Frostsikring af vandoplagring?

Som verdenssituationen udvikler sig anbefales det at hver husstand forbereder sig på at kunne klare sig selv nogle dage uden strøm, vand, mad, osv.

Hvis man skal opbevare vand til sin husstand kan man jo passende købe 5-6 stk 25L dunke hos Biltema eller lign. og fylde med vand og gemme i garage, skur, m.v.

Det går fint 9 måneder af året.
Men de 3-4 vintermåneder vi har i Danmark kan der sagtens risikere at komme frost nok til at fryse selv store dunke vand i et uopvarmet skur eller garage.

Hvad har I andre fundet på af frostsikring af vand opbevaret udenfor?

Det bliver hurtigt dyrt at varme et uisoleret skur op med elradiator 😅 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har noget på loftet - og så ligger der nogle dunke ude i haven - nede i en grav hvor vandpumpen er - ligger i 90 cm dybde under jordoverfladen.
trykker dunkene lidt flade, så der lidt plads til udvidelse.
Thomas_Mygind skrev den 21-11-2025 12:54:42

Vi har noget på loftet - og så ligger der nogle dunke ude i haven - nede i en grav hvor vandpumpen er - ligger i 90 cm dybde under jordoverfladen.

Det var smart!

Jeg har desværre ikke nogen brønd hvor jeg kan gemme det.

Nu skal du jo ikke bruge alle 125L i samme øjeblik Russerne invaderer, så hvorfor ikke bare lade evt. frosne vanddunke tø op ved at tage dem ind når du skal bruge dem?

Personligt har jeg nok rødvin og god skotsk whisky på lager til at klare mig 72 timer hvis det bliver nødvendigt, så jeg undværer vanddunkene. 

Selvbygger med stort S. 

larsen56 skrev den 21-11-2025 13:22:51

trykker dunkene lidt flade, så der lidt plads til udvidelse.

Hmm - virker det med 25L dunke? Hvor meget presser du ud af dem? Et billede ville være guld værd ​😊
Annonce
Superdiy skrev den 21-11-2025 15:43:00

Nu skal du jo ikke bruge alle 125L i samme øjeblik Russerne invaderer, så hvorfor ikke bare lade evt. frosne vanddunke tø op ved at tage dem ind når du skal bruge dem?

Fordi de revner og vandet løber ud 🤦‍♂️
LennartBertelsen skrev den 21-11-2025 16:30:04

Har du prøvet? Jeg har plastdunke der har været bundfrosne mindst 50 gange uden de er blevet utætte.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 22-11-2025 08:05:19

Har du prøvet? Jeg har plastdunke der har været bundfrosne mindst 50 gange uden de er blevet utætte.

25L?

Du kan da nøjes med at fylde dunken op til 20L, så er der 5L til udvidelse. Det er rigeligt.

fase
LennartBertelsen skrev den 22-11-2025 10:52:53

Superdiy skrev den 22-11-2025 08:05:19

25L?

Om dunken er 1, 5, 25 eller 1000L ændrer ikke på en plastdunk godt kan tåle at fryse hvis den ikke er fyldt helt til randen.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis