Isolere kældervægge udvendig

Jeg går og overvejer at få isoleret kælderen udvendig. Mine første overvejelser er hvor meget jeg kan få gravet ud af gangen. Jeg har 5 meter kælder på langsiden. Altså lidt mindre end halvdelen af husets længde.

Kan det graves fri på 1 gang eller er det f.eks max 2 meter af gangen?

Der fra trappen ved hoveddøren og hen til hjørnet er der 5 meter.

Og der er ca 120cm højde fra bunden af vinduet til kældergulvet. 

Vh.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personlig ville jeg ikke være nervøs for at grave 5 m op i et hug.
Tidligere, omkring 1980, har jeg været med til at grave et lignende hus frit på de 3 sider, i et hug. Huset blev bygget  i 1939, med støbte kældervægge, støbt med ensidig forskalling, hvor daværende opgravning, i 1939, var udvendig forskalling.
Mig bekendt står huset stadig uden skader.

I dag anbefaler man min. 200 mm isolering, helst 300 mm.

Huset som vi isolerede i 1980 blev isoleret på følgende måde:
Inderst mod kældervæggen 0,3 mm plastfolie/Elefanthud 
Isolering 100 mm Rockwool støbebatts.
Yderst 6 mm Eternit plade
I/på toppen Alu inddækning fræset ind i murfuge.
Nederst omfangsdræn.

Vedhæfter foto for eget hus udvendig lignende isoleringsmetode, dog 200 mm.
Isoleret med "flamingo" gulvisolering, som alternativ til Rockwool støbebatts.
Opgravningen skete med håndkraft, visse steder i dybde 2,2 m, med støtteplade a 2,4 m, pga. ikke plads til gravemaskine og den medførte mere opgravede jord.
GSH skrev den 09-11-2025 19:19:11

Personlig ville jeg ikke være nervøs for at grave 5 m op i et hug.
Tidligere, omkring 1980, har jeg været med til at grave et lignende hus frit på de 3 sider, i et hug. Huset blev bygget  i 1939, med støbte kældervægge, støbt med ensidig forskalling, hvor daværende opgravning, i 1939, var udvendig forskalling.
Mig bekendt står huset stadig uden skader.

I dag anbefaler man min. 200 mm isolering, helst 300 mm.

Huset som vi isolerede i 1980 blev isoleret på følgende måde:
Inderst mod kældervæggen 0,3 mm plastfolie/Elefanthud
Isolering 100 mm Rockwool støbebatts.
Yderst 6 mm Eternit plade
I/på toppen Alu inddækning fræset ind i murfuge.
Nederst omfangsdræn.

Vedhæfter foto for eget hus udvendig lignende isoleringsmetode, dog 200 mm.
Isoleret med "flamingo" gulvisolering, som alternativ til Rockwool støbebatts.
Opgravningen skete med håndkraft, visse steder i dybde 2,2 m, med støtteplade a 2,4 m, pga. ikke plads til gravemaskine og den medførte mere opgravede jord.

Super fint. Og tak for billederne. 

Er dine vægge så helt tørre og fine i sin kælder?

Hvor langt ud fra væggen vil du grave hvis nu jeg vil lave 250mm isolering. Hvor meget plads kræver det at kunne udføre arbejdet? 

Vh.

Mine vægge er knastørre. I det hus fra 1939 blev de også knas tørre, endda til fagfolds overraskelse.
Det vil, alt andet lige, kræve en opgravnings bredde på ca 0,8-0,9 m, alt afhængig af ens "mavetykkelse" 
GSH skrev den 10-11-2025 07:33:11

Mine vægge er knastørre. I det hus fra 1939 blev de også knas tørre, endda til fagfolds overraskelse.
Det vil, alt andet lige, kræve en opgravnings bredde på ca 0,8-0,9 m, alt afhængig af ens "mavetykkelse" 

Jeg vil et tilbud på opgaven idag. Han mente dog at 100mm isolering var nok. Kan det passe? Hvis det er styrolit eller lignende. 

Vh.

Der er en grund til at man anbefaler min 200 mm og helst 300 mm.
100 mm var nok isolering i sidste årtusinde 

Du vil højst sandsynlig fortryde hvis du kun isolerer med 100 mm, da arbejdet med opgravning er det samme, om det så er 100, 200 eller 300 mm.

I sidste årtusinde var 100 mm isolering på loftet også godt nok, men det er det langt fra nok i dag, det samme gælder også gulvisolering.
Annonce
GSH skrev den 15-11-2025 22:09:11

Du vil højst sandsynlig fortryde hvis du kun isolerer med 100 mm, da arbejdet med opgravning er det samme, om det så er 100, 200 eller 300 mm.

I sidste årtusinde var 100 mm isolering på loftet også godt nok, men det er det langt fra nok i dag, det samme gælder også gulvisolering.

Tak. Mærkeligt at han siger det er nok så. 

Vh.

GSH skrev den 15-11-2025 22:09:11

Kan det være fordi det ikke er Rockwool men Styrolit eller lignende med bedre isoleringsevne? 

Vh.

Kan det være fordi det ikke er Rockwool men Styrolit eller lignende med bedre isoleringsevne?

Nej det tror jeg ikke, desværre er der stadig nogen der ikke følger med nutidens isoleringsanbefalinger og eller krav.
Det kan også være at han mener at 100 mm er markant bedre end ingen isolering, men at 200-300 mm er et uforholdsmæssigt stort arbejde, så det ikke kan betale sig eller praktisk muligt. 

Selvfølgelig er “mere bedre”, men det er vel de første centimeters isolering der giver størst effekt.

Mvh. AllanE
Startede selv med 100 mm udvendig isolering for ca. 45 år siden. I forbindelse med de stigende energi priser isolerede jeg med yderlig 100 mm. Opgravet med hånden, begge gange, visse steder ned til en dybde på godt 2 m, omkreds ca. 35 m.

For en professionel håndværker burde det nærmest være "græsk katolsk" om man isolerede med 100 mm, 200 eller 300 mm, da det tidsmæssigt stort set er det samme, eller sagt på anden måde, det er helt hen "i skoven" hvis man påstår at 200 mm isolering tager dobbelt tid af at isolerer med 100 mm.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis