Termix vvx 1-1 rørføring

Jeg skulle for nylig have påfyldt vand på mit varmeanlæg og kom til undre mig gevaldigt over hvordan anlægget er samlet. Det er formentlig bare mig der ikke fatter det, så måske nogen kan hjælpe mig til at se lyset.

På nedenstående billede er der 3 markeringer.
Rød er der hvor jeg skal have vand ind
Gul er til at tappe vand fra ved overfyldning. Her drejes på tilhørende sorte knob og vandet fra anlægget fosser ned i den hvide slange og ud på gulv (eller spand hvis man har tænkt sig om).
Grøn er koblet på brugsvand der løber ind i anlægget og bliver til varmt brugsvand. Hvis jeg drejer på den tilhørende sorte knob her så fosser der rent vand ned i det hvide rør og ud på gulvet….samme udgang som ved overfyldning. Oplys mig i hvad det smarte er i denne samling? Det er her jeg var nød til at skrue “afløbet” fri og koble en slange på til at fylde anlægget. Hvornår vil man sætte pris på at kunne tappe rent vand direkte ud på gulvet (eller spand) herfra ?

Jeg skulle for nylig have påfyldt vand på mit... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg frygter ikke at varmebeholder eksploderer, for der er ingen. Der er 2 varmevekslere, som det forrige anlæg også havde. Men jeg kan så forstå at det ikke giver mening den måde man har lavet det afløb.

For mig at se kunne man lige så godt have en slange derfra og over til vand indtag monteret permanent så det bare var at dreje på 2 haner for at påfylde vand.
Vi forlader emnet med varmtvandbeholderen. Det er ikke lovligt med en fast forbindelse mellem påfyldning af vand på varmeanlægget og vandforsyningen.

fase
ok. Men en løsthængende slange, monteret på indtag, klar til nemt at skrue på vand-udgang vil være ok ?
catch22 skrev den 21-11-2025 08:15:42

ok. Men en løsthængende slange, monteret på indtag, klar til nemt at skrue på vand-udgang vil være ok ?

Ja, det er OK, da der ikke er en fast tilsluttet forbindelse.

fase
S. Fabrin skrev den 21-11-2025 08:21:43

catch22 skrev den 21-11-2025 08:15:42

Ja, det er OK, da der ikke er en fast tilsluttet forbindelse.

Heller ikke hvis der er kontraventil og balofix?

Annonce
Hvis der skal være fast forbindelse mellem drikkevand og radiatorvand skal der bruges en kontraventil kategori 3 eller 4 (en TBS ventil). Selve ventilen koster kr. 2.000 +. Kender ikke de nøjagtige krav, men jeg vil tro at en TBS ventil skal have et årligt eftersyn af en fagmand. Det er ikke uden grund at påfyldningsslange ikke må være permanent monteret.

Søren O
Der kan ske det et der er lukket for vandet fra vandværkets side. Så er trykket der 0 og der kan komme vand fra varmeanlægget ud i vandrørene. "Hr. Jensen" eller "fru Pedersen" kan ikke forså at der ikke er vand og skruer på alle haner. 
Eller fra gartnerens gødningslager og ud i vandrørene eller noget andet. 
Derfor er man meget striks med at rent vand der er leveret ind i en installation aldrig ALDRIG kan komme tilbage til vandforsyningen og derved påvirke naboer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Søren O skrev den 21-11-2025 22:41:16

Hvis der skal være fast forbindelse mellem drikkevand og radiatorvand skal der bruges en kontraventil kategori 3 eller 4 (en TBS ventil). Selve ventilen koster kr. 2.000 +. Kender ikke de nøjagtige krav, men jeg vil tro at en TBS ventil skal have et årligt eftersyn af en fagmand. Det er ikke uden grund at påfyldningsslange ikke må være permanent monteret.

Det afføder spørgsmålet om man kan montere en “vandslange ventil - dem man bruger på vandslanger” og blot klikke på og fylde. Altså om den kan holde til trykket i samlingen?

HrT skrev den 22-11-2025 11:34:11

Søren O skrev den 21-11-2025 22:41:16

Det afføder spørgsmålet om man kan montere en “vandslange ventil - dem man bruger på vandslanger” og blot klikke på og fylde. Altså om den kan holde til trykket i samlingen?

Du mener sikkert en såkaldt lynkobling. Men den sætter man da normalt på den hane, man tapper vand fra og den vil sikkert kunne holde til trykket i lang tid. Men hvad er problemet ved at skulle skrue en stump slange på en eller to gange om året for at fylde vand på anlægget? Hvorfor prøver du det ikke bare, så du ser resultatet?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis