Forstærke svag blinker-lyd

Hejsa

Jeg prøver lige i denne gruppe, da jeg søger nogle af jer med viden om at lave en lille (aktiv) "højttaler".
Problemet er, at blinkeren i min bil ikke klikker særlig højt. Den er nærmest umulig at høre når jeg blinker til højre eller venstre. Det har resulteret i, at jeg et par gange har glemt at blinkeren var tændt... trafikfarligt.
Så derfor må det kunne lade sig gøre, at sætte en lille højttaler på selve bllinker-relæet (se videoen, hvor han har sat en lille piezo buzzer på - desværre hyler den i stedet for at gengive klik-lyden). 
Har I et bud på, hvordan det kan fixes, så den forstærker klik-lyden?
Bilen er en elbil, så jeg ved ikke om de har et blinker relæ som traditionelle biler havde. Men klik-lyden kommer et sted fra, og burde jo kunne forstærkes (der kan ikke skrues op og ned for kliklyden i bilens software desværre).

https://www.youtube.com/watch?v=xN3DVJROVZQ

Hejsa Jeg prøver lige i denne gruppe, da jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 01-12-2025 23:10:06

Jeg har svært ved at min "gammeldags" blinkrelæ når jeg har glemt høreapparater. Blot en tanke:  det er vel ikke der hunden ligger begravet. 

Hehe nej, tro mig - der er stort set ingen lyd i blinkeren. Dækstøj overdøver det. Og hører man radio selv på lavt niveau eller har vinduet på klem, så kan man slet ikke høre det. Det er egentlig utroligt at den er blevet godkendt med det. Man ser af og til motorcyklister og knallerter der kører og blinker selvom de kører ligeud. Det er jo fordi de har glemt at slå blinkeren fra fordi der ikke er nogen lyd på blinkeren på en to-hjuler. Og når man gør det samme i biler, så vil der uvilkårligt være situationer hvor man glemmer at blinkeren er slået til. Det er en Mercedes EQB.

Jeg er ret interesseret i at finde en løsning der ikke går ud over sikkerheden eller skaber elektrisk risiko (fx brand).

Måske en lille plastik ring med 2 små magneter der skal sidde rundt om roden af blinker-armen. Så når armen føres op eller ned, så mødes magneterne og slutter et kredsløb. Der skal være tilsluttet en lille højttaler (jeg ved ikke om en piezo kan lave klik-lyde) og et batteri og et bette forskrærkerkredsløb og noget der kan styre tik-tak lyden. Det er lige meget om det er synkront med bilens reelle blinker, bare den siger en blinkerlyd når man blinker. Og så skal det være småt. 
OleSørensen skrev den 01-12-2025 21:50:36

S. Fabrin skrev den 01-12-2025 20:34:23

Du får lige en fusker metode. 
Hvis du har mod på det kunne du bruge afviserarmen og til slutte en piezoe lydgiver en såkaldt bibber til afgangene fra blinkrelæet ved afviserarmen. Den kobles til ved ledningerne fra armen til blinklysene. Jeg har lavet en skitse over, hvordan jeg forestiller mig det lavet.

Ja, det kan måske bruges. Kan en piezo lydgiver kun afgive en hyletone? Jeg har brug for at den siger tik-tak ligesom et blinker-relæ.

Kan man gå videre med en af disse to: https://kyle.dk/ekstra-udstyr-og-tilbehoer-508/blinklysrelae-med-lydsignal-p3122

https://dnk.grandado.com/products/motorcykel-blinklys-blinklys-relae-med-lyd-12v-3-leder-3-pin?variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MTAzMDczMTI1&gad_source=1&gad_campaignid=17191320410&gbraid=0AAAAABjWrrCFf5eAz53XRnhuAbaiO0yY8&gclid=CjwKCAiAlrXJBhBAEiwA-5pgwtmrqakHABVCRKGxII2cCVtlqzyF19dSfWXvFSw3KThXvpao2gMm6xoC9tsQAvD_BwE

Det du henviser til er jo blinklys relæer. Hvordan lyden er ved jeg ikke, men jeg forestiller mig en piezo lydgiver. Den firkant, jeg har tegnet, kan indeholde en hvilken som helst lydgiver, når den tilsluttes ledningerne til blinklyset.

fase
Her er en med "hestesko lyd" med justerbar lydstyrke. Det er uden relæ.
Link 
DLG skrev den 02-12-2025 18:54:12

Link 

Det ser da meget interessant ud, men nogen idé om, at bilen vil brokke sig over at tilslutte sådan noget? Jeg går ikke ud fra at modstanden er ret stor i sådan et produkt, men elbiler kan måske være meget følsomme hvad angår strøm.

OleSørensen skrev den 03-12-2025 00:21:49

Link 

Det ser da meget interessant ud, men nogen idé om, at bilen vil brokke sig over at tilslutte sådan noget? Jeg går ikke ud fra at modstanden er ret stor i sådan et produkt, men elbiler kan måske være meget følsomme hvad angår strøm.

det der bliver linket til er et blinkrelæ. Det skal så ændres til at kun lyddelen bruges.

fase
Annonce
OleSørensen skrev den 03-12-2025 00:21:49

Link 

det der bliver linket til er et blinkrelæ. Det skal så ændres til at kun lyddelen bruges.

fase
Det ser ikke ud som blinkrelæ, men netop "reminder" til motorcykel og elbil" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I teksten står der det er et blinklys relæ. Men lydgiveren må kunne bruges. Der er også vist noget der kunne minde om en omskifter.

Blinklys for motorcykler og elbiler, lydpåmindelsesenhed, hørbar alarm, advarsel om hestesko, blinklyspåmindelse
  4.7  27 anmeldelser  ౹  165 solgte
6,75 USD 10% billigere7,50 USD

fase
S.Fabrin -  Oversættelsen har delt sætningen forkert. Sådan kan det gå når man skriver en lang sætning uden koma. 
 "Turn signal" betyder "blinklys", men "turn signal sound reminder" betyder ikke "blinklys".

Motorcycle and electric vehicle turn signal sound reminder device sound alarm warning of ticking horseshoes Turn signal reminder
Jamen så er der ingen problemer i at montere den på ledningerne til blinklyset.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis