Hej alle
Jeg håber, nogen herinde kan hjælpe mig med nogle tekniske og praktiske råd. Jeg har brugt knap 1 år (og cirka 390.000 kr.) på at få opført et isoleret udehus på 15 m². Formålet var at få et tørt og opvarmet rum med varmepumpe og epoxy gulv, som kunne bruges hele året.
Projektet startede med arkitekt og landmåler og blev godkendt af kommunen i slutningen af sidste år. Første spadestik blev taget i maj 2025. Jeg har dog haft massive problemer undervejs, og står nu med et rum, der får kondensvand på gulvet og ikke kan holde varmen – trods isolering og varmepumpe.
Byggeteknisk opsummering
Fundament og sokkel:
- Randfundament i frostfri dybde (ca. 1 m), 40 cm bred hele vejen rundt
- 12 cm betongulv med 200 mm isolering (dog uden kantisolering mod sokkel)
- På tre sider er der støttemure – den ene side er delt med en trappe
Vægge udefra og ind:
- HardiePlank
- Klemlister
- Vindpap
- 200 mm isolering
- Dampspærre
- Klemlister
- 18 mm krydsfiner
- 12 mm gips
- Spartling, filt og maling
Tag:
- 2 lag tagpap
- Krydsfiner
- 100 mm isolering
- Dampspærre
- Troldtekt
Indvendigt:
- Epoxybelagt gulv
- Lille Luft-luft varmepumpe
- Elinstallation, spots, afbrydere m.m.
Problemer
Konstruktion og fejl:
- Der blev ikke lagt kantisolering i gulvet
- Der er en 20 cm bred zone hele vejen rundt, hvor gulvet er beton direkte mod sokkel uden isolering
- Dårlig muring og manglende afvanding/dræn langs sokkel og støttemure
- Ingen dampspærre i gulvet eller den nederste del af væggen
Forsøg på løsning:
Et firma foreslog og har udført følgende:
- Pudsning af sokkel og støttemure med diffusionsåben, fugttæt puds udvendigt og Skalflex Multitæt indvendigt
- Isoleringsbats (Rockwool-lignende) med drænrør langs ydermure
- PU-bånd mellem gulv og sokkel på indersiden
Aktuel situation:
- Ved 21–25 °C bliver rummet varmt, men der dannes kondens – især langs gulvets kant
- “Tør Tilstand” på varmepumpen fjerner fugt, men køler rummet kraftigt ned
- Ved 25 °C i Tør Tilstand løber der vand ned langs væg og gulv, både fra ude- og indedel
Mine spørgsmål til jer:
- Dræn og isoleringsbats: Kan de faktisk fungere som fugtbarriere? Hvordan kan en våd isoleringsbats med drænrør (uden membran) op mod sokkel stoppe fugtoverførsel?
- Manglende dampspærre i gulv og nederste væg: Er det hovedårsagen til kondens? Skal det være 100% tæt, eller er det en almindelig praksis, at man ikke dampsikrer sokkel i et skur?
- Ventilation med varmegenvinding? Hjælper det med at opretholde en tør og varm balance, eller er det kun symptombehandling? Har kigget på BSK Zephyre V2 – kan den monteres korrekt i en dampspærret væg uden at skabe nye problemer?
- Hvor står jeg ift. risiko for skimmel, fugtskade osv?
Afsluttende råd til andre:
- HYR EN UVILDIG RÅDGIVER ELLER BYGGESAGKYNDIG
- Hold jer fra “Facebook-entreprenører”, selvom de lover guld og grønne skove
- Brug fagfolk med dokumenteret erfaring (10+ år) og lav altid skriftlige kontrakter
- Og for Guds skyld – hold jer væk fra Entreprisegruppen ApS og “Patrick” – de har ødelagt mit liv
Jeg håber nogen her kan rådgive mig. Jeg har ikke råd til at starte forfra, men ønsker at gøre rummet brugbart og fugtsikkert.
På forhånd mange tak!