Termix vvx 1-1 rørføring

Jeg skulle for nylig have påfyldt vand på mit varmeanlæg og kom til undre mig gevaldigt over hvordan anlægget er samlet. Det er formentlig bare mig der ikke fatter det, så måske nogen kan hjælpe mig til at se lyset.

På nedenstående billede er der 3 markeringer.
Rød er der hvor jeg skal have vand ind
Gul er til at tappe vand fra ved overfyldning. Her drejes på tilhørende sorte knob og vandet fra anlægget fosser ned i den hvide slange og ud på gulv (eller spand hvis man har tænkt sig om).
Grøn er koblet på brugsvand der løber ind i anlægget og bliver til varmt brugsvand. Hvis jeg drejer på den tilhørende sorte knob her så fosser der rent vand ned i det hvide rør og ud på gulvet….samme udgang som ved overfyldning. Oplys mig i hvad det smarte er i denne samling? Det er her jeg var nød til at skrue “afløbet” fri og koble en slange på til at fylde anlægget. Hvornår vil man sætte pris på at kunne tappe rent vand direkte ud på gulvet (eller spand) herfra ?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rød er den tilslutning, hvor du fylder vand på anlægget. Ventilen ved den gule markering er sikkerhedsventilen til varmeanlægget. Den skal du ikke betjene, fordi den selv åbner ved overtryk på varmeanlægget.
Den grønne markering er sikkerhedsventilen til varmtvandsbeholderen. Den skal du heller ikke betjene, fordi den selv åbner ved overtryk på det varme vand.
Når du manuelt åbner for den med gult markerede ventil sænker du trykket på varmeanlægget.
Når du manuelt åbner for den med grønt markerede ventil, prøver du at tage trykket af varmtvandsbeholderen, men det er så koldt vand fra vandværket, du lukker ud.
Når jeg set på dit billede af installationen, for jeg lyst til at spørge om det er en aut. VVS'er, der har lavet installationen. Den ser ikke lovlig ud.

fase
Det er skam en autoriseret vvs der for ca 8-9 år siden satte det op. Prisen var dælme også derefter da :)

Den grønne markering er vand ude fra der løber ind i anlægget. Kan ikke se den skulle have nogen direkte forbindelse til ekspansions-beholderen. Går ud fra det er ekspansionsbeholder du mener med varmtvandsbeholder?
catch22 skrev den 20-11-2025 16:58:37

Det er skam en autoriseret vvs der for ca 8-9 år siden satte det op. Prisen var dælme også derefter da :)

Den grønne markering er vand ude fra der løber ind i anlægget. Kan ikke se den skulle have nogen direkte forbindelse til ekspansions-beholderen. Går ud fra det er ekspansionsbeholder du mener med varmtvandsbeholder?

Ekspansionsbeholderen sidder på varmeanlægget og sørger for et nogenlunde konstant tryk på varmeanlægget og har intet med det varme vand at gøre.

Varmtvandsbeholderen er den beholder, der sørger for, at du har varmt vand i huset. Den er forbundet til to kredse. Den ene kreds er varmesystemet, der afgiver varme til det kolde det kolde vand og dermed laver varmt vand til forskellige steder, hvor der bruges varmt vand. De to systemer i varmtvandsbeholderen er adskilte fra hinanden.

fase
Jeg ved ikke meget om det, men hvid jeg siger at det er en fjernvarme-unit med varmevekslere, mener du så stadig at jeg har varmtvands-beholder?
Er du sikker på, at du har to varmevekslere. Altså en til varme systemet og en til det det varme vand. Der er noget der tyder på, at du har en varmtvandsbeholder, når der er en sikkerhedsventil til varmt vand. Kan du ikke et billede af hele systemet?

fase
Annonce
Ja, jeg har 2 varmevekslere. Det havde det forrige anlæg også.

Er dit anlæg et VX 2 Hofor 15-29 kW? så er varmtvandsbeholderen udenfor veksleren. 

fase
Det er denne  Unit

Mit er dog 8-9 år gammelt så små detaljer kan nok variere
Der står i beskrivelsen, at der er udtag til varmtvandsbeholder. Det passer med, at du ikke har en varmeveksler til varmt vand. Det passer også med, at der er en sikkerhedsventil på det kolde vand. Hvis du havde en varmeveksler til varmt vand, ville der ikke være en sikkerhedsventil.

fase
Det ulovlige i installationen er rørføring fra sikkerheds ventil. Det må godt løbe væk i rør men der skal være åbent ned til rørene. Så det kan være plast afløbsrør som placeres lige under sikkerhedsventilens udmunding. 
Det er for at sikre maksimalt flow selv om afgangs rør skulle stoppe / kalke til. Når det er sagt så  vil der nok kun dryppe en smule fra sikkerhedsventiler i fremtiden, så det er ikke noget du skal ligge søvnløs over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis