Fjerne allerede sløjfet olietank

Har en 2500 ltr nedgravet plast olietank jeg fik sløjfet i 2008. Har besluttet at den skal helt væk for ikke at engang at begynde at spøge. Har derfor gravet den fri, skåret toppen af, tørret den af indvendigt (selv om den var spulet og tømt var den stadig vældig saftig på indersiden) Og herefter skåret den i håndterlige stykker. Har taget billede da den var blotlagt og da den var fjernet. Der var ingen svagheder i selve tanken og umiddelbart ser hullet fint og rent ud uden olielugt. Så jeg tænker at har der været olieudsivning i tankens levetid har det været begrænset og fra rørtilslutninger.

Her kommer så spørgsmålet:

Alle kommuner er vældig glade for at skrive hvordan man forholder sig ifm afblænding og evt fjernelse i samme ombæring. Min kommune kommer ikke rigtig omkring hvad man rent registreringsmæssigt skal foretage sig ved langt senere fjernelse? Skriver man bare til dem at nu er tanken væk, samt at hul og tank så fint ud (evt vedlægge fotos)… Eller ser de gerne at man får taget en jordprøve? 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gravede vores 2500 L tank op manuelt for 20 år siden.
Kontaktede kommunen og de kom forbi og han kravlede ned i hullet og lugtede efter olierester - så fik jeg et stykke papir på at den var fjernet og at der ikke var observeret olie.
Tænker at du også kan kontakte kommunen og få noget tilsvarende.
Tak for svar. Det var lige hvad jeg skulle bruge til at komme videre.
Da jeg fjernede min olietank tog jeg foto af mærkeseddelen på tanken, samt foto af tanken med et ca 60 cm afskåret hul i toppen af tanken, ligeledes et foto af det tomme hul hvor tanken havde ligget.
Ovennævnte blev sendt til Kommunen med anmodning at få slettet tanken fra BBR. Anmodningen blev straks efterkommet af Kommunen.
GSH skrev den 16-11-2025 09:36:41

Da jeg fjernede min olietank tog jeg foto af mærkeseddelen på tanken, samt foto af tanken med et ca 60 cm afskåret hul i toppen af tanken, ligeledes et foto af det tomme hul hvor tanken havde ligget.
Ovennævnte blev sendt til Kommunen med anmodning at få slettet tanken fra BBR. Anmodningen blev straks efterkommet af Kommunen.

Hvad med bortskaffelse af tanken, skal man ikke dokumentere det?

Skal selv have fjernet en jordtank på et tidspunkt, når oliefyret udskiftes med VP. Så rart nok at have lidt forhåndsviden.

Vi prøver igen, i morgen --

Mig bekendt nej, ingen dokumentation for videre bortskaffelse at tanken.
 Min tank blev læsset på en trailer, af en kranbil, kørt til spuling/rengøring på en spuleplads med godkendt olieudskiller.
En jernhandler kom derefter for afhentning, han kikkede ned i den rengjorte tank, ok den ser fin ud, den tager jeg med.
Annonce
GSH skrev den 16-11-2025 11:26:12

Mig bekendt nej, ingen dokumentation for videre bortskaffelse at tanken.
 Min tank blev læsset på en trailer, af en kranbil, kørt til spuling/rengøring på en spuleplads med godkendt olieudskiller.
En jernhandler kom derefter for afhentning, han kikkede ned i den rengjorte tank, ok den ser fin ud, den tager jeg med.

Det lyder jo ret nemt så 

Jeg skrottede en 1200 liter kældertank, skar den midt over, og rengjorde den, så skar jeg den i mindre bidder, og kørte den på genbrugspladsens jerncontainer. men den havde jo ikke glasfiber omkring sig..

Jeg skar den over med en stiksav, og rengjorde den, så snittede jeg den i mindre stykker med en plasmaskære.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for yderligere svar!
Hvis man ikke har givet kommunen dokumentation for bortskaffelse af olietanken, vil den stadig stå i BBR, og det kan have betydning ved senere salg af huset. Så en del af bortskaffelsen er papirarbejdet med kommunen.

Hvis BBR nævner en tank eller en afblændet tank, regnes den for at være på grunden.
Det kan undesøges her: https://bbr.dk/se-bbr-oplysninger

GodeVen: Prøv at læse hvad jeg skrev 16/11 kl 09:26, i så fald vil du se at det ikke nødvendigvis altid er helt korrekt hvad du skriver ovenfor, for hvad menes/tolkes med ordet Bortskaffelse.

Visse Kommuner kan godt lægge 2&2 sammen at når der er foto af en destruktivere olietank, samt et tomt hul hvor olietanken har ligget, så er den bortskaffet og Kommunen fjerner den fra BBR.

Man er som grundejer selv ansvarlig til at kontrollerer at den så er fjernet fra BBR, f.eks. via ovennævnte Link

I mit tilfælde blev min olietank fjernet fra BBR, af Kommunen, uden dokumentation for videre bortskaffelse fra min matrikel 
@GSH Jeg kan ikke se nogen modstrid i det du skriver og det jeg skriver.

Jeg ville blot gøre opmærksom på at det er vigtigt, at kommunen får besked, hvis man vil undgå, at der står i BBR at tanken stadig er på grunden efter at den er fjernet.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis