Jeg skal lave nyt tag til foråret, og jeg tror vi ender med at gå med enten kliktag i stål, eller zink med stående fals.
Jeg kan dog ikke rigtig beslutte mig for hvordan underlaget skal laves. De forskellige producenter har mange forskellige anbefalinger. Blandt andet skriver VMZINC:
"Zink kan lægges direkte på ru brædder (uhøvlet fyr og gran uden trykimprægnering). Ved alle andre typer af underlag skal der anvendes et struktureret skillelag."
Så vidt jeg kan se, er det endda uden undertag, såfremt der er tale om "ikke udsat beliggenhed, og hældning over 15 grader" (vores taghældning er 25 grader)
Det får mig til at tænke at ståltaget også burde kunne lægges direkte på brædder og uden undertag.
Nogen der har forklare nærmere?
Jeg har vedlagt et billede fra DS Stålprofil montagevejledning, hvor det er løsning 2, 3 og 4 jeg overvejer. Her er mine overvejelser for hver af dem:
Løsning 2:
Fast undertag. Det er nok den "mest korrekte". Men der er to ulemper:
1. Jeg mig lidt over at man kan montere stålpladerne direkte på det sandbestrøgede tagpap. Zink må eksempelvis ikke lægges direkte på undertaget, uden et skillelag ("krøluld").
2. Hvis man skal laver et underlag af rupløjede brædder med fer og not, så koster det 30.000kr, mod ca. 15.000kr for løsning 2 og 3 (baneundertag og taglægter).
Jeg har overvejet at bruge ru forskalling 25x100mm, i stedet for rupløjede brædder. Det vil reducere prisen med 5.000kr.
Løsning 3:
Blødt undertag. Giver god ventilering af stålpladerne, og den underlagskonstruktion er jo meget anvendt ved tegl og bølgeplader.
Koster 15.000kr, altså det halve af fast undertag. Taglægterne gør at taget bliver noget højere, og derfor mere visuelt tungt. Derudover kommer der arbejdet med lave tagfod, til at føre det bløde undertag op i tagrenden.
Løsning 4:
Ligesom løsning 3, bare hvor det bløde undertag ikke føres i tagrenden. Det er noget simplere, men hvis der reelt er brug for undertag, så må der jo komme til at dryppe kondens ned i udhænget?
Jeg hælder mest til denne, og så lave det med 25x125 ru forskallingsbrædder i stedet for taglægter. På den måde kommer tagpladerne lidt længere ned mod undertaget, og så tænker jeg man kan føre undertaget i tagrenden. Se vedhæftede tegning fra Areco Easy Click montagevejledning