Råd i rem/spær

I må bære over med mig ift terminologien. Jeg tror det hedder "rem" og "spær". Uanset hvad har jeg efter at have fjernet 60 år gammel isolering på mit loft fundet ud af, at der i en gulvbjælke/rem er råd. Måske tør-råd. Jeg kunne stikke en kniv 2-3cm ned. Bjælken er 16cm høj og 5 cm bred. det angrebne stykke er omkring 30-50cm. Der går en skråstiver/spær ned og bliver båret af stykket. Spærret er monteret tæt på hvor der er råd. 

Fra siden har jeg ikke kunnet stikke en kniv ind. 

Jeg har ikke har lyst til at save i remmen af frygt for at det hele braser sammen. Jeg er ikke tømreruddannet. 
Til gengæld vil jeg forstærke på begge sider af remmen og spærret med 15x4,7x360 cm spærtræ fra Bygma. 
Jeg tænker at bruge 10mm gevindstænger og bulldogs. 

Jeg er i tvivl om, hvor mange gevindstænger jeg skal bruge på remmen? 

Jeg lægger billeder ind snarest muligt. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
overordnet loft.
Skråstiver tagbærende. Spær. Fra rem til der hvor jeg tænker at montere afstivere på hver side er der cirka 115cm. Er det nok?
Kniven er cirka 4cm lang. Bredden på remmen er 6cm. Højden er 15-16cm. 
Afstand til gavl/mur er 2 meter. Gavlen er ude til venstre. 
Nu sad jeg i toget da jeg skrev teksten. Jeg kan, som I kan se, godt stikke kniven ind alle mulige steder - også fra siden. 

Der er 2 meter ud til den ene gavl. Jeg ved ikke  hvor langt råddet strækker sig i alt. Måske skal jeg have fat i en +4 meter spær? 
Jeg tror at rådden strækker sig 1 meter i alt og særligt mod højre. Altså væk fra gavlen og skråstiverrn.

Men hvor langt imellem hver bolt skal der være? Og hvor mange er nok?
Jeg vil bruge en metalplade til at binde rem og skråstiver sammen. Jeg tænker at skråstiveren skal være 115cm, men er det nok? 
Annonce