38

At man laver de blå og grønne om til to A'er, giver ikke bedre stabilitet på langs af den røde pind.
Hvis det er muligt at stikke de blå og grønne et stykke ned i jorden, vil det klart blive mere stabilt i alle retninger. 

Det er desværre ikke muligt at stikke i jorden.

PinkHenrik skrev den 12-12-2025 13:25:40

Det bliver først stabilt når du laver en tværlægger på dine 4 "ben" så de danner et A
MHT at binde så laver du først de 2 A'er ved at bruge enten vinkel eller kryds besnørring, søg på google for forklaring.

Men du kan jo vælge den hurtige løsning og bruge kabelstrips i et kryds (altså 2 stk pr besnørring).
Toppen lægges på og kan fæstnes med et enkelt dobbelt halvstik, til den ene at toppene på A'et.    

Tak for input. Strips vil desværre ødelægge det æstetiske udtryk og er derfor ikke en mulighed.

Jeg overvejer at droppe snogen og så sætte en dyvel igennem krydset mellem de grønne og blå pinde.
Og så derefter en dyvel mellem hhv. rød og blå samt rød og grøn. Evt. kan dyvlerne så skjules ved at binde noget snor omkring...
Mon det kan laves til at holde?
Hvis det skal kunne stå af sig selv, så skal du lave 2 stk trebenede "pyramider" som din overlægger ligger på. Altså et A med et ben mere så det danner en lodret trekant. 
Det du viser med din skitse vil kunne vælte over længderetningen hvis du skubber til det fra enden, samt "benene" vil kunne exe helt i spagat uden en tværstiver som A'et vil give dig.

Bygning i pinde/rafter mm, handler det altid om trekanter, for det er det mest stabile og kan ikke kollapse, da der altid er mindst 2 hjørner der rører ved et givent punkt.
Det er også derfor en stol med 3 ben aldrig kan vippe på et skævt underlag, hvorimod alle har prøvet at sidde på stol med 4 ben der vipper   
PS: dyvler holder mindre end snor, da de kun sikrer sammenhold den ene vej, hvad med de 2 andre veje?   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 12-12-2025 15:14:35

Hvis det skal kunne stå af sig selv, så skal du lave 2 stk trebenede "pyramider" som din overlægger ligger på. Altså et A med et ben mere så det danner en lodret trekant.
Det du viser med din skitse vil kunne vælte over længderetningen hvis du skubber til det fra enden, samt "benene" vil kunne exe helt i spagat uden en tværstiver som A'et vil give dig.

Bygning i pinde/rafter mm, handler det altid om trekanter, for det er det mest stabile og kan ikke kollapse, da der altid er mindst 2 hjørner der rører ved et givent punkt.
Det er også derfor en stol med 3 ben aldrig kan vippe på et skævt underlag, hvorimod alle har prøvet at sidde på stol med 4 ben der vipper   
PS: dyvler holder mindre end snor, da de kun sikrer sammenhold den ene vej, hvad med de 2 andre veje?   

Trebenet pyramidestruktur vil desværre ødelægge det æstetiske...

Jeg er med på, at dyvelerne kun holder sammen i en retning. Det er derfor jeg foreslår 3 dyvler per "trekant": en dyvel igennem krydset mellem hver  af de grønne og blå pinde (de første to dyvler). Og så derefter en dyvel mellem hhv. rød og blå samt rød og grøn. (de næste 4 dyvler)

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis