Manglende ventilation under undertag

Hej LDS’ere

Jeg er ved at omdanne et eksisterende skur til anneks, og vil i den forbindelse lægge ny isolering og opsætte gipsloft.

Da jeg tog det eksisterende loft ned, opdager jeg at isoleringen (100mm) ligger helt op til undertaget. Der er ingen ventilation. Undertaget er desuden monteret direkte på spærene og taget består af tagpap.

Jeg vil gerne lægge ny 75 eller 100mm isolering, men kan ikke gennemskue hvordan jeg sikrer minimum 5cm ventilation mellem undertag og isolering, når spærene går helt op til undertaget. Jeg vil desuden gerne undergå at sænke loftet mere end ca 5 cm da der i forvejen er lavt til loftet.

Kan I hjælpe med en snedig løsning?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man har vel ikke undertag under tagpap tage? Kan det være et koldt undertag?
Det kan sagtens være. Jeg vil tro, at tagpappen er monteret direkte på pladerne, som sidder på spær. Så kan ikke se hvordan jeg får ventileret mellem isolering og pladerne? 
Der er ikke noget undertag. Det er underlaget tagpappen er svejst på, og det skal rigtig nok være ventileret.

Det gøres ved at lade være med at have tykkere batts mellem spærene end der er 50 mm luft ovenover, og så have enderne åbne så der kan cirkulere luft over isoleringen.
Hvordan det laves afhænger af hvordan tagkonstruktionen ser ud udefra.

At der er for lavloftet til der er plads til isolering taler nok noget imod at lave annekset i første omgang.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar.
Loftet er formet som en “pyramide” og er ca 215cm hvor det er lavest og 240cm i top. Så helt lavloftet er det ikke.

Taget har ca 25cm udhæng, så kan sagtens lave ventilation i udhæng mellem spær. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også