Kørt fast i fejlretning på fjernvarmeunit

Hej Alle
Vi har en fjernvarmeunit der ikke virker optimalt. Hovedsymptomet er dårlig afkøling, typisk mellem 15 og 25 grader C. ved en fremløbstemp. til radiatorer på 55grader  (krav fra varmeværk til afkøling er minimum 30 grader).
Jeg har forsøgt en struktureret fejlfinding, men kan ikke se noget mønster i resultatet når jeg justerer anlægget.
Feks. kan jeg godt opnå en ”ok” afkøling i radiatorkredsen, ex. 50 grader frem og så 20 grader retur, samtidig med at unitten kun køler ex. 20 grader mod varmeværket.
Andet symptom er, at jeg har virkelig svært/umuligt ved at opnå mere en 55 grader i radiator kredsen selvom temp. reguleringsventilen skrues på maks. Her er det som om at returventilen begrænser flow og hvis jeg skruer op for denne, er resultatet samme temp. men nu med en endnu dårligere afkøling mod værket. Jeg har også prøvet at skrue op og ned for differenstrykket og det gav en meget kortvarig virkelig god afkøling på +40 grader, men jeg har ikke kunne genskabe det efterfølgende, så ved ikke om det var en fejl fra måleren.
Jeg har kontrolleret alle radiatorer mht. at de er kolde ved retur. Gulvarmeanlæg har været frafkoblet, for at sikre det ikke er dem der lukker en masse varmt vand igennem.
Jeg har i en anden tråd læst at brugsvandskredsen kan være defekt og sende for meget fjernvarmevand igennem, selv uden forbrug af varmt vand – Jeg har således lukket for denne del under fejlsøgningen uden at det gjorde nogen forskel.
Jeg har ikke nogen konklusion og må indrømme at min strukturerede fejlsøgning er endt lidt med at køre i ring. Der er 2 spørgsmål som jeg bare ikke kan blive klog på:
  1. Hvorfor kan jeg maks. opnå 55 grader i min radiator kreds ? Det er som om at veksleren ikke giver den effekt den skal kunne.  Jeg tænker, at med en højere fremløbstemperatur, så bliver det lettere at opnå en bedre afkøling.
  1. Med både temp. regulatoren og returventil sat på maks. får jeg en radiator fremløbs temp. på 55 grader og en fjernvarmeafkøling på 20-23 grader. Hvis jeg så skruer ned for returventilen, så får jeg en 32-33 graders afkøling, men nu begynder radiator fremløbstemperaturen så at falde til ca.  41 grader (på trods af maks. Temp. indstilling) – her holder afkølingen til varmeværket sig på godt 30 grader. (dette er udført med maks. Diff. Tryk).  41 grader er bare for lavt til at vi kan holde varmen. Jeg forstår simpelthen ikke hvordan returventilen kan påvirke fremløbstemperaturen til radiatorerne.
Returventilen er et historisk krav fra fjernvarmeværket og skal som bekendt sikre at der ikke sendes alt for varmt vand retur ud af huset. Jeg har arbejdet med hypotesen om, at hvis jeg ellers har styr på flow/afkøling i radiatorer/gulvvarme, så kunne denne returventil egentligt bare stå på maks, for den ville optimalt set ikke have nogen funktion. Hovenpinen er så bare, at trods det virker som om der er styr på afkølingen i radiatorerne, så er returvandet til varmeværket stadig for varmt.
Er der nogen kloge hoveder herinde der kan spotte om der er noget jeg har misforstået eller overset – Eller om der er noget jeg mangler at afprøve ?  Jeg har feks. tænkt på om veksleren til radiatorkredsen kan være tilstoppet/kalket til på nogen måde ? Det ville (måske) kunne forklare, at den kun giver 41 grader til radiatorerne på trods af 75 grader vand ind fra varmeværket.

div. Info:
  • Termix VVX 2-2 fjernvarmeunit med varmeveksler til rumopvarmning og gennemstrømningsvandvarmer til brugsvandsopvarmning.
  • Dette er en årg. 2008, model med returløbstermostat.
  • Hus er på 190m2 + 90m2 kælder og fra 1971 og medium isoleret.
  • 4 gulvvarmekredse – alle på under 10m2 og reguleret med returventil (altså ingen shunt). 3 af de 4 gulvvarme kredse er maks. 5 år gamle.
  • Radiatorer har (hvor det var nødvendigt) fået skiftet til ventil med flowstyrring.
  • Snavssamler kontrolleret på fjernvarme-, samt radiator kredsen. Der er begge helt rene.
  • Som det kan ses af grafen, skete der ”noget” i 2023 hvor afkølingen fald markant (måske ”noget” gik i stykker på det tidspunkt?).
  • Vi bor på Midtsjælland med meget hårdt vand – brugsvandsveksleren har pga. dette været udskiftet eller afkalket en del gange. (info måske ikke så relevant i dette tilfælde)
  • Temp fra fjernvarmeværket er 70-75 grader.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter lidt mere analyse, samt læsning af div. tråde her på sitet, er jeg nået frem til den hypotese, at det må være differenstryk regulatoren, eller selve veksleren på varmekredsen, der har et problem. Begge dele ser ud til at kunne give symptomerne på lav fremløbs temperatur til radiatorene, samt dårlig afkøling.  Jeg har forsøgt at skrue op og ned for diff. tryk. reg. men det giver ikke nogle stabile udsving. Men hvis den er deffekt, så er det måske kun en fagmand der har udstyret til at teste dette korrekt.
En tilstoppet veksler ville give super god mening og jeg læser, at den kan være tilstoppet og åbenbart også tilkalket, selvom jeg troede kun var et problem med brugsvandsveksleren (som jeg selv har afkalket adskillige gange).
til info var fitret på strengten helt rent da jeg kontrollerede det..

Spørgsmål: Er der nogen der har erfaring med at veksleren på radiatorkredsen har været tilstoppet eller tilkalket ?
Hvis det er tilfældet, er det vel "bare" samme procedure som brugsvandsveksleren mht. at få den skyllet igennem.

Nogen erfaring her, eller forslag til hvordan jeg kan indkredse fejlen bedre ?

Du skal selvfølgelig, som du selv har observeret, bruge din returtermostat til at sørge for en passende returtemperatur på fjernvarmen. Fremløbstemperaturen er formentlig i vinterperioden omkring 70 °C. Jeg ville se på varmeveksleren og undersøge om den skulle være tilkalket eller være udsat for andre blokkeringer.
Det er vigtigt at afkølingen er så høj som muligt, fordi du kan komme ud for at skulle betale for en dårlig afkøling.

fase
Jeg kæmper jo så med bare at kommer over de 50-55 grader :-). Men så i går der jeg kom hjem sent og tjekkede, så var fremløbet pludselig på næsten 60 grader og jeg aner ikke hvorfor. Afkølingen var stadig lav (23 grader) og det på trods af at differencen mellm frem og retur i radiator kredsen var ca 30 grader.  På billedet er fremløb 55 men det var næsten 60 indtil jeg forsøgte at forbedre afkølingen ved at skrue ned for retur ventilen. Som tidligere nævnt medfører det så bare en lavere fremløbstemperatur.

Nu var jeg ret opsat på at det er veklseren der var problemet, men når jeg nu ser at den rent faktisk kan levere 60 (dog meget ustabilt) tænker jeg at pilen peger på diif. tryk. regulatoren, der som jeg læser flere steder, kan give nogle meget svingende symptomer i stil med det jeg oplever.

Jeg er løbet tør for ideer, nu må der en professionel til
Så havde jeg en vvs´er forbi. Han måtte så indrømme at det ikke lige var åbentlyst hvad fejlen er, for umiddelbart virker alle komponenter som de skal. Han endte med at skifte cirkulationspumpen til nyeste grundfoss model der viser flow og kan styres med en app. Vi var ikke enige om teorien om at den skulle være problemet, men at kunne måle flow kan jo være en god hjælp til fejlsøgningen og da den gamle pumpe var fra 2008, var det nok ikke skævt at få den skiftet.
Det gjorde så ingen som helst forskel :-(.  Jeg nævnte at problemet med at få temperaturen op over 50-55 grader til radiatorerne vel kunne skyldes at veksleren på radiatorkredsen ikke gav den nødvendige effeks, eftersom fjernvarmevandet ind i den er 72 grader og output til radiatore often ligger på 40-45 grader på trods af at temp. regulering er sat til max.  VVS´eren afmonterede veksleren og skyllede den med rensevæske - den virkede ikke umiddelbart tilstoppet.
Vi har aftalt at jeg skulle arbejde lidt mere med flowstyrringen på radiatorventilerne og lade gulvvarmen stabilissere sig, for så at se hvad det ender op med. Der er gået 10 dage nu og må bare sige at intet har ændret sig.
Jeg skyder ikke på VVS´eren - han har 24 års erfaring og virker super kompetent - tror bare vi er løbet ind i et problem der ikke er så simpelt. Nu må jeg have ham forbi efter jul og tage næste step - hvad det så end skal være ?

Jeg under mig stadig over følgende to tilstande som anlægget ofte står i:
tilstand 1) nogen gange kommer radiator temp. faktisk lidt over 55 grader i kombination med en retur på ca. 20 - altså en forskel på 35 grader - på trods af dette er afkølingen til varmeværket kun 22 grader.
Tilstand 2) kan være hvor jeg kun har ca 10 grader i forskel på frem/retur i radiatorkredsen men så godt 30 graders afkøling mod varmeværket ?  VVS´er virker ikke til at dette er mærkeligt - Er der mon noget vi overser ?
Har du prøvet at skrue ned for returflowet på primærsiden af veksleren. Hvad regulerer termostaten til venstre for ventilen med det røde håndtag.

fase
Annonce
ja og så forbedres afkølingen mod værket men samtidig falder temp. på fremløbet til radiatorerne. - altså god afkøling = for lav radiator fremløbs temp. Det er lidt hovedproblemstillingen, at jeg er nødt til at ofre afkølingen for bare af få 50-55 grader ud i ratiatorene. (det er forsøgt beskrevet i romanen i denne tråd, men forstår godt hvis man mister overblikket :-))  tv. for det røde håndtag sidder temp. regulatoren til brugsvandet.
Prøv at skrue ned for termostaten til det varme brugsvand. En indstilling på lidt under 2 til en begyndelse.

fase
Skal lige forstå teorien bag det du forslår - alt fokus er på radiator siden og den tilhørende veksler. Jeg er med på at nogen har beskrever problemer med at "tomgangs flow´et" på brugsvandssiden har givet problemer for nogen pga. at et for stort flow og derfor for meget varmt vand i retur, selov der ikke tappes vand. Jeg har lavet flere tests med brugsvandsdelen helt afbrudt netop for at udelukke den fejltype og desværre gjorde dette ingen forskel. I stilling "3" får jeg de anbefalede max 50 grader i vandhanerne. Når vi nu taler om brugsvand, så har vi historisk haft meget "grus" i armatur filterne der skal renses hyppigt og brugsvandsveksleren har haft behov for afkalkning alt for ofte i min optik. Selvom vi bor på midtsjælland med meget hårdt vand virker det som om der udfældes uforholdsmæssigt meget kalt.  Jeg har jagtet teorien om hvor vidt der er en øvre fællesnævner der påvirker både radiator og brugsvandssiden, men har ikke kunne se denne sammenhæng.  
Prøv at sluk din cirk. pumpe i 1 minut - og så start igen. Er temperaturen frem mod radiatorer så kortvarig høj (70 grader) ?   For så ligger problemet på veksleren eller på dit flow i radiatorkredsen.

Mit fokus ville være på thermoventilen til venstre billed 1 - den med de 4 fladkærvede bolte på (meget messing og med stort lille håndskrue). Hvis den viltil ikke åbner nok så bliver dit radiatorvand aldrig rigtig varmt.
 Jeg har lavet flere tests med brugsvandsdelen helt afbrudt netop for at udelukke den fejltype og desværre gjorde dette ingen forskel. I stilling "3" får jeg de anbefalede max 50 grader i vandhanerne.

Du skriver, at i stilling 3 får du kun 50°C varmt vand. Er du sikker på at varmeveksleren ikke er kalket til? Jeg forsøger at udelukke en evt. fejl. derfor forslaget.
Man må gå ud fra at varmeveksleren til varmekredsen er forbundet rigtigt?

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis