Udfordringer med wifi

Dette er muligvis ikke det bedste forum til vores udfordring, men så er der måske nogen der kan anbefale

Vi har udfordringer med vores wifi. Forbindelsen til internettet afbrydes flere gange indenfor et døgn, og kommer først igen efter jeg har slukket/tændt for routeren (Genexis).
Jeg har været i kontakt med support flere gange, og de har tjekket både router og (hos fiberejer) fiberforbindelse uden at finde noget, og de gør derfor ikke yderligere.

Når jeg kigger i routerens eventlog giver det ikke rigtig nogen mening. Dato og tidsstempel er tilsyneladende helt ude af tridt.

Se billede for eksempel:

Hvor skal vi starte?

Jeg kan alt - når det lykkes.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en el fjernbetjening og find ny udbyder.
larsen56 skrev den 01-11-2025 10:51:24

Køb en el fjernbetjening og find ny udbyder.

Forstår ikke hvad det er du foreslår jeg skal købe

Når du har udfordringer med din Wi-Fi er der så mellem computer og router eller er det mellem routeren og din udbyder.
Hvem er din udbyder? Hvis fejlen er mellem routeren, bør din udbyder rette fejlen uanset, hvor den er er. Få den til at se på routerens logfil.

fase
S. Fabrin skrev den 01-11-2025 14:23:09

Når du har udfordringer med din Wi-Fi er der så mellem computer og router eller er det mellem routeren og din udbyder.
Hvem er din udbyder? Hvis fejlen er mellem routeren, bør din udbyder rette fejlen uanset, hvor den er er. Få den til at se på routerens logfil.

Har været i kontakt med min udbyder af router og internet (Ewii tidligere Kviknet) flere gange, og de har (iflg supporter) tjekket routeren og loggen. Senest har de også været i kontakt med fiber-ejeren, der har tjekket deres del. Ingen fandt noget. Om det er fiber/router eller router/mine apparater ved jeg ikke nok om det, til at konkludere. Men når internettet falder ud (globen på routeren slukker), har vores computere m.m. stadig kontakt til vores wifi-extendere. Jeg kan ikke via min browser komme i kontakt med routeren. Og det sker uden vi flytter på noget eller starter fx mikrobølgeovn. Så synes jeg er lidt på glatis hvad jeg skal gribe til.

Køb en ny router hos Power eller Elgiganten, installer den og se om det hjælper.
Hjælper det ikke kan du indenfor et par uger returnere den og få alle pengene retur.
Så har du enten elimineret en fejlmulighed eller fundet fejlen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Hvis du har en bærbar computer, så prøv at flytte den i nærheden af routeren allerbedst tilsluttet med et kabel. 
Grunden til det er, at vi skal have fundet ud af om, det er fra routeren og ud til fiberen eller det er mellem routeren og computeren. Du skriver noget om ekstendere. Dem skal vi også have udelukket. Derfor kabelforbindelsen i første omgang.

fase
S. Fabrin skrev den 01-11-2025 23:09:59

Hvis du har en bærbar computer, så prøv at flytte den i nærheden af routeren allerbedst tilsluttet med et kabel. 
Grunden til det er, at vi skal have fundet ud af om, det er fra routeren og ud til fiberen eller det er mellem routeren og computeren. Du skriver noget om ekstendere. Dem skal vi også have udelukket. Derfor kabelforbindelsen i første omgang.

Nu blev jeg lige lidt i tvivl, men som jeg erindrer lige nu, så forsvinder både 2,4- og 5 GHz-nettet til routeren når det sker, mens det stadig er levende på extenderne. Det må jeg lige verificere næste gang. 

Pt har jeg sat et ur på både fiberboks og router, som slukker dem i 15 minutter hver søndag nat. Blev anbefalet af Ewii at gøre det per måned, men sådan et ur har jeg ikke lige...

Nu blev jeg lige lidt i tvivl, men som jeg erindrer lige nu, så forsvinder både 2,4- og 5 GHz-nettet til routeren når det sker, mens det stadig er levende på extenderne. Det må jeg lige verificere næste gang. Pt har jeg sat et ur på både fiberboks og router, som slukker dem i 15 minutter hver søndag nat. Blev anbefalet af Ewii at gøre det per måned, men sådan et ur har jeg ikke lige...
Det er vigtigt at vide om signalet forsvinder på begge frekvenser. Er der ikke nogle lamper på routeren, der fortæller om du er på nettet eller ej?
Hvis signalet forsvinder udefra, forstår jeg ikke at det kan være levende på ekstenderne.
Den med uret har jeg ikke hørt før. Prøv at koble uret fra og dermed undlade at slukke for router og fiberboks. Man skal høre meget før ørerne falder af. Spørg din udbyder, hvad grunden til at afbryde forbindelsen og dermed genstarte både router og fiberboks er.

fase
Har også hørt at genstart af visse routere(ingen nævnt, ingen glemt) kan være godt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
S. Fabrin skrev den 02-11-2025 08:16:56

Den med uret har jeg ikke hørt før. Prøv at koble uret fra og dermed undlade at slukke for router og fiberboks. Man skal høre meget før ørerne falder af. Spørg din udbyder, hvad grunden til at afbryde forbindelsen og dermed genstarte både router og fiberboks er.

Ewii-support anbefalede at slukke for både router og boks i 10 minutter en gang om måneden. Jeg kunne ikke lige finde et ur der kan programmeres til en gang om måneden, men fandt et der kan en gang om ugen. Argumentet er noget med, at routeren kan blive fyldt med fejl (cashen?), som kun kan renses på den måde. (Jeg ved ikke nok om den slags, men i mine ører lyder det som en lille hvid løgn)

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis