Elektriker: 3G1.5 vs 3G2.5?

Hej,

Jeg har købt en induktionsplade som er formonteret med en 3G2.5 ledning (blød) som desværre er for kort, så den skal forlænges. Dvs den er rated til ca 230V max 16A (den passer altså til alm stik og skal ikke have kraft).

Samtidig har jeg en tilfældig forlængerledning som er rated til 250V og 16A og denne ledning står påtrykt 3G1.5.

Nu har jeg ledt med lys og lygte efter en 2 meter 3G2.5 og kan ikke finde noget med mindre man køber en rulle på 50m.

Men jeg har MASSER af 3G1.5 gummikabel som "kunne" være ideel.

Hvad er til hindring for at bruge 2 meter 3G1.5 i stedet for 3G2.5 som kogepladen er født med? Ledningen bliver ikke indmuret eller indstøbt men hæger frit i nogle køkkenunderskabe.

Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du skal have kablet skiftet til 4 eller 5 x 1,5 mm2 og så montere den på din 16 A gruppe.
Dine "almindelige stik har jo heller ikke 16 A, desuden tror jeg der menes minimum 16 A 
Jeg skriver "tror" da jeg ikke kender typen på kogeplade endnu. 
du skal oplyse hvor mange Watt / kW den er på før du kan få kvalificeret råd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kogeplade er rated til 3600W. Men der ER installeret kraft i køkkenet (vægdåse), dvs 3 faser, nul og jord, alt sammen forsikret med 16A. Meningen er at "låne" 1 fase, 1 nul og 1 jord fra kraften, dvs jeg HAR mine 16A og ikke kun 13A eller 10A.

Din kogeplade bruger ved fuld effekt 16 A. Så du bør bruge 3x2,5 mm2 kabel. Har du spurgt den lokale installatør om du kan købe et passende antal meter.

fase
Det var den del jeg lige ville korrigere dig i. 
Husk vi har kun det oplæg som du som trådstarter skriver, samt vores mange årige erfaring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvordan vil i så forklare at en forlængerledning er rated til 250V 16A=4000W ved 3G1.5?

Annonce
bikemaniac skrev den 19-11-2025 23:15:01

Hvordan vil i så forklare at en forlængerledning er rated til 250V 16A=4000W ved 3G1.5?

Din forlængerledning er godkendt til 250V, som er den maksimale spænding, den må tilsluttes. De 16A er den maksimale forsikring for ledningen. 

Du har i øvrigt ikke fortalt om din kogeplade er en løs og dermed flytbar kogeplade eller en fast monteret kogeplade, der f eks.er nedsænket i bordpladen. Det har indflydelse på tilledningens dimension.

fase
Kogeplade er fastmonteret og ikke flytbar.

Det kan den kun klare ved en kortvarig belastning af den grad. Ved længerevarende belastning vil der være risiko for at den smelter.

Den faste installation frem til din vægdåse med kraft er udført med 2,5mm2, det krav gør sig også gældende for tilledning frem til din kogeplade, det er jo også den dimension din kogeplade er monteret med ab fabrik.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan købe 5 meter 5x2,5mm2 i Silvan....(Bauhaus har det også i metermål)
Eller 3x2,5mm2 her i metermål  Link

Vi prøver igen, i morgen --

Der kan være flere årsager. Forlægnerledningen skal ikek overhodle de samem regler som din kogeplade med 2 zoner til med CEE7/7 stikprop 

BOFH skrev den 20-11-2025 11:29:02

Det kan den kun klare ved en kortvarig belastning af den grad. Ved længerevarende belastning vil der være risiko for at den smelter.

Den faste installation frem til din vægdåse med kraft er udført med 2,5mm2, det krav gør sig også gældende for tilledning frem til din kogeplade, det er jo også den dimension din kogeplade er monteret med ab fabrik.

/BOFH 

De sidste 3 kogeplader jeg har haft er kommet med 1,5mm2 elelr speciiceret 1,5mm2. Tilledninger er jo ikke udsat for samme forhold som et kabel i den faste installation. 1,5mm2 kan fint bruges til 16A kontinuerligt - afhængig af forholdene selvfølgelig.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis