Eltavle til ladeboks

Jeg er begyndt at kigge efter en ny elbil og hertil skal jeg selvfølgelig have mig en ladeboks.

Jeg fik ny eltavle for få år siden. Her er der plads til 4 ledige moduler - lige nok til en 3-faset kombiafbryder. Men siden jeg fik installeret den nye tavle, er jeg kommet på lidt andre tanker.
Ladeboksen skal på mit udhus/carport, der ikke er sammenbygget med huset. Udhusets eksisterende elinstallation er koblet på den ene af husets 2 lysgrupper (1x13A).
Jeg overvejer at få trukket et nyt 5x6 kabel fra den eksisterende tavle (hvor det er beskyttet af 25A tarifsikringer og alm. RCD) over til udhuset til en undertavle. I denne tavle skal der være 3 grupper:
  • 20A kombirelæ til ladeboks (En ladeboks skal have en seperat RCD)
  • En ny 1x13A lysgruppe til udhusets eksisterende installationer
  • En 3x16A-gruppe til et nyt CEE-udtag. (Jeg har pt. ikke noget værktøj e.l. der skal bruge 400V, men så vil det da ikke være strømforsyningen, der stopper mig)
De nævnte komponenter kan lige være i en ug150-6 tavle (12 moduler).
Fra denne undertavle skal der trækkes et 5x6 kabel til ladeboksen.

Mon det kan lade sig gøre?
Det der bekymrer mig lidt er fejlstrømsbeskyttelsen. I hovedtavlen skal det nye kabel kobles på den eksisterende RCD for at grupperne med 1x13A og 3x16A er beskyttet. Men vil det give problemer at kombirelæet (der som navnet indikerer også indeholder en RCD) også er beskyttet af den eksisterende RCD? Altså en slags dobbeltbeskyttelse.

Alt dette følger selvfølgelig ikke med i en standardinstallation, så jeg vil indhente tilbud både fra ladeaftale-firmaer og en lokal elinstallatør. Og så vil det være godt at kunne forklare præcist hvad jeg gerne vil have lavet.

Og nej, jeg skal ikke lave det selv. En ny stikkontakt eller afbryder kan jeg godt finde ud af, men tavlearbejde må jeg nok hellere holde mig fra.

Palle Dam
Jeg er begyndt at kigge efter en ny elbil og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
¨Hvorfor tror du ikke installatøren er i stand til at lave en lovlig installation?
Kablet dimensioneres efter det sted, hvor varmeafledningen er dårligst. Altså der hvor der er mest isolation omkring kablet. Den gældende standard kan købes for ca. 1400,00 kr. og forudsætter kendskab til de brugte fagudtryk. 

fase
Palle Dam skrev den 26-10-2025 16:59:19

Jeg har forsøgt at regne på dimensioneringen af kablet og har fundet denne hjemmeside:
https://elsikkerhed.dk/installationsmetoder-og-samlet-fremforing/
Her finder jeg denne formel:
Izk = Iz * Kt * Ks
hvor
Izk = Korrigeret strømværdi

Iz = Strømværdi for kablet

Kt = Korrektionsfaktor for temperatur

Ks = Korrektionsfaktor for samlet fremføring

Iz afhænger af oplægningsmetoden for kablet. Det kan ligesom Kt og Ks findes ved tabelopslag i HD/DS 60364. Den kan nok skaffes på biblioteket.

Men det undrer mig lidt at formlen ikke tager højde for kablets længde. Betyder det, at hvis kablet blot på et kort stykke har dårlige varmeafledningsforhold, så er det dimesionerende for resten af kablet?

Det er selvfølgelig er beregning, som skal foretages af installatøren, men det er jo forholdsvist nyt at alle kabler skal beregnes. Jeg kunne godt være nervøs for at få en installatør, der springer over hvor gærdet er lavest og bare gør "som man altid har gjort". Det plejer jo at virke...
Det gør det måske også på en almindelig installation, men en ladeboks er en forholdsvis kraftig og frem for alt langvarig belastning, så det skal laves ordentligt.
Derfor vil jeg godt selv have styr på hvad der bliver installeret og hvorfor.

Jeg har også fundet en anden hjemmeside om dimensionering af elinstallationer:
https://elbogen.dk/dimensionering-bolig/
Men her er det en komplet installation, der bliver regnet på, og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvilke dele der er relevante i mit tilfælde.

TEkniq har lavet en af der gør arbejde tmed dimensionering væsentligt nemmere. DEr vælger du kabel, føringsveje mm. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej igen

En installatør vil sikkert godt kunne lave en lovlig installation. Men jeg har selv renoveret hele mit hus og de få gange jeg har haft en håndværker til en opgave har der næsten altid være et eller andet som ikke var helt som jeg havde tænkt mig det skulle laves. Ofte småting, men alligevel...
Måske handler det om, at jeg ikke er god nok til at forklare helt præcist hvad jeg vil have lavet. Men derfor vil jeg også gerne have en ide om hvad jeg kan forvente at en ekstern håndværker vil lave.

Jeg har efterhånden fundet ud af, at det ikke er "bare lige" at dimensionere et elkabel - i hvert fald ikke hvis man skal regne det i hånden. Men hvis installatøren nemt kan klare det med en app, er det jo bare at spørge på en pæn måde, hvad den er nået frem til.

Jeg har selv prøvet at installere Tekniq-appen. Den er vist gratis, men det første den beder om er, at man skal oprette en profil. Hertil skal man bruge et cvr-nummer. Og så kommer jeg ikke videre.
Palle Dam skrev den 28-10-2025 19:15:16

Hej igen

En installatør vil sikkert godt kunne lave en lovlig installation. Men jeg har selv renoveret hele mit hus og de få gange jeg har haft en håndværker til en opgave har der næsten altid være et eller andet som ikke var helt som jeg havde tænkt mig det skulle laves. Ofte småting, men alligevel...
Måske handler det om, at jeg ikke er god nok til at forklare helt præcist hvad jeg vil have lavet. Men derfor vil jeg også gerne have en ide om hvad jeg kan forvente at en ekstern håndværker vil lave.

Jeg har efterhånden fundet ud af, at det ikke er "bare lige" at dimensionere et elkabel - i hvert fald ikke hvis man skal regne det i hånden. Men hvis installatøren nemt kan klare det med en app, er det jo bare at spørge på en pæn måde, hvad den er nået frem til.

Jeg har selv prøvet at installere Tekniq-appen. Den er vist gratis, men det første den beder om er, at man skal oprette en profil. Hertil skal man bruge et cvr-nummer. Og så kommer jeg ikke videre.

Du kan jo bare gratis oprette et CVR nr. :-)  Men det er nok for at forhindre at gør-det-selv folken beyger at lege aut. el-installatører

Er dag er der jo virkelig mange love man skal overholde når man bygger og renoverer. Og derfor er de autoriserede og uddanne noget nememre ved at få det overholdt.

Det betyde rikek de gør det flot, pænt, lækkert eller i god kvalitet - blot (forhåbentligt) lovligt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis