Opvarmning af isoleret skur/værksted uden dampspærre

Halløj, I gode GDS'ere

Jeg udskiftede i sommer mine 16mm thermo-plader på mit skur og lagde i
stedet 15mm OSB-3-plader, som herefter er beklædt med tagpap.

Skuret er bygget i 195mm * 45mm (spær)lægter.
Gulvet er isoleret med Leca-kugler og 150mm støbe-/terræn-batts.
Vægge er isoleret med 200mm stenuld og beklædt med 16mm OSB3.
Taget er nede-fra isoleret med 100mm stenuld og beklædt med 9mm OSB-3.
Der er altså cirka 95mm hulrum imellem tag- og loft-beklædning - og gjort
plads mod loftet hele vejen rundt til "luft-gennemstrømning" - og der er 
IKKE brugt dampspærre.

Mit spørgsmål er nu 
om det er tilrådeligt at have en lille 500W olie-radiator
kørende i 10 minutter hver tredje time døgnet rundt - i vinterhalvåret?

Bedste hilsner
Jesper Stensen

Procrastinators unite .... tomorrow....!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ja, du kan godt holde skuret let opvarmet. Brug termostat i stedet for timer, så temperaturen holdes stabil og kondens undgås. Derved undgår du peak-fugtighed og hårde temperaturudsving, som ikke er optimale i en konstruktion, der arbejder tæt på dugpunktet. Din konstruktion med ventileret tag tåler let opvarmning uden dampspærre. Sæt radiatoren på cirka 5 grader (mange olieradiatorer har en frostvagt), og sørg for lidt ventilation i skuret.

​Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Du kan også bruge et Koblingsur , så er du fri for at holde øje med telefonen og behøver ikke være i nærheden.

fase
Du kan selvfølgelig også bruge et tænd- og slukur, det er en billigere løsning. Men du behøves ikke at være i nærheden eller at holde øje med telefonen, hvis du bruger en smart plug. Tværtimod du kan ændre tider uden at være i nærheden. Ellers klarer den sig selv og holder selv den korrekte tid, selv efter at den har været slukket. 
Jeg har et lille isoleret skur, også uden dampspærre, jeg har en elradiator der holder ca. 9 grader.

Det har ikke givet problemer med kondens, havde åbnet ind til isoleringen sidste år, den var super fin og tør uden misfarvninger.

Jeg har monteret en ekstern termostat da den indbyggede i elradiatoren ikke var særlig præcis,  jeg har ingen styring men formoder den køre mest om natten, og det er vel der strømmen ofte  er billigst ?? men det er nu ikke ret mange kw den bruger om året, har sat en timetæller på. brugte 78,8 kw i hele 2024.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis