Isolere kældervægge udvendig

Jeg går og overvejer at få isoleret kælderen udvendig. Mine første overvejelser er hvor meget jeg kan få gravet ud af gangen. Jeg har 5 meter kælder på langsiden. Altså lidt mindre end halvdelen af husets længde.

Kan det graves fri på 1 gang eller er det f.eks max 2 meter af gangen?

Der fra trappen ved hoveddøren og hen til hjørnet er der 5 meter.

Og der er ca 120cm højde fra bunden af vinduet til kældergulvet. 

Vh.

Jeg går og overvejer at få isoleret kælderen... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg et ved at grave ned for se tilstanden af fundamentet. Umiddelbart ser det meget ujævnt ud under lecablokkene / soklen. 

Inden isolering skal det repareres og fyldes ud så det er jævnt.

Hvordan gør jeg det bedst?

Vh.

Det er nok et alm randfundament, dvs overfladen ikke er mere jævn end dem der førte skovlen ifm udgravning kumme gøre det. Du kan jævne det ved først at blæse det det af med højtryksrenser, vente på overfladen er tør og så grovpudse med beton, evt svumme først for at forbedre vedhæftning. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Min datter kikker på et hus med kælder, og har i den forbindelse haft en entreprenør ude for at give et overslag på en pris, på omfangsdræn, og udvendig sokkel isolering. Entreprenøren forslog 100 mm isolering og havde alle mulige undskyldninger for ikke at bruge 200 mm, bla det ville være meget besværligt med afdækningen i toppen, hvilket jeg ikke kan se der er et problem med.. 

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 30-11-2025 13:05:35

Min datter kikker på et hus med kælder, og har i den forbindelse haft en entreprenør ude for at give et overslag på en pris, på omfangsdræn, og udvendig sokkel isolering. Entreprenøren forslog 100 mm isolering og havde alle mulige undskyldninger for ikke at bruge 200 mm, bla det ville være meget besværligt med afdækningen i toppen, hvilket jeg ikke kan se der er et problem med.. 

Jeg har talt med 2 entreprenører nu og begge har foreslået 100mm. Den ene dog med "Pordræn" som skulle have effekt som 150mm. Men sjovt at de ikke vil lave mere. 

Mht afdækning  i toppen kan man jo lægge det 10 cm under overfladen så det ikke bliver at se. 

Vh.

Du kunne f.eks. vise dine entreprenører ( slå dem over i hovedet ) med de foto som jeg har uploade. 

I min optik en gang vrøvl som dine entreprenører kommer med. 

Det er meget sjovt at indhente tilbud og høre om de forskellige metoder de vil bruge til isolering :) 

I dag talte jeg med en entreprenør som ville bruge enten 200 mm Rockwool eller Pordræn.

Men han understregede at man idag IKKE bruger grundmursplader, tjære eller lignende. Ifølge Teknologisk institut rapport 2022.

Pga det kan holde på fugten.

Så er spørgsmålet jo om det er en god løsning uden grundmursplade. :) 

7.4.2 Isolering af kælderydervægge ved renovering
Følgende tiltag skal udføres ved efterisolering af eksisterende kælderydervægge, se figur 7.3, th. 
Det forudsættes, at der er tale om drænede kælderkonstruktioner, dvs. at fugtbelastningen på konstruktionerne udelukkende er opstigende grundfugt eller nedsivende nedbør, og ikke direkte vandtryk fra højtstående grundvand. 
 Dræning og tilfyldning udføres iht. til denne anvisning 
 Kælderydervæggen klargøres udvendigt ved at fjerne jord, løst materiale og eventuelle tidligere diffusionstætte/fugtstandsende materialer, såsom asfaltbehandling, fugt-membraner, grundmursplader, skumplader og lignende 
 Det er under normale omstændigheder ikke nødvendigt at fuge, berappe eller afrette kælderydervæggenes yderside, medmindre der er behov for at udligne ujævnheder, for at kunne placere isoleringen foran kælderydervæggen. Synlige revner og sprækker, som har betydning for bæreevnen, skal dog repareres. Er ydervæggene med hensyn til bæreevne og stabilitet i meget dårlig stand, bør dette undersøges nærmere af en fag-person inden det videre arbejde 
 Kælderydervæggene isoleres med diffusionsåbent isoleringsmateriale, som fx trykfast mineraluld eller makroporøs EPS (i modsætning til almindelig trykfast terrændæksiso-lering). Coatede letklinkerkugler kan være en mulighed. Letklinkerkugler har dog en lavere isoleringsevne, så isoleringslagets lagtykkelse skal øges for at få den samme iso-lerende effekt 
 Der anvendes INGEN diffusionstætte materialer, som grundmursplader, fugtstand-sende membraner eller diffusionstætte isoleringsmaterialer 
 Isoleringen monteres fra fundamentets underkant/dræn (eller så langt ned som det ud fra stabilitetsbetragtninger er forsvarligt) til lige under terræn. Isoleringen under ter-ræn fastholdes af jordtrykket 
 For at beskytte den diffusionsåbne isolering mod direkte jordkontakt og mod at grus eller sten bliver trykket ind i isoleringslaget, kan der på udvendig side af isoleringen an-bringes en fiberdug, som skubbes under inddækningen 

Vh.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis