Frostsikring af vandoplagring?

Som verdenssituationen udvikler sig anbefales det at hver husstand forbereder sig på at kunne klare sig selv nogle dage uden strøm, vand, mad, osv.

Hvis man skal opbevare vand til sin husstand kan man jo passende købe 5-6 stk 25L dunke hos Biltema eller lign. og fylde med vand og gemme i garage, skur, m.v.

Det går fint 9 måneder af året.
Men de 3-4 vintermåneder vi har i Danmark kan der sagtens risikere at komme frost nok til at fryse selv store dunke vand i et uopvarmet skur eller garage.

Hvad har I andre fundet på af frostsikring af vand opbevaret udenfor?

Det bliver hurtigt dyrt at varme et uisoleret skur op med elradiator 😅 
Som verdenssituationen udvikler sig anbefales det... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke at det kompliceres. Prøv dig frem med 80% fyldt 25l dunk. Blot undlad at tilsætte frostvæske hvis det fryser :)

Vores ligger i et skur. Jeg tjekker en gang imellem. Skulle katastrofen ske er der ikke langt til Esrum sø eller andre lignende ferskvandssøer og jeg har rigeligt med varmekilder til at kunne koge os ud af det hele.

Til gengæld lagrer jeg store mængder lambi. Det nægter jeg at gå ned på. Det ville føre til omgående overgivelse herfra. 
LennartBertelsen skrev den 21-11-2025 12:48:01

Det bliver hurtigt dyrt at varme et uisoleret skur op med elradiator 😅 

Den eneste rimeligt sikre opvarmning er jo en brændeovn e.l. Og køber du brændet på det rigtige tidspunkt, og opbevarer det fornuftigt, har du en god løsning.

Luksus versionen er en ovn du også kan lave mad på, så er EL næsten ligegyldigt.

PS! Vi har en 1.000 l tank i brændeskuret, to vandrenserrør der kan levere i nærheden af 1.500 l hver før de skal udskiftes og en masseovn til at levere opvarmning(ligesom den gør i dag), varm mad og evt. optøning af is til vand :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
HrT skrev den 22-11-2025 13:01:25

Jeg forstår ikke at det kompliceres. Prøv dig frem med 80% fyldt 25l dunk. Blot undlad at tilsætte frostvæske hvis det fryser :)

Jamen det er da ikke så ​tosset hvis det kan virke at fylde dem 80% i stedet for 100%. Så det vil jeg prøve denne vinter.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis