betondæk styrke

hej. har et betondæk i min krybekælder som er 10 cm tyk. tror ikke det er armeret da det kun har virket som understøttelse til nogle enkelte stolper der støtter lægter der går mellem fundament.
skal fjerne en bærende væg der bærer et tagpap tag ovenpå lavet med spær af 7x20 cm. idag er dette tag støttet af væggen som er med lodrette 4,5x9cm lægter 6 steder, som går til lægter i krybekælder der er 6x15 cm og bærer gulv + denne væg. de 6 lægter er ikke C24 træ men normalt konstruktionstræ. er bygget i 1960. fik en ingeniør til at komme med forslag til at lægge en limbjælke op og han kom retur med en limbjælke på 5 meter lang (100x115cm) der skal understøttes i det ene yderfundament med en 9x9 stolpe i siden og de 2 andre 9x9 stolper skulle føres ned til fundament under, da han ikke mente lægterne der er der idag er nok. da jeg forklarede ham at der ikke var rende fundament under de 2 andre punkter (troede først der var leca) ville han komme med nyt forslag. så kommer han med et forslag at jeg skal lave 2 punktfundamenter der skal min 90 cm ned i jord og støbes 30x30cm. synes det lyder lidt voldsomt da den tynde trævæg der bar taget før over disse 5 meter som sagt kun var med 6 lægter på 4,5x9cm der understøttes af lægter under. nu har jeg forklaret at der er faktisk et dæk under som er 10 cm beton støbt på jorden, men ved ikke om det er armeret beton, men tror det ikke eftersom det er krybekælder. han skal så have 5000 mere for at beregne igen. ret nederen. mine håndværkere griner og siger den gamle væg var så svag at man kunne stå og bue de 6 lægter nogle cm hvis man trækker i dem, så de synes det er helt vanvittigt at jeg skal til at banke hul i dækket og støbe 90 cm ned de 2 steder. jeg er enig, men vil også gerne have det kan holde tagpap taget. er der nogen som har erfaring om det beton dæk er stærkt nok, hvis jeg støber en beton kasse ovenpå dækket som er 50cmx50xmx30 cm høj, så vægten fra stolperne på 9x9 cm fordeles over et større areal end blot gå direkte til betondækket da 9x9 ikke er særlig stort fodtryk?
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis