Fladt tag (min hældning) - varmt eller koldt tag??

Jeg skal lave et lille tag på en tilbygning, ca. 2,5 × 7 m, med meget lav hældning. Der kommer tagpap som slutlag.
Mit fokus er udelukkende på koldt vs. varmt tag.
Jeg startede med idéen om et ventileret, koldt tag, men kan se at ventilation næsten aldrig fungerer på så lavt et tag (for lidt luft, døde zoner, kondensproblemer).Derfor hælder jeg nu til et varmt tag, som man også gør i UK på flade tage.
Den opbygning jeg overvejer (nedefra → op):
  • Loft, installationslag og dampbremse (Intello)
  • Isolering mellem spærene
  • 1. pladelag (OSB/krydsfiner)
  • 100 mm PIR/Kingspan ovenpå
  • 2. pladelag (OSB/krydsfiner) som fast underlag
  • Tagpap (professionelt lagt)
Spørgsmål:
  • Er denne varme-tag opbygning fornuftig til så lille og lavt et tag?
  • Erfaringer med PIR ovenpå første pladelag og OSB/krydsfiner over som pap-underlag?
  • Noget jeg bør være særligt opmærksom på ved udførelsen?
Tak for input! 🙏

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det beskrevet tag er ikke et varmt tag, og afviger fra hvad der normalt kan beskrives som et varmt tag.

I en konstruktion som varmt tag placeres dampspærren over din bærende konstruktion. Dampspærre som type pf3000. Ingen dampbremse eller adaptiv membran.

Et varmt tag i et almindeligt enfamilieshus udføres med isolering over din bærende konstruktion (og dampspærre).

Et delvist varmt tag kan have isolering mellem bærende bjælker. Dog med minimum 1,5 gange bedre isolering på den kolde side.

• Stor opmærksomhed på tæt dampspærre. 
  • Forankring af isolering over den tætte dampspærre kan være udfordrende. 
  • Der kan oftest udføres tagdækning direkte på isolering. 
Hvor høje er dine bjælkespær?

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Hej ATCM
Tak for dit svar. Det giver god mening – især pointen om at det jeg har skitseret, ikke helt rammer definitionen af et “varmt tag”, fordi dampspærren normalt ligger over den bærende konstruktion i et ægte varmt tag.
Jeg har ikke tegnet konstruktionen færdig endnu, men mine spær kommer til at spænde ca. 2,5 m fra husets gavl og ud til muren. Jeg vil rigtig gerne holde konstruktionen så simpel og fugtsikker som muligt.
For at komme videre har jeg et par opfølgende spørgsmål:
  1. Hvis jeg lægger Intello under spærene og derefter isolering mellem spærene + PIR ovenpå, vil det så efter din vurdering fungere som et “delvist varmt tag”, forudsat at PIR-laget er markant bedre isolerende end laget mellem spærene?
  2. Har du erfaring med, om PIR ovenpå en dampbremse giver udfordringer i praksis — især ift. fastgørelse og risikoen for perforering?
  3. Når du skriver “1,5 gange bedre isolering på den kolde side” — er det primært for at sikre, at dugpunktet ikke havner i konstruktionen mellem spærene?
  4. Vil du anbefale OSB som første lag over spærene, eller vil du hellere gå direkte fra spær → dampspærre → isolering → PIR → tagpap-underlag?
Tak igen for input — det hjælper mig meget at få konstruktionen teknisk rigtigt fra start.
Mit nuværende forslag er et varmt/delvist varmt tag, da ventilation på den korte led (2,5 m) virker usikker ved lav hældning.Spærene bliver ca. 45×145 mm med 145 mm isolering (λ ≈ 0,037–0,039). Ovenpå lægger jeg PIR 120–150 mm (λ ≈ 0,022–0,024). Målet er, at PIR-laget ender med ca. 1,5–2 × så høj R-værdi som isoleringen mellem spærene, så dugpunktet flyttes op i PIR-laget.Jeg er meget åben for input, hvis nogen ser bedre løsninger.
Foreløbig opbygning (nedefra → op):
  1. Loft
  2. Installationslag 45 mm
  3. Intello dampspærre
  4. 145 mm isolering mellem spær
  5. OSB 18–22 mm
  6. PIR 120–150 mm
  7. OSB/krydsfiner som underlag
  8. 2-lags tagpap
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele