Spulepumpe Bosch opvasker larmer pludselig

Vores knap 1 år gammel Bosch opvasker, og pludselig begyndt at larme når spulepumpen kører.
Video med lyd
Er det korrekt, at spulepumpen sidder oppe i venstre side, og for at komme til den, så skal man have hele maskinen ud, og pillet siden af?

I så fald kan det være jeg skal satse på at garantien vil dække det i stedet.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske der er sat sig noget fast i pumpehjulet ?
Hvis du med venstre side mener, at når du står med ryggen til opvaskeren, så er det rigtigt..
Hvis du tager styringen ud kan du komme til den, husk at tage strømledningen fra, den sidder med et stik ind i styringen ind fra bagsiden, varmelegemet er indbygget i pumpen..

Vi prøver igen, i morgen --
Ser ud til at man skal have hele maskinen ud, og have den ned og ligge, og skrue hele bunden af for at komme til den. 😡
På min var bunden ikke umiddelbart ikke til at afmontere, men det gik nu nemt ind gennem siden, når styringen blev afmonteret.
Prøv at kik denne video, godt nok en Siemens, men samme maskine som bosch ( din model kan selvfølgelig være anderledes )

​​LINK Video​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Der sidder en lille plastik flap under filteret inde i opvaskemaskinen, som er skruet fast med en skrue.
Prøve at skru den løs så har du adgang til selve pumpehjulet. Der sidder nok en citrokerne, en skrue, et stykke kylleingeben eller lign.
Når det er væk så saml det igen - så burde det virke.
Thomas_Mygind skrev den 07-11-2025 22:05:39

Der sidder en lille plastik flap under filteret inde i opvaskemaskinen, som er skruet fast med en skrue.
Prøve at skru den løs så har du adgang til selve pumpehjulet. Der sidder nok en citrokerne, en skrue, et stykke kylleingeben eller lign.
Når det er væk så saml det igen - så burde det virke.

På vores Bosch sidder der ikke nogen skruer under filteret, men blot to små plastik dimser.

Ved den ene får man ganske rigtigt adgang til pumpehjulet, men det er afløbspumpen og ikke spulepumpen.
Annonce
Har du prøvet at fjerne filtret inde i maskinen og derved se om der skulle være kommet et fremmedlegeme i pumpen?

fase
S. Fabrin skrev den 08-11-2025 08:14:53

Har du prøvet at fjerne filtret inde i maskinen og derved se om der skulle være kommet et fremmedlegeme i pumpen?

Som jeg lige har skrevet ovenover, så er det afløbspumpen man har adgang til når man tager filteret ud, men det er spulepumpen der er problemet her

Spulepumpen kan man ikke nå ind til fra filteret, da den sidder efter en 90graders rørbuk, så det er lidt en større operation.
https://youtu.be/lrzoygakwNQ?si=BnrhIK10MBD97H6l

I øvrigt burde der ikke kunne komme fremmedlegemer ind i spulepumpen, da den suger alt sit vand igennem filteret modsat afløbspumpen som tager vandet inden filteret, så mon ikke den er stået delvist af.
Både spule pumpe og afløbs pumpe tager vand efter filter. Og der kan på forunderlig vis komme både fiskeben og tandstikker forbi filter. Jeg har ingen forklaring men har ofte set det. 
Trækker du maskinen ud og tager højre side beklædning af så kan du komme ind til spulepumpe. Om den er færdig eller det er fremmedlegeme er umulig at sige 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-11-2025 23:16:19

Både spule pumpe og afløbs pumpe tager vand efter filter. Og der kan på forunderlig vis komme både fiskeben og tandstikker forbi filter. Jeg har ingen forklaring men har ofte set det.

Drænpumpen tager vand og snavs inden filteret, og sådan er jeg også ret sikker på det er på din maskine.

Hvordan skulle den ellers kunne komme af med madrester😉
Madrester sidder jo netop i filter.
På BOSCH, SIEMENS og AEG er der en lille hvid / blå dæksel nederst i sumpen under filter. Når man tager den af er der direkte adgang til afløbspumpens vinge. 
Her er en lille video LINK 
Bemærk at filter tages af først. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis