Stenovn pizza Rasul 4 30-10-2025 16:33 Hej venner jeg drømmer om at bygge en stenovn til min have hvor jeg kan bage surdejsbrød og pizzaer Er der nogen der har erfaringer med det hvor vi anbefale at jeg køber masserealerne. God dag til alle 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Rantzau 4644 30-10-2025 20:25 Uanset hvilken konstruktion du vælger skal den sikres mod nedbør. Det betyder pizzaovnen skal stå under et halvtag.En pizzaovn er en stenovn. Det betyder der skal fyres indtil rummet er hvidglødende. Derefter skubbes resterende gløder til side og eventuelt aske fjernes inden pizzaen anbringes. Anden rengøring er unødvendig.Brændkammeret der samtidig fungerer som bagerum fremstilles i ildfaste chamottesten der sættet i 1 del ler og 4 dele bakkesand. Glem alt om en skorsten. Indføringslågen fungerer som skorsten. Lågen kommer først i spil når der kun er gløder tilbage og skal altid udføres i støbejern.Støbejernslåger kan skaffes hos de fleste jernstøberier.Ovnen dækkes af en kappe af tegl og ler på 60-80cm hvis ovnen har et volumen på ca. 100 liter.Det kan også anbefales at tage en tur på Frilandsmuseet i Lyngby med en tommestok og undersøge de Sjællandske bageovne for at få en forståelse af konceptet.
perhans 1502 30-10-2025 21:22 100% enig med Rentzau, du kan se hvordan det gik med min uoverdækkede ovn her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/212416/s/puds-paa-pizzaovn-skalder-afDer er en del information at hente i dette forum, prov at søge på "pizzaovn"Her er der lidt inspiration fra YouTube.