Spulepumpe Bosch opvasker larmer pludselig

Vores knap 1 år gammel Bosch opvasker, og pludselig begyndt at larme når spulepumpen kører.
Video med lyd
Er det korrekt, at spulepumpen sidder oppe i venstre side, og for at komme til den, så skal man have hele maskinen ud, og pillet siden af?

I så fald kan det være jeg skal satse på at garantien vil dække det i stedet.
Vores knap 1 år gammel Bosch opvasker, og... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 09-11-2025 11:15:55

Madrester sidder jo netop i filter.
På BOSCH, SIEMENS og AEG er der en lille hvid / blå dæksel nederst i sumpen under filter. Når man tager den af er der direkte adgang til afløbspumpens vinge. 
Her er en lille video LINK 
Bemærk at filter tages af først. 

Ok, prøver lige at skære det ud i pap.
Det vand der er i center af filteret, er ufiltereret vand altså fyldt med madrester.

Drænpumpen suger vand fra bunden (under det hvide dæksel), altså center af filteret, og derved det ufiltereret vand.

Spulepumpen / cirkulationspumpen suger vand under det grå dæksel, altså ydersiden af filteret, og derved er vanden filteret.
Jeg har allerede skrevet en del gange, at det er spulepumpen der er problemmet, og ikke drænpumpen.
Gætter på at spulepumpens skovlhjul er gået i stykker, og derved skal skiftes.
Der er heldigvis stadigvæk reklamationsret på maskinen, så Bosch service kommer på tirsdag og fikser det.
Din konklusion omkring filtreret vand / ufiltreret er ikke korrekt. Men det har ikke noget med problemet at gøre så jeg slutter diskusionen her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 09-11-2025 23:23:52

Din konklusion omkring filtreret vand / ufiltreret er ikke korrekt. Men det har ikke noget med problemet at gøre så jeg slutter diskusionen her. 

Det er helt ok at du ikke forstår filter systemet på en opvasker, og det kan også være lidt svært at forstå en forklaring uden evt. ilustationer. 

Gætter på det der forvirre dig, er at når drænpumpen kører, så vil den også trække det filteret vand tilbage igennem filteret, og derved faktisk rense filteret (så godt den nu kan) for snavs.
Det er helt ok at du ikke forstår filter systemet på en opvasker
Jeg forstår godt filter systemet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
je_ns skrev den 07-11-2025 21:46:24

På min var bunden ikke umiddelbart ikke til at afmontere, men det gik nu nemt ind gennem siden, når styringen blev afmonteret.
Prøv at kik denne video, godt nok en Siemens, men samme maskine som bosch ( din model kan selvfølgelig være anderledes )

LINK Video

Takker for linket.

Videoen passede med vores maskine, modsat mange andre videoer jeg er stødt på.
Det tog ca. 10min at få den defekte pumpe skiftet, heldigvis på reklamationretten.
Godt gået med udskiftningen - Tak for forklaring omkring spulepumpen og tømmepumpen - god tegning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis