Eltavle til ladeboks

Jeg er begyndt at kigge efter en ny elbil og hertil skal jeg selvfølgelig have mig en ladeboks.

Jeg fik ny eltavle for få år siden. Her er der plads til 4 ledige moduler - lige nok til en 3-faset kombiafbryder. Men siden jeg fik installeret den nye tavle, er jeg kommet på lidt andre tanker.
Ladeboksen skal på mit udhus/carport, der ikke er sammenbygget med huset. Udhusets eksisterende elinstallation er koblet på den ene af husets 2 lysgrupper (1x13A).
Jeg overvejer at få trukket et nyt 5x6 kabel fra den eksisterende tavle (hvor det er beskyttet af 25A tarifsikringer og alm. RCD) over til udhuset til en undertavle. I denne tavle skal der være 3 grupper:
  • 20A kombirelæ til ladeboks (En ladeboks skal have en seperat RCD)
  • En ny 1x13A lysgruppe til udhusets eksisterende installationer
  • En 3x16A-gruppe til et nyt CEE-udtag. (Jeg har pt. ikke noget værktøj e.l. der skal bruge 400V, men så vil det da ikke være strømforsyningen, der stopper mig)
De nævnte komponenter kan lige være i en ug150-6 tavle (12 moduler).
Fra denne undertavle skal der trækkes et 5x6 kabel til ladeboksen.

Mon det kan lade sig gøre?
Det der bekymrer mig lidt er fejlstrømsbeskyttelsen. I hovedtavlen skal det nye kabel kobles på den eksisterende RCD for at grupperne med 1x13A og 3x16A er beskyttet. Men vil det give problemer at kombirelæet (der som navnet indikerer også indeholder en RCD) også er beskyttet af den eksisterende RCD? Altså en slags dobbeltbeskyttelse.

Alt dette følger selvfølgelig ikke med i en standardinstallation, så jeg vil indhente tilbud både fra ladeaftale-firmaer og en lokal elinstallatør. Og så vil det være godt at kunne forklare præcist hvad jeg gerne vil have lavet.

Og nej, jeg skal ikke lave det selv. En ny stikkontakt eller afbryder kan jeg godt finde ud af, men tavlearbejde må jeg nok hellere holde mig fra.

Palle Dam
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit 20 A kombirelæ kobles i tavlen før dit RCD relæ, så en udkobling på grund af fejlstrøm ikke påvirker resten af installationen. Resten af de ønskede installationer laver du som en gruppe uafhængig af installationen til elbilen. Ellers skal du lave en undertavle med en gruppe med kombiafbryder til elbilen og et RCD relæ til resten af grupper i udhuset. Undertavlen tilsluttes så før RCD relæet i hovedtavlen. 

fase
Ladeboksen kobles typisk på før måleren, og altså før selve installationen til huset. Laderen har sin egen måler indbygget, som så kommunikerer med din udbyder. Derfor kan du ikke bare trække et kabel til det hele til din garage. Der skal to til. Et til laderen, og et til garagen i øvrigt. Altså: Hver sin gruppe, med hver sin termosikring, hvor den ene er koblet udenom måleren.
Steen Lassen skrev den 22-10-2025 15:43:56

Ladeboksen kobles typisk på før måleren, og altså før selve installationen til huset. Laderen har sin egen måler indbygget, som så kommunikerer med din udbyder. Derfor kan du ikke bare trække et kabel til det hele til din garage. Der skal to til. Et til laderen, og et til garagen i øvrigt. Altså: Hver sin gruppe, med hver sin termosikring, hvor den ene er koblet udenom måleren.

At laderen kobles på FØR måleren må være noget der foregår i det aller mørkeste Jylland🤔

Den monteres naturligvis efter måleren, ellers ville den få sin egen installationsadresse = flere penge til forsyningsselskabet.

Selvbygger med stort S. 
Steen Lassen skrev den 22-10-2025 15:43:56

Mon ikke du mener eftermåleren men før RCD relæet. At koble et forbrug til før måleren vil forsyningen betragte som tyveri og vil blive straffet som sådan. At der er en måler i laderen kan bruges til evt. nedsættelse af prisen på forbruget. 

fase
Tak for svar.
Nej at koble ladeboksen (eller noget som helst andet) på før måleren går nok ikke...

Hvis jeg forstå S. Fabrin korrekt har jeg 2 muligheder:
1: 20A kombirelæ indsættes i hovedtavlen efter måler og tarifsikringer. Herfra et 5x6 kabel direkte til ladeboks. Det er tæt på at være en standardinstallation bortset fra at der skal graves mellem hus og udhus (det kan jeg selv) og der skal bruges et længere kabel end hvad der normalt er inkluderet.
De nye grupper (1x13A og 3x16 automatsikringer) forsynes af et separat kabel (5x2,5?). Dette kobles på den eksisterende RCD. Det eneste der er fælles med forsyningen til ladeboksen, er den gravede rende. 

2: Et fælles kabel på 5x6 indsættes i hovedtavlen efter måler og tarifsikringer og føres til en undertavle i udhuset. I tavlen monteres et 20A kombirelæ. Herfra endnu et 5x6 kabel til ladeboksen. Desuden en separat RCD, der forsyner de 2 nye grupper (1x13A og 3x16 automatsikringer)

Forskellen i materialer til de 2 løsninger er at løsning 1 kræver et ekstra 5x2,5 kabel.
Løsning 2 kræver et længere 5x6 kabel end løsning 1, da den mest oplagte placering af undertavlen er i den anden ende af udhuset end det sted jeg vil have ladeboksen. Jeg har ikke målt, men jeg tror det giver 6-8 m ekstra kabel. Desuden skal jeg bruge en ekstra RCD.  

En af fordelene med at kører forsyningen til ladeboksen gennem en undertavle er at det er lidt nemmere at ændre på ladeboksens placering hvis jeg på et tidspunkt får en bil hvor ladestikket sidder et andet sted. Der er et loftrum over udhuset (gitterspær), så det er nemt at flytte kablet. 
Men hvis jeg vælger at få trukket et kabel direkte til ladeboksen risikerer jeg, at det er for kort til at flytte til en anden placering. Er det tilladt at at lave samlinger på et ladeboks-kabel? Evt. i jorden. Eller kan man mon efterlade en ringle  i jorden med nogle ekstra meter kabel inden man laver opføringen til ladeboksen?
Annonce
Hvis du vælger løsning 1, kan du ikke nøjes med et 5x2,5 mm2 til forsyning af 1x13A og en 3x16A, men skal nok op på 4mm2 kabel. Det afhænger af hvor kablet placeres i bygningen. 2,5 mm2 er helt udelukket.
Umiddelbart ville jeg vælge en undertavle forsynet gennem et 5x6 mm2 kabel til undertavle. Derfra ville jeg fortsætte til laderen. Det er tilladt at lave samlinger på ladebokskablet ved f.eks. at bruge en krympemuffe.

fase
Hovedtavlen er placeret midt i huset, men jeg har forberedt føringsveje til et ekstra kabel. Forløbet af kablet til løsning 2 bliver cirka således:
Fra hovedtavlen op på loftet: 1 m Heraf 0,4 m gennem isolering, resten hulrum. 
Oven på isolering til gangbro: 2 m
Langs gangbro (træ) 4 m
Ned gennem facade til sokkel gennem pvc-installationsrør mellem isolering og mur: 3 m
I jord fra hus til udhus (overvejer om kablet skal i et tomrør): 8 m
Gennem sokkel: 0,3 m
Op gennem væg til undertavlen mellem vægbeklædning (krydsfiner) og isolering: 2,5 m
Fra undertavlen til loft: 0,5 m. Heraf 0,4 m mellem vægbeklædning og isolering. 0,1 m  gennem loftisolering.
Oven på isolering: 6 m
Ned langs udendørs søjle til ladeboks, i dækskinne eller rør: 1,5 m

Kablet er kun samført med andre kabler på en ganske kort strækning fra hovedtavlen op til loftet. Gennem isoleringen bliver de fordelt i forskellige retninger.

Kan et 5x6 kabel bruges til dette?

Ladeboksen er i første omgang på 11 kw. Men der begynder at komme biler, som kan lade med 22 kw. Det kræver dog større sikringer i kableskabet (mod betaling til netselskabet). Det vil være godt at være fremtidssikret. Mon et 5x6 kabel kan klare det? Eller skal man mon op i et 5x10?  

5x6 kabel burde være nok
Hvis du vælger at lade i nattetimerne er den belastning på 11 kW OK. Det svarer til en strøm på 16A, så 5x6 mm2 er nok.
Ved en belastning på 22 kW er strømmen 32A.Så stor er din tarifsikring sikkert ikke. Du skal nu til at tænke på, om din stikledninger stor nok. Måske skal den øges til 4x16 mm2 for at få stikledningssikringen øget. Din lader kan sikkert indstilles til kun at lade med 11 kW. Det gør, at du sikkert kan undgå at øge tarifsikringerne og de dermed følgende udgifter.
Dine angivelser af længden og føringsvejen på dit kabel er OK, men der skal for at følge reglerne også foretages beregning af kortslutningsstrømmens størrelse. Det laver din installatør for dig.

fase
Jeg har forsøgt at regne på dimensioneringen af kablet og har fundet denne hjemmeside:
https://elsikkerhed.dk/installationsmetoder-og-samlet-fremforing/
Her finder jeg denne formel:
Izk = Iz * Kt * Ks
hvor
Izk = Korrigeret strømværdi

Iz = Strømværdi for kablet

Kt = Korrektionsfaktor for temperatur

Ks = Korrektionsfaktor for samlet fremføring

Iz afhænger af oplægningsmetoden for kablet. Det kan ligesom Kt og Ks findes ved tabelopslag i HD/DS 60364. Den kan nok skaffes på biblioteket.

Men det undrer mig lidt at formlen ikke tager højde for kablets længde. Betyder det, at hvis kablet blot på et kort stykke har dårlige varmeafledningsforhold, så er det dimesionerende for resten af kablet?

Det er selvfølgelig er beregning, som skal foretages af installatøren, men det er jo forholdsvist nyt at alle kabler skal beregnes. Jeg kunne godt være nervøs for at få en installatør, der springer over hvor gærdet er lavest og bare gør "som man altid har gjort". Det plejer jo at virke...
Det gør det måske også på en almindelig installation, men en ladeboks er en forholdsvis kraftig og frem for alt langvarig belastning, så det skal laves ordentligt.
Derfor vil jeg godt selv have styr på hvad der bliver installeret og hvorfor.

Jeg har også fundet en anden hjemmeside om dimensionering af elinstallationer:
https://elbogen.dk/dimensionering-bolig/
Men her er det en komplet installation, der bliver regnet på, og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvilke dele der er relevante i mit tilfælde.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis