Forstærke svag blinker-lyd

Hejsa

Jeg prøver lige i denne gruppe, da jeg søger nogle af jer med viden om at lave en lille (aktiv) "højttaler".
Problemet er, at blinkeren i min bil ikke klikker særlig højt. Den er nærmest umulig at høre når jeg blinker til højre eller venstre. Det har resulteret i, at jeg et par gange har glemt at blinkeren var tændt... trafikfarligt.
Så derfor må det kunne lade sig gøre, at sætte en lille højttaler på selve bllinker-relæet (se videoen, hvor han har sat en lille piezo buzzer på - desværre hyler den i stedet for at gengive klik-lyden). 
Har I et bud på, hvordan det kan fixes, så den forstærker klik-lyden?
Bilen er en elbil, så jeg ved ikke om de har et blinker relæ som traditionelle biler havde. Men klik-lyden kommer et sted fra, og burde jo kunne forstærkes (der kan ikke skrues op og ned for kliklyden i bilens software desværre).

https://www.youtube.com/watch?v=xN3DVJROVZQ

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nyere biler har ikke relæer der klikker.
Lyden kommer fra en højttaler.
Hvem har fortalt dig at der ikke kan skrues op i ​bilens system?
Ratz skrev den 01-12-2025 08:07:18

Nyere biler har ikke relæer der klikker.
Lyden kommer fra en højttaler.
Hvem har fortalt dig at der ikke kan skrues op i bilens system?

Bilforhandleren og alle fora på internettet fortæller at det ikke er muligt at skrue op for nøjagtig den lyd på bilen. Alle andre lyde kan juseteres.

Hvis der ikke kan skrues op så er det eneste fix nok at dobbelt tjekke instrumentbrættet for blinkerlampen fra tid til anden.

SYnes faktisk ofte de der blinekrlyde er for høje. Men måske en fejl ?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 01-12-2025 15:43:42

Hvis der ikke kan skrues op så er det eneste fix nok at dobbelt tjekke instrumentbrættet for blinkerlampen fra tid til anden.

SYnes faktisk ofte de der blinekrlyde er for høje. Men måske en fejl ?

Der er en meget svag blinkerlyd, jeg tror faktisk den kommer fra bilen musikhøjttalere. Der skal tænkes kreativt hvis det her skal løses :-)

Det kunne løses med en kraftig grøn led koblet både H & V blink, men syner måske lidt som noget fusk....

Annonce
cdp skrev den 01-12-2025 17:14:25

Det kunne løses med en kraftig grøn led koblet både H & V blink, men syner måske lidt som noget fusk....

Jeg har ikke brug for at se blinkeren, men kun at høre den. Al fusk modtages :-D

Det mest enkle ville være at tilkoble et “gammeldags” 12 V relæ, blot oå spolesiden så relæet klikker. Ved dog ikke om din bils elektronik er så følsom at det “brokker sig”.

Søren O
Du får lige en fusker metode. 
Hvis du har mod på det kunne du bruge afviserarmen og til slutte en piezoe lydgiver en såkaldt bibber til afgangene fra blinkrelæet ved afviserarmen. Den kobles til ved ledningerne fra armen til blinklysene. Jeg har lavet en skitse over, hvordan jeg forestiller mig det lavet.

fase
S. Fabrin skrev den 01-12-2025 20:34:23

Du får lige en fusker metode. 
Hvis du har mod på det kunne du bruge afviserarmen og til slutte en piezoe lydgiver en såkaldt bibber til afgangene fra blinkrelæet ved afviserarmen. Den kobles til ved ledningerne fra armen til blinklysene. Jeg har lavet en skitse over, hvordan jeg forestiller mig det lavet.

Ja, det kan måske bruges. Kan en piezo lydgiver kun afgive en hyletone? Jeg har brug for at den siger tik-tak ligesom et blinker-relæ.

Kan man gå videre med en af disse to: https://kyle.dk/ekstra-udstyr-og-tilbehoer-508/blinklysrelae-med-lydsignal-p3122

https://dnk.grandado.com/products/motorcykel-blinklys-blinklys-relae-med-lyd-12v-3-leder-3-pin?variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MTAzMDczMTI1&gad_source=1&gad_campaignid=17191320410&gbraid=0AAAAABjWrrCFf5eAz53XRnhuAbaiO0yY8&gclid=CjwKCAiAlrXJBhBAEiwA-5pgwtmrqakHABVCRKGxII2cCVtlqzyF19dSfWXvFSw3KThXvpao2gMm6xoC9tsQAvD_BwE​​​
Jeg har svært ved at min "gammeldags" blinkrelæ når jeg har glemt høreapparater. Blot en tanke:  det er vel ikke der hunden ligger begravet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis