håndvask badeværelses afløb

min håndvask på badeværelset sidder ret dårligt ift afløbet i gulvet. hvis jeg rykker håndvask og skab, må man så godt føre afløbs rør gennem væg til køkken afløb der sidder på den anden side af væggen? hvis ja er det 32 mm eller 40 mm afløbsrør der skal bruges?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et billede af situationen?

fase
nej for idag er det ikke ført igennem væg men ned til gulvafløb ovenpå fliser og ned i afløb der er ca 20 cm fra væg. det er ikke kønt og kan ikke skjules da man skal kunne rense den rist i gulvet. derfor ville jeg hellere føre det ind i væg og gennem 10 cm væg til køkken afløbet på den anden side. men ved ikke om det er lovligt
Der er ok. men om du har 40 eller 50 mm i køkken må du selv kunne måle. Der findes overgang i alle størrelser. 
Du skal sikkert på afløb i køkken efter vandlås, derfor skal der så være vandlås under vasken i bad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
om du gør det er dit valg og fungere fint
men du skal bare vide at det IKKE er lovligt
alle rør under 75 mm må kun tilsluttes i samme rum som de befinder sig i
Hej Bredker. Lyder til du er VVS uddannet? Men undrer mig lidt da jeg havde en VVS i min lejlighed da jeg flyttede køkken ind i stue, og han har ført køkken afløb gennem væg og tilkoblet det på faldstamme direkte i badeværelse (muligt det er over 75 mm det han har ført til faldstammen). Er det lovligt og må jeg godt føre rør fra bad ud i køkken hvis jeg kobler det direkte på faldstammen derude? 
Annonce
NB12345 skrev den 11-11-2025 10:36:39

Hej Bredker. Lyder til du er VVS uddannet? Men undrer mig lidt da jeg havde en VVS i min lejlighed da jeg flyttede køkken ind i stue, og han har ført køkken afløb gennem væg og tilkoblet det på faldstamme direkte i badeværelse (muligt det er over 75 mm det han har ført til faldstammen). Er det lovligt og må jeg godt føre rør fra bad ud i køkken hvis jeg kobler det direkte på faldstammen derude? 

er kloakmester

at din vvs har lavet det , er jo ikke ensbetydende med det er lovligt , mange gør det aligevel
du må kun føre det til andet rum hvis det er minimum 75 mm
en ting er jo hvad der er lovligt noget andet er hvad mange laver , og det vil virke aligevel
men hvordan er det så muligt at flytte et køkken generelt hvis man ikke må føre et rør gennem væg til faldstammen?
NB12345 skrev den 11-11-2025 16:26:34

men hvordan er det så muligt at flytte et køkken generelt hvis man ikke må føre et rør gennem væg til faldstammen?

Læs nu hvad han skriver - det må du gerne hvis røret er min 75mm.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Bredker og BOFH.
I lyder til at være til at have styr på reglerne. Jeg har nu undersøgt det gulvafløb som er der idag i badeværelset. Det viser sig at køkken røret på den anden side af væggen er faktisk tilsluttet gulvafløbet i badeværelset ind under væggen. min ejerskifte siger at det er lovligt da huset er fra 1970 erne. er det korrekt? Men rent lovligt, så forstår jeg at man kun må føre afløb til andre rums gulvafløb hvis de er minimum 75mm. I dette tilfælde hvis jeg laver et afløb fra min håndvask i badeværelse gennem væg til afløbet på den anden side sammen med køkken vask, så er det jo rent teknisk gulvafløb i badeværelse som vandet vil løbe til, da køkken vasken løber tilbage gennem væg til badeafløbet. Reelt kan man sige at det løber jo en omvej ved at gå gennem væg og så retur til afløb i badeværelse, men vandet vil jo teknisk løbe i badeværelses afløbet. Ved godt det lyder lidt sjovt, men vil det være at betragte som ulovligt at det har denne omvej, selvom det rent faktisk ender i afløbet i badeværelset...? prøver at lave det billigst muligt og det bliver dyrt hvis jeg skal have hakket gulvafløb op og sat nyt i igen hvor køkken og håndvask i badeværelse skal køre til seperat, med fliser etc der skal op?
i 70 var det lovligt , men ændre du på det er det reglerne i dag der gælder
selv om du bruger et 75 mm rør må det ikke gå i afløbet ved siden af medmindre det er efter vandlåsen
du bliver nød til at have et afløb med vandlås i begge rum
efter vandlåsen må de godt forbindes i gulvet eller faldstamme så længe de er mindst 75 mm
er de under 75 mm skal de føres til afløb i samme rum
om du har vandlåsen i gulvet eller over bestemmer du selv
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis