Hvilken bore/skruemaskine?

Kære LDS'ere,

Jeg er lige flyttet i en gammel ejerlejlighed, og jeg vil gerne kunne opbygge en samling af værktøj, jeg kan bruge til at lave projekter i lejligheden. Jeg leder i første omgang efter en bore/skrue-maskine, som jeg tænker er af ordentlig kvalitet og som kan bruges til det meste.

Lejligheden har ​bærende murstensvægge, ​skillevægge lavet af træbrædder og puds. Derudover har ​jeg en ​dørblanding ​som er udført med en fibergipsplade.

Mine spørgsmål er:
  1. Hvad slags udstyr bør jeg starte ud med? Er det nok at starte med en kombineret bore/skrue-maskine, eller bør man have værktøj separat til at bore og skrue? Kan man starte ud med noget?
  2. Jeg er frisk på at købe noget af ordentlig kvalitet. Fx DeWalt, Makita, Milwaukee eller lignende. Jeg har bare ikke rigtigt forstand på, hvad jeg skal lede efter og hvilket system jeg gerne vil låse mig ind i.
  3. Bør maskinen også have slagfunktion?

Michael S.-O.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får 147 svar på det spørgsmål, men OK.
En kombineret skrue/boremaskine er OK, men du skal være obs på hvilke omdrejningstal den kan køre.
Til skruning er det selvfølgelig langsomẗ, men til boring skal det gå stærkt. Derfor er det bedst med en type med gearkasse (lav/høj). Hvis den kan køre 2000 o/min er det super, 1500 er også OK.

Slag har du intet at bruge til. Det er kun nødvendigt i beton, og der er en skrue/boremaskine med slag håbløst udfordret. Det kræver en borehammer.

Har selv en Makita DDF333 som er super til alt nødvendigt. Efterfølgeren ser ud til at hedde DDF482.

Held og Lykke.

Start med en batteriskruemaskine med slag, så kan du det meste hobby arbejde.
Mærket er mindre vigtigt, men hold dig til et kvalitetsprodukt. Personligt bruger jeg Makita, men blå Bosch, Dewalt og Milwakee er lige så godt.

Selvbygger med stort S. 
Hvad bruger man slag til på en skruemaskine? Bare nysgerrig, måske har du nogle cowboy-tricks.

Bent Andersen skrev den 26-10-2025 21:40:50

Hvad bruger man slag til på en skruemaskine? Bare nysgerrig, måske har du nogle cowboy-tricks.

Til at bore små huller i murstensvægge naturligvis.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 26-10-2025 21:45:36

Til at bore små huller i murstensvægge naturligvis.

Der er ingen grund til at bruge slag i mursten. Tværtimod, det laver "plørehuller".

Hvis du skal en tur forbi Harald Nyborg, vil jeg anbefale dig dette sæt. Det er en god start:
https://www.harald-nyborg.dk/bosch-bore-skruemaskine-easydrill-18v-systembox-inkl-batteri
Der følger alt det med, der på billedet, solvom det ikke står i beskrivelsen. Og meget vigtigt, der er en praktisk kuffert med.

Grøn Bosch er ikke så fint et mærke som DeWalt, Makita og Milwaukee. Men jeg lover dig, i en lejlighed får du den ikke slidt op i løbet af 20 år. ​Stiller du efter noget tid, større krav, ​har du noget erfaring som du kan bruge til at vælge en ekstra. 

En bore-/skruemaskine med slag giver ikke rigtigt mening. De er for svage og lette. Hvis du får brug for slag, så køb dig en billig maskine med ledning, som du kan bruge til den type opgaver. 

Med et kvalitets murbor kan man godt bore i beton, har boret ø 10 mm huller i 6 cm tykke havefliser, med Min makita DDF486, det tog ikke lang til at bore igennem. (har også en borehammer, men lidt for voldsom, da den laver et stort afslag på bagsiden.)

Har en ældre Bosch 230 volt boremaskine med slag, den er ikke til megen nytte i beton.

Men bor man i bygninger med element beton, kommer man ingen vegne, her er der kun en borehammer der virker.

Vi prøver igen, i morgen --
Skulle jeg starte forfra med akku værktøj, og det gerne skulle være lidt billigere end de store mærker, ville jeg vælge Royobi de har et stort udvalg i maskiner.
Køber du i Bauhaus er der prismatch, samt de yder 5 års garanti på elværktøj.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg startede med grøn Bosch (som den der linkes til) og har været godt tilfreds. Men efter vi flyttede i et ældre hus, som skulle istandsættes i stor stil, opgraderede jeg til blå Bosch. Valgte en kraftig bore/skruemaskine på 18v (med slag) og en lille skruemaskine på 12v (også blå). Perfekt kombination, synes jeg. Der er en verden til forskel fra grøn Bosch (og billigmærkerne, som jeg også har prøvet)!

Jeg har ikke brugt min boremaskine med ledning siden. Den på 18v er kraftig nok til alt hvad jeg har udsat den for.

Så hvis du har mulighed for det, ville jeg anbefale at gå med den større udgift fra start, hvis du ved at der kommer flere projekter i lejligheden.

Mvh. AllanE
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også