Udskifte fliser badeværelse - pris?

Jeg vil gerne skifte fliser på et badeværelse. Husets eneste. Væk fra det, der ikke virker og hvor der er k3ere, og til noget syrefast istedet. En toiletvogn koster 6k pr måned siger en ven.

Hvad skal jeg forvente det tager af tid for en murer at sætte fliser op på et badeværelse (8m2 gulv, 5m2 væg i niche). Ensidigt dræn i niche med unidrain, hvis jeg klargør alt (banker op / ned, pudser op hvor nødvendigt, evt selv vådrumssikrer). Og hvis jeg gør det selv, hvad skal jeg forvente af dage ift tørretider mv?

(Kan ikke skaffe ens fliser med dem vi har nu og nu er en knækket. Dertil er fugerne utætte og fliserne sat ujævnt op…).

Disclaimer: jeg har set fliser op én gang hvor det lykkedes mig at få en ujævn fuge (den “faldt” 7mm henover 2 meter). Det primære for mig denne gang er at det skal være pænt, let at rengøre (kalk) og ikke kræve alverdens optørring mellem lag. 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå ja, og pris. Synes det er horribelt svært at finde håndværkere i Nordsjælland. Enten er de dygtige og for travle, eller billige og fra Østeuropa. Deraf overvejelsen om at bruge en ferieuge på at lave det selv om muligt. 
Hvis det udelukkende er at sætte fliser op og efterfølgende fuge, er der ikke mere end 8 timers arbejde i det.

Tøretider 
5 dage til puds
24 timer til vådrumssikring
2 dage til fliser

Selvbygger med stort S. 
Hvis det skal laves ordentligt er der mere end 8 timers flisearb 
Så den største tidsrøver er ubetinget tørretiderne. Så er en toiletvogn lidt et must (og så kan jeg glæde mig over at jeg var vandhaner med både koldt og varmt vand udenfor). Lyder jo ikke vildt kompliceret, men finish har det med at være mere ​tidskrævende end forventet er min egen (bitre) erfaring. 

Er det en flisemurer man skal gå efter? 
johnm skrev den 31-10-2025 17:22:50

Hvad vil du sige i tid til selve flisearbejdet (og 60x60 gulv og muligvis mindre i badet)?

Annonce
Er der sokkelklinker ude i rummet? hvad med afslutninger på evt brusevæg/vinge fliser på enden med 45 graders skæring på hjørnet 
johnm skrev den 31-10-2025 17:48:22

Er der sokkelklinker ude i rummet? hvad med afslutninger på evt brusevæg/vinge fliser på enden med 45 graders skæring på hjørnet 

Ingen sokler. Og enderne ender pt i sorte alu lister (de hedder noget snart sikker, men tror du forstår hvad jeg mener 😅)

Jeg vil mene flisearbejde vil tage 16 timer ​, fugearbejde og det inkl.sanitetsfuge i hjørner og ved væg og gulv 6 timer.
johnm skrev den 31-10-2025 17:22:50

Ja for en amatør. Det tager helt sikkert ikke 22 timer for 13 m2 fliser.

Selvbygger med stort S. 
Nu er det jo ikke et samlet stykke på 13 m2 i en firkant . Hvis det skal laves rigtigt skal gulvfliser gå ind under vægfliser så den nederste skæring som følger faldet er synligt. Jeg har set meget flisearbejde som er gået hurtigt og den udførende selv syntes det ser ok ud , det er sjældent tilfældet. Din påstand om at det kan gøres på 8 timer vidner ihvertfald om en amatør. For lige at få det på det rene jeg er murer og har lavet flisearbejde i 40 år så jeg tænker jeg ved lidt om det
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis