Geringssav: Bosch "GCM 8 SJL" eller "GCM 80" eller BD BES710 ?

Jeg er på udkig efter en geringssav til tilpasning af fodpaneler, indfatninger, lister. Har hér i forummet set flere anbefalinger af Bosch GCM 8 SJL (kan fås for ca 2800 kr hos Dorch Danola).
En anden var glad for BD BES710 (ca 1400 kr hos 10-4 og 1800 i Bauhaus).
Men jeg så at Bosch har modellen GCM 80 (ca 2000 kr i Bauhaus), umiddelbart en ældre model, men ellers meget lig GCM 8 SJL. Alle tre har udtræk.
Jeg har totalt amatør så min sav skal helst være nem at indstille og bruge.  
Modellen fra BD kan sikkert dække mine behov, men jeg har varmere følelser for Bosch (ja, ikke rationelt!). Er der noget der taler imod Bosch GCM 80 eller er 8 SJL de 800 kr ekstra værd?
Eller skal jeg styre mig og tage den noget billigere fra BD? 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har BD BES710 og har ikke noget at klage over, men stativet/bordet er ikke ret godt, har lige bestilt et Dewalt som laver et af de bedste.

Jeg har bestilt dette her..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for input. Kan man klare sig uden bordet til småting som paneler? Eller bliver det hele nemmere og mere præcist ved at bruge bordet? 
GCM 80 er rigeligt godt til dit behov, og virker på alle måder mere lækker end black og decker.

Man kan sagtens undvære stativet, men man kommer meget hurtigere igang med at save når man har det.

Selvbygger med stort S. 
Og nu opdagede jeg, at BD BES710 har kapacitet på 92 mm (0 grader) og de to Bosch kun har 70 mm. Ved ikke hvor meget jeg får brug for, men det er da en fordel at have lidt ekstra. 
Ja, hvis man laver mange plankeværk er det sikkert en fordel. Ulempen er så den vejer mere når man skal bære på den.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Grunden til at jeg tror den større kapacitet er en fordel, er at jeg læste her på forummet, at skæring af fx en indfatning giver det bedste snit hvis man skærer lodret. Ud fra det, kan jeg kun vælge en 90 mm indfatning hvis jeg tager BD saven.
Eller fungerer det fint med en Bosch, at tilte saven til 45 grader og skære skråt?  
Viggo_L skrev den 26-10-2025 21:37:51

Og nu opdagede jeg, at BD BES710 har kapacitet på 92 mm (0 grader) og de to Bosch kun har 70 mm. Ved ikke hvor meget jeg får brug for, men det er da en fordel at have lidt ekstra. 

Det var en af grundene til jeg valgte den, samt den kan snuppe 305 mm i bredden, synes nu ikke den er så tung. Jeg kan nemt bære den med mine tynde pensionist arme. den vejer 18,5 kg, bosch GCM 80 vejer 5 kg mindre.

En BOSCH KAP/GERINGSSAV GCM 305-254 D, med samme spec. vejer 19,8 kg...

Jeg har skiftet retning og har nu set mig lun på Dewalt DWS774 XPS. En ulempe er at den ikke har udtræk, tilgengæld er den kompakt, har ikke bagudrettede skinner, og har XPS skyggelinie. Har aldrig prøvet sådan en sav, men læser at skyggelinie er rigtig godt. Vejer vist kun 12 kg og vil passe perfekt til DE7023 bordet ;-) Jeg kan få den for 2500 i den lokale Stark, inkl 24, 30 og 40 tands klinger. 
En sav uden udtræk duer efter min mening kun til lister. Skal du bruge den til f.eks. beklædningsbrædder kommer den til kort hvis man f.eks. skal skære i 30 grader på et 175 mm bræt.
Skyggelinie er sikkert rart for en begynder. Personligt kan jeg bedre lide at ramme blyantstegen med klingen mens man saver da det både er hurtiger og mere præcist.

Selvbygger med stort S. 
Min BD kapgeringssav har skygge Linie, men det dur ikke udendørs i solskin, men ellers fungere det da ok. Mener det er ca det samme med dem med laserlys.

Kan du klare dig med en uden udtræk med de dimensioner den kan klare, er det da et godt valg, dem med udtræk fylder jo en del bagud. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis