Hjælp - Kondens langs epoxygulv og sokkel

Hej alle

Jeg håber, nogen herinde kan hjælpe mig med nogle tekniske og praktiske råd. Jeg har brugt knap 1 år (og cirka 390.000 kr.) på at få opført et isoleret udehus på 15 m². Formålet var at få et tørt og opvarmet rum med varmepumpe og epoxy gulv, som kunne bruges hele året.

Projektet startede med arkitekt og landmåler og blev godkendt af kommunen i slutningen af sidste år. Første spadestik blev taget i maj 2025. Jeg har dog haft massive problemer undervejs, og står nu med et rum, der får kondensvand på gulvet og ikke kan holde varmen – trods isolering og varmepumpe.

Byggeteknisk opsummering

Fundament og sokkel:
  • Randfundament i frostfri dybde (ca. 1 m), 40 cm bred hele vejen rundt
  • 12 cm betongulv med 200 mm isolering (dog uden kantisolering mod sokkel)
  • På tre sider er der støttemure – den ene side er delt med en trappe
Vægge udefra og ind:
  • HardiePlank
  • Klemlister
  • Vindpap
  • 200 mm isolering
  • Dampspærre
  • Klemlister
  • 18 mm krydsfiner
  • 12 mm gips
  • Spartling, filt og maling
Tag:
  • 2 lag tagpap
  • Krydsfiner
  • 100 mm isolering
  • Dampspærre
  • Troldtekt
Indvendigt:
  • Epoxybelagt gulv
  • Lille Luft-luft varmepumpe
  • Elinstallation, spots, afbrydere m.m.
Problemer

Konstruktion og fejl:
  1. Der blev ikke lagt kantisolering i gulvet
  2. Der er en 20 cm bred zone hele vejen rundt, hvor gulvet er beton direkte mod sokkel uden isolering
  3. Dårlig muring og manglende afvanding/dræn langs sokkel og støttemure
  4. Ingen dampspærre i gulvet eller den nederste del af væggen
Forsøg på løsning:
Et firma foreslog og har udført følgende:
  1. Pudsning af sokkel og støttemure med diffusionsåben, fugttæt puds udvendigt og Skalflex Multitæt indvendigt
  2. Isoleringsbats (Rockwool-lignende) med drænrør langs ydermure
  3. PU-bånd mellem gulv og sokkel på indersiden
Aktuel situation:
  1. Ved 21–25 °C bliver rummet varmt, men der dannes kondens – især langs gulvets kant
  2. “Tør Tilstand” på varmepumpen fjerner fugt, men køler rummet kraftigt ned
  3. Ved 25 °C i Tør Tilstand løber der vand ned langs væg og gulv, både fra ude- og indedel
Mine spørgsmål til jer:
  1. Dræn og isoleringsbats: Kan de faktisk fungere som fugtbarriere? Hvordan kan en våd isoleringsbats med drænrør (uden membran) op mod sokkel stoppe fugtoverførsel?
  2. Manglende dampspærre i gulv og nederste væg: Er det hovedårsagen til kondens? Skal det være 100% tæt, eller er det en almindelig praksis, at man ikke dampsikrer sokkel i et skur?
  3. Ventilation med varmegenvinding? Hjælper det med at opretholde en tør og varm balance, eller er det kun symptombehandling? Har kigget på BSK Zephyre V2 – kan den monteres korrekt i en dampspærret væg uden at skabe nye problemer?
  4. Hvor står jeg ift. risiko for skimmel, fugtskade osv?
Afsluttende råd til andre:
  • HYR EN UVILDIG RÅDGIVER ELLER BYGGESAGKYNDIG
  • Hold jer fra “Facebook-entreprenører”, selvom de lover guld og grønne skove
  • Brug fagfolk med dokumenteret erfaring (10+ år) og lav altid skriftlige kontrakter
  • Og for Guds skyld – hold jer væk fra Entreprisegruppen ApS og “Patrick” – de har ødelagt mit liv
Jeg håber nogen her kan rådgive mig. Jeg har ikke råd til at starte forfra, men ønsker at gøre rummet brugbart og fugtsikkert.

På forhånd mange tak!
Hej alle Jeg håber, nogen herinde kan hjælpe mig... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 05-11-2025 18:22:48

Hvis beton i gulv ikke er tykkere end de sædvanlige 10-12 cm så kan man skære en rille med en betonsav 50mm fra væggen, rillen kan udfyldes med eps-strimler eller brøndskum.
Udfordringen er at få lukket gulvet igen på en nogenlunde holdbar måde, kunne være en stærk fiberspartel, samt genetableret epoxymalingen.

At lave en kantisolering, vil have en delvis effekt men ift du skriver at kondens dannes på væggen så vil kulden stadig kunne vandre op i væggen fra soklen fordi denne er fejlkonstrueret uden lecablok i toppen.
Det der batter noget i dit scenarie er en udvendig isolering men så er det et helt andet budget du isf er ude i.

/BOFH 

Soklen / støttemuren helt fra randfundament til 70cm højde er bygget af leca blokke (ikke lecatherm), fik jeg ikke skrevet. Gør det en forskel?

AnonymBruger skrev den 05-11-2025 18:39:02

Soklen / støttemuren helt fra randfundament til 70cm højde er bygget af leca blokke (ikke lecatherm), fik jeg ikke skrevet. Gør det en forskel?

Ja, en væsentligt forskel!

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også