LED pære til PH5 lampe

Jeg skiftede til LED pærer for mange år siden. Dengang man endnu brugte de snoede sparepærer. PH5 er laver til almindelige 100w pærer. Jeg skiftede dengang til LED svarende til 100 W pærer.
Nu har jeg brug for mere lys over køkkenbordet, hvor jeg ofte nørkler med hobbyting. Findes der en LED pære med højere lumen end det der svarer til 100 W. ?

Allerede i 1976fik vi indbyggede lysdæmpere nogle steder i huset (drejeknap ved vægudtaget). Hvordan fungerer pærer med lysdæmpning i dag? Synes ikke at de fungerer med drejeknap installation?
Med venlig hilsen - Ingeborg ​

Når lysten driver værket
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lysstyrke svarende til 100W er ikke en præcis måde at måle lysstyrke på. Og når der tales om erstatning for 100W for mange år siden var det nok ikke meget over 1000 lumen.

LED er blevet en del mere effektiv de sidste par år. Ligesom kvaliteten af lyset (RA) fra en LED.

En god erstatning med en lysstrøm på 1521 og god RA over 90. Som jeg ved passer i en PH5:
https://www.greenline.dk/philips-master-value-e27-standardpaere-2700k-112w-69175

En endnu kraftigere erstatning 2452 lumen (lysstrøm). Men dårligere kvalitet for farvegengivelsen. Den er større så der skal måles efter:
https://www.greenline.dk/ledvance-parathom-e27-standardpaere-2700k-18w-170978

Begge kan dæmpes.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Den pære GodeVen henviser til er en rigtig god pære til PH5, som jeg også selv har brugt.

Vær opmærksom på at på de gamle PH5 lamper kan det være besværligt at justere lyskilden til rigtig højde i lampehuset. Der skal bruges forskellige afstandsnipler for korrekt justering. En PH5 kan sluge rigtig meget af lyset fra din pære hvis ikke justeret korrekt.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Tak for svaret.
Jeg mener at vi har brugt nogle afstandsringe da vi skiftede til sparepærer eller LED for mange år siden. De må så enten af eller på.
Det er rigtigt at pæren skal sidde som PH ville ha’ det. Lampen kan godt være en lyssluger når pæren ikke sidder korrekt.
Ingeborg
Ps. Kan se at jeg har spurgt om det samme tidligere, men der er sket en udvikling siden.

Når lysten driver værket
PH5 er en lyssluger. Alt lys der kommer ud er reflekteret lys. Tidligere satte man blot en 100W glødepære i, og så var problemet løst.

Her er et link til sidste gang  Kanmandet spurte om pære til PH5. De fleste svar er stadig brugbare. 
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/246378/s/led-paere-til-ph-5

Annonce
De drejelysdæmpere du har fået installeret for mange år siden passer sikker ikke til LED pærer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvordan fungerer Dæmpbare Led pærer så? Skal man have installeret en dimmer ved kontakterne? Fjernbetjent som ved Led Stearinlys?  Jeg er bare nysgerrig, for det er vel de færreste bare lidt ældre huse/lejligheder der har installeret dimmere.
Jeg har googlet uden at blive klogere.
Købte for et par år siden en mega dyr pære. Anede ikke at jeg via fjernbetjeningsdims kunne ændre farven. Det var i øvrigt til gemalens sengelampe, som er udstyret med drejeknapsdæmper. Han spærrede godt nok øjnene op, da jeg for sjovs skyld havde ændret pærens farvegengivelse til rød = bordelbelysning 🫣😂. Han vidste IKKE noget om den nye pæres muligheder ​for farveskift.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 21-11-2025 09:22:29

Hvordan fungerer Dæmpbare Led pærer så? Skal man have installeret en dimmer ved kontakterne? Fjernbetjent som ved Led Stearinlys?  Jeg er bare nysgerrig, for det er vel de færreste bare lidt ældre huse/lejligheder der har installeret dimmere.
Jeg har googlet uden at blive klogere.
Købte for et par år siden en mega dyr pære. Anede ikke at jeg via fjernbetjeningsdims kunne ændre farven. Det var i øvrigt til gemalens sengelampe, som er udstyret med drejeknapsdæmper. Han spærrede godt nok øjnene op, da jeg for sjovs skyld havde ændret pærens farvegengivelse til rød = bordelbelysning 🫣😂. Han vidste IKKE noget om den nye pæres muligheder for farveskift.
Ingeborg

Der findes de pærer der styres med fjernbetjening. De fås fx fra Phillips Hue eller Ikea så man også kan slukek alt lyset på én knap. Så findes der de pærer der dæmpes med en dæmper der sidder istedet for afbryderen. Og sådan nogle dæmpere er rigtignok ikke så udbredte i ældre boliger. Man kan selv købe dem og montere dem i stedet for en almindelig afbryder og så tænde/slukke og dæmpåe pæren på stikkontakten. De koster fra 250 kr og opefter ca og kan fås som en knap der drejes og en lille skyder der køres op/ned.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Mange LED blinker eller tænder overhovedet ikke hvis det er en gammel justerbar spændingsforsyning. F.eks LK dreje kontakt. 
Man kan snyde en justerbar spændingsforsyning ved at lave en parallel-modstand på ca. 2 watt som en klassisk modstand - eller en parallelforbundet lille glødepære.
Tak for alle svar vedr lysdæmper. Vores gamle drejeknapper fungerer også med alm .led pærer. Da vi byggede til og om, fik vi fræst  elkabler  til væglamper ind i væggen.  Ikke noget med grimme kabler op til  væglamper.
Ingeborg

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis