Beton eller trægulv?

Er ved at renovere et lille hus 2-plans hus (ca. 25m2 i grundplan) fra "før 1900" - andet ved vi ikke, men da vi brækkede det gamle gulv op, fandt vi ikke andet en jord og råddent træ - så vi er nok noget før 1900.... 
Huset har dog fjernvarme installation.

Det vil så sige der skal lægges nyt gulv, og vi går nok efter at etablere gulvvarme - så vi slipper for radiatorer, bortset fra dem på over-etagen. Men jeg er i tvivl om hvilken løsning der vil fungere bedst i dette tilfælde.

Flamingo isolering og beton ovenpå kender jeg, men huset ligger på en lille/smal gade, så en betonbil vil dybest set spærre for al trafik i begge retninger, for ikke at nævne skader på fortove og belægninger når den skal manøvreres rundt.
Man ku også blande det selv, men 2m3 beton tager alligevel nogle kræfter - og tid, og fruen kommer ikke til at lægge ryg til, så jeg vil dybest set skulle stå med det selv, hvilket gør den ide endnu mindre attraktiv....

Et alternativ jeg så har overvejet er at bygge selve gulvet op på kraftige spær/strøer, understøttet af nogle beton stolper hist og pist. Dem kan vi selv slæbe ind og grave ned og isolere m.m. Ovenpå kan vi så lægge gulvvarme plader osv. Men med den løsning skal man også tænke på udluftning af gulvet osv - hvilket jeg er lidti tvivl om kan lade sig gøre, da gulvet nærmest ligger under sokkelniveau.

Findes der alternativer jeg ikke har overvejet?
Eller findes der dværg-betonbiler el.lign muligheder?

Er ved at renovere et lille hus 2-plans hus (ca.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det starter bare på jordoverfladen. Et minus er at de trykfaste flamingoplader er forholdsvis dyre. 
Jeg glemte en radon dug i min beskrivelse. Jeg bor i område med meget lidt risiko for radon, så det har jeg udeladt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det var dog en fantastisk idé! Det stiller selvfølgelig krav til afretning, flamingo og fuld radon spærre, men bare det at slippe for at støbe er jo en gave i selv 😁.
Hold da k... hvor er jeg glad for at jeg skrev herinde inden jeg begyndte at kigge efter betonblander og kiropraktor 😄😊

Tusind tak for de mange gode forslag!
Hvis du så lige kigger efter træfakta12, så finder du en ​ret let tilgængelig byggevejledning også 🙂👍

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Superdiy skrev den 10-12-2025 12:12:13

je_ns skrev den 10-12-2025 11:41:28

Jeg har nu bare brugt at tælle antal skovlefulde, det har der ikke været problemer i, cementen har jeg hældt op i en stor murerbalje nogle sække af gangen så det var nemt at skovle op, brugte hver sin skovl til støbemix og cement, så cementskovlen holdt sig tør.
Jeg blander det udendørs og har ikke følt der var behov for at bruge maske.

Nej jeg tænkte det samme da jeg så HrT's løsning på beton:-)

7-1 skovlfuld i blanderen og så vand efter behov. Så kører maskinen indtil det er homogent.

Jeg skulle hente støbemix et stykke væk (eller køre betonen op af bakke), så for mig var det den enkleste løsning. Og så synes jeg det støvede en del mere end forventet. Lige præcis cement og sådan noget er jeg påpasselig med ift lungerne. Men det kunne måske have været uden. Det stod dog på pakken, så jeg overvejer end ikke at lade være 😂

Tror det sværeste var at ramme den rette mix mellem vand og blanding så det ikke bliver for tørt. Det var i hvert fald en fejl jeg lavede én gang. 
Hold nu op. At blande beton er ikke raketvidenskab. Om der kommer lide mere eller mindre af det elle eller andet i blandingen har ingen betydningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis