Elektriker: 3G1.5 vs 3G2.5?

Hej,

Jeg har købt en induktionsplade som er formonteret med en 3G2.5 ledning (blød) som desværre er for kort, så den skal forlænges. Dvs den er rated til ca 230V max 16A (den passer altså til alm stik og skal ikke have kraft).

Samtidig har jeg en tilfældig forlængerledning som er rated til 250V og 16A og denne ledning står påtrykt 3G1.5.

Nu har jeg ledt med lys og lygte efter en 2 meter 3G2.5 og kan ikke finde noget med mindre man køber en rulle på 50m.

Men jeg har MASSER af 3G1.5 gummikabel som "kunne" være ideel.

Hvad er til hindring for at bruge 2 meter 3G1.5 i stedet for 3G2.5 som kogepladen er født med? Ledningen bliver ikke indmuret eller indstøbt men hæger frit i nogle køkkenunderskabe.

Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
Hej, Jeg har købt en induktionsplade som er... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
buller27 skrev den 20-11-2025 18:31:16

De sidste 3 kogeplader jeg har haft er kommet med 1,5mm2 elelr speciiceret 1,5mm2. Tilledninger er jo ikke udsat for samme forhold som et kabel i den faste installation. 1,5mm2 kan fint bruges til 16A kontinuerligt - afhængig af forholdene selvfølgelig.

Tillykke - men irrelevant for trådstarters udgangspunkt da han oplyser der allerede er en tilledning i 2,5mm2, den er blot for kort.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 20-11-2025 19:01:28

buller27 skrev den 20-11-2025 18:31:16

De sidste 3 kogeplader jeg har haft er kommet med 1,5mm2 elelr speciiceret 1,5mm2. Tilledninger er jo ikke udsat for samme forhold som et kabel i den faste installation. 1,5mm2 kan fint bruges til 16A kontinuerligt - afhængig af forholdene selvfølgelig.

Tillykke - men irrelevant for trådstarters udgangspunkt da han oplyser der allerede er en tilledning i 2,5mm2, den er blot for kort.

/BOFH 

Rimelig relevant at meroplyse så informationer der ikke er korrekt ikek står alene. Det hjælper både OP og andre der skulle finde tråden frem.

Men tak for lykønskningen :-9

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
BOFH det er simpelthen ikke koorekt når du siger at et 1,5 ikke må belastes med 16 A for så smelter det.... et 1,5 mm2 er godkendt til 26 A i frithlmængende ..  og at man ikke må bruge 1,5 som tilledning når den faste installation er 2,5 mm2 er ej heller korrekt men ganske normalt. i en  korrekt dimensionering regnes der fæøst på den faste installatiins kabel og så på tilledning som på ingen måder behøves/skal være samme kvadrat som fast installation..
mfrost skrev den 20-11-2025 21:00:01

Nu kan jeg så kun citere hvad min egen elektriker har fortalt mig: tilledning der som oftest monteres skjult skal også laves i 2,5mm2 når den faste installation er det.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 20-11-2025 21:25:40

mfrost skrev den 20-11-2025 21:00:01

Nu kan jeg så kun citere hvad min egen elektriker har fortalt mig: tilledning der som oftest monteres skjult skal også laves i 2,5mm2 når den faste installation er det.

/BOFH 

Tilledningen bliver ikke monteret skjult med mindre den mures inde. At den ikke er synlig, men hænger løst i et skab, er ikke en skjult installation.

fase
Annonce
Tak for alle svar :-)
Nu har jeg ikke det fulde overblik men mit indtryk er, at sikkerhedsstyrelsen (eller hvem det nu end er) er EKSTREMT konservative hvad gælder kabeldimensionring i DK. Kommer man syd for grænsen tager man noget lettere på tingene. Fx er man meget forhippet på at det skal være hårde ledere ved fast installation i DK men sydpå og vistnok også Sverige er bløde ledere til fast installation også OK.

When the going gets tough, the tough get going.
bikemaniac skrev den 21-11-2025 10:09:32

Tak for alle svar :-)
Nu har jeg ikke det fulde overblik men mit indtryk er, at sikkerhedsstyrelsen (eller hvem det nu end er) er EKSTREMT konservative hvad gælder kabeldimensionring i DK. Kommer man syd for grænsen tager man noget lettere på tingene. Fx er man meget forhippet på at det skal være hårde ledere ved fast installation i DK men sydpå og vistnok også Sverige er bløde ledere til fast installation også OK.

Førhen var man i DK ret afslappede med ledertykkelse. Nu har vi ikke længere særregel men følger en europæisk standard som mange andre lande.

Det er lovligt at bruge bløde ledere i fast hvis de er godkendt til det fra fabrikantens side og har den rette minimumstversnit. Bløde kabler med den rette minimumstværsnit er dog typisk tykkere - og i DK bygger vi ikke så stort som i lande med masser af plads så kabler med solide ledere vil ofte fylde mindre. SIK fokus p faste ledere er delvist fordi langt det meste materiel er designet til det og bløde kabler skal derfor have terminalrør på enden for at kunne bruges og så kablar med oslide ledere bedre ifm varmeafledning. Og da vi i DK netop førhen har brugt tynde kabler pga en særregel - så har solide ledere været en måde at mitigere det højere slid på kablernes og ledernes isolering.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis