Rantzau skrev den 30-11-2025 22:26:04
Buller fortsætter med at påstå nogle private renoveringsopgaver er ulovlige - det er lodret forkert så længe arbejdet udføres af private i eget hjem uden risiko for gener for omkringboende.
De er der også nogle der er det fremgår tydeligt Asbestbekendtgørelsen. Det er altså en påstand men en observation. Men nu nævner jeg heller ikke noget om at det skulle være ulovligt i mit svar til OP. SÅ hvorfor du nævner det må står for din egen regning.
Og det er bestemt også med risiko for omkringboende meget af det renovationsarbejde private foretager sig uden lufttætte sluser med undertryk og HEPA filtrering som vilel være lovkrav hvis erhvervsdrivende foretog det. Men det er en længere diskussion, hvor jeg udelukkende forholder mig til Arbedjstilsynet, Miljøstyrelsen og BYG-ERFAS fortolkning af lovgivningen.
Bemærk at lovene er til for at beskytte andre mod egne tåbeligheder.
Lovene er til for at beskytte dem der arbejder med stofferne som erhvervsdrivende fordi arbejdsgiver har et ansvar. Men da private jo ikke på magisk vis er bedre til at beskytte sig selv elelr omgivelserne end erhvervsdrivende er det selvfølgelig klart anbefalet (alt andet ville være objektivt forkert) at anvende samme processer. FOrdi så sikrer man netop overholde af lovgivningen (fx miljølovgivningen). Asbestbekendtgørelsen er specielt da man netop her har vurderet at ingen - hverken professionelle elelr private har kunne finde ud af at gøre det ordentligt og man derfor har indført autorisation og sanktion.
Det er hvad lovgivningen omfatter, og ikke fri digtning som blander faglighed, lovlighed og sikkerhed efter forgodtbefindende.
Præcis. Og her er det netop jeg er helt afklaret og derfor formulerer det meget præcist. Hvor vi her på foraet desværre ofte oplever at du blander den frie digtning, egne erfaringer, lovgivning og subjektive partsindlæg sammen.
Når det så er sagt så er loven også minimum - det er kun god stil at gådegive på et fora som LDS hvordan man gøre ting ekstrra lækkert, pænt, mere sikekrt, og i bedre kvalitet end det der måske kun lige akkurat er lovligt. Så længe man adskiller hvad der er lov og ikke ligesom jeg tydeligt gør.
Alle kan for den sags skyld sidde i et ydmygt lønkammer bag lukkede døre og sniffe asbesttøv uden man overtræder nogen lovgivning.
Ja så længe man ikke har fået fat i asbeststøvet ved at nedbryde bygningsmaterialer (udover den meget specifikke undtagelse med fx et par fliser der skal reperares).
Vi kan vidst være enige om at være uenige på mange områder. Men virkeligheden (lovgivningen) ændrer sig ikek blot fordi du ikek er enig med den. Og Blot fordi du påstår at ejg har sagt ting så blvier de helelr ikke på magisk vis sande.
Det gavner ingen. Så lad os holde fokus på emnet i tråden :-) Du kan fx fortælle hvordan man håndværksmæssigt kan fjerne soklen - og så kan andre rådgive om hvordan man holder et nogenlunde fornuftigt niveau af personsikkerhed og overholdelse af relevant lovgivning undervejs. Og sådan kan vi supplere hinanden. Ingen grund til personangreb og pådutte andre noget de ikke har sagt.