Beton eller trægulv?

Er ved at renovere et lille hus 2-plans hus (ca. 25m2 i grundplan) fra "før 1900" - andet ved vi ikke, men da vi brækkede det gamle gulv op, fandt vi ikke andet en jord og råddent træ - så vi er nok noget før 1900.... 
Huset har dog fjernvarme installation.

Det vil så sige der skal lægges nyt gulv, og vi går nok efter at etablere gulvvarme - så vi slipper for radiatorer, bortset fra dem på over-etagen. Men jeg er i tvivl om hvilken løsning der vil fungere bedst i dette tilfælde.

Flamingo isolering og beton ovenpå kender jeg, men huset ligger på en lille/smal gade, så en betonbil vil dybest set spærre for al trafik i begge retninger, for ikke at nævne skader på fortove og belægninger når den skal manøvreres rundt.
Man ku også blande det selv, men 2m3 beton tager alligevel nogle kræfter - og tid, og fruen kommer ikke til at lægge ryg til, så jeg vil dybest set skulle stå med det selv, hvilket gør den ide endnu mindre attraktiv....

Et alternativ jeg så har overvejet er at bygge selve gulvet op på kraftige spær/strøer, understøttet af nogle beton stolper hist og pist. Dem kan vi selv slæbe ind og grave ned og isolere m.m. Ovenpå kan vi så lægge gulvvarme plader osv. Men med den løsning skal man også tænke på udluftning af gulvet osv - hvilket jeg er lidti tvivl om kan lade sig gøre, da gulvet nærmest ligger under sokkelniveau.

Findes der alternativer jeg ikke har overvejet?
Eller findes der dværg-betonbiler el.lign muligheder?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2 m3 beton i en blandemaskine er ikke en halv dags arbejde for en mand. Find en medhjælper til at køre trillebør og gå til hånde så er det overstået før du får sved på panden.

Hvis blanding af den smule beton er et problem så tør jeg ikke tænke på hvor slemt det bliver for dig at grave de 4 m3 jord ud først.🤣

Selvbygger med stort S. 
Tak for svaret - og tilliden  . Det kan da godt være at jeg alligevel har overvurderet opgaven  , var bare lidt bekymret for om vi i det hele taget kunne nå at lægge betonen inden den tørrer. Udgravning har vi jo rigeligt med tid til - det er jo bare at tage lidt ekstra øl-pauser.... 
Så mangler jeg bare at finde en passende størrelse betonblander.....

Jeg har blandet en del m3 beton, i en almindelig fritfalds blandemaskine, det er der ingen problemer i.

Vi prøver igen, i morgen --
Den smule beton der skal blandes burde ikke være afgørende hvordan opgaven skal løses. Bestiller du færdig blandet beton er det leverandørens ansvar hvordan det udføres, herunder kortvarige gener for trafikken.

Overvej om du skal etablerer en let gulvkonstruktion med flydende gulve på en trykfast isolering der bedre spiller sammen med fjernvarme. 

Du kan gøre som Rantzau foreslår. Så slipper du endda for de sidste ca. 10 cm udgravning. 
Anbefalingen er styrolit ( flamingo) med trykstyrke S250. Jeg har dog lavet det i køkken med S150 og det har ikke givet sig overhovedet så vidt jeg kan se. 
Altså grave ud og afrette bunden meget omhyggelig ( da det er det der afgør endelig gulvhøjde.) Isolere med den trykfaste isolering. Lægge gulvspån ud med sporplader over. 
Varmefordelings plader og gulvvarmeslanger, Gulvpap eller ukrudtsdug, som nedsætter risiko for knirken når varmeslanger udvider ved start fra termostat.
Så det færdige gulv.
Ved beton gulv er det meget mere rolig proces når man selv blander. Du får jo frisk beton frem løbende. 
Ved beton kanon som ikke kan komme til skal du måske have det tippet af i indkørsel og så begynder hærdning. Desuden er 2 m3 alt for lille læs, og du kommer til at betaleudkørsel tillæg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
hvis ellers der er afsat gode ledere til at rette betonen ud, så er det muligt at gøre selv. Jeg gjorde det selv. Jeg købte en masse billige spande i jem og fix, så jeg hver gang kunne fylde 2 blandinger støbemix i spandene, som passede med en hel eller halv pose cement (husker ikke helt den del). Vandet var så afmålt i en spand (lod slangen dryppe i et tempo, som passede, og havde boret et par dryphuller i rette højde. Og så er billigt æggeur så tiden altid var den samme.

Gjorde som anbefalet herinde: når en portion var færdig, så ned i trillebøren med den, skub til side, smid ny blanding ind, start ur og så var der tid nok til at fordele betonen.

Var det urimelig hårdt? Ja, men muligt. Til gengæld var den dyre ansigtsmaske guld værd. 
Jeg har nu bare brugt at tælle antal skovlefulde, det har der ikke været problemer i, cementen har jeg hældt op i en stor murerbalje nogle sække af gangen så det var nemt at skovle op, brugte hver sin skovl til støbemix og cement, så cementskovlen holdt sig tør.
Jeg blander det udendørs og har ikke følt der var behov for at bruge maske.

je_ns skrev den 10-12-2025 11:41:28

Jeg har nu bare brugt at tælle antal skovlefulde, det har der ikke været problemer i, cementen har jeg hældt op i en stor murerbalje nogle sække af gangen så det var nemt at skovle op, brugte hver sin skovl til støbemix og cement, så cementskovlen holdt sig tør.
Jeg blander det udendørs og har ikke følt der var behov for at bruge maske.

Nej jeg tænkte det samme da jeg så HrT's løsning på beton:-)

7-1 skovlfuld i blanderen og så vand efter behov. Så kører maskinen indtil det er homogent.

Selvbygger med stort S. 
Jeg gør det muligvis forkert..
Men jeg kommer først ½ delen af støbemixen i blanderen, så det meste af vandet, derefter alt cementen, og så resten af støbemixen.

Jeg har det med at lave blandingen med lige rigelig cement, til min store ærgrelse, hvis jeg efter nogle år skal banke det op igen. 

Sikke dog en sand fontæne af gode forslag 😁.
Ideen med en let gulvkonstruktion lyder meget interessant, men jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt: vil det sige at man bygger op som beskrevet af ev elmand, helt uden at støbe?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis