ECL 110 pumpe stop. Ekstern overstyring.

Jeg har en Neotherm KL08RF24N som styrer mit gulvvarme. Når der ikke er behov for gulvvarme vil jeg ger have den til at stoppe cirkulationspumpen som er tilsluttet ECL 110. Jeg havde regnet med at man blot kunne tilslutte "kontakt til pumpe" på Neotherm til ECL 110 ​terminal 11 og 12. 
Er der en opsætning der skal indstilles på ECL 110 for at det virker. Der sker ikke noget uanset om der er forbindelse eller åben mellem terminalerne 11 og 12. 
Håber nogen kan hjælpe🙂
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke en venlig sjæl der kan hjælpe mig med mit spørgsmål?
Kontaktfunktionen i din Neotherm styring er et potientialfrit relæ. Du forbinder et 2-leder kabel mellem din ecl og Neothermen. De 2 ledere monteres i hver sin terminal i Neotherm pumperelæet. Ved ecl-en afmonteres den ene leder til cirkulationspumpen, og den ene leder i det nye kabel monteres i stedet. Den anden leder i kablet forbindes med den afmonterede ledning til cirkulationspumpen med en samlemuffe. Så skulle det køre.

Søren O
Tak Søren. Jeg forstår så ikke hvad terminalerne 11,12 gør på ECL110?
Jeg har ikke studeret din ecl, men det her vil virke.

Søren O
På diagram over ECL 110 ses at pumpe skal tilsluttes 
klemme 27 Nul
og klemme  28 Pumpe fase. 

Her er fra brugsanvisning men jeg har ikke læst hele bogen 
Pumpestop Indstillingsområde 5 ... 40 °C 7078 Fabriksindstilling 20 °C Når den ønskede fremløbstemperatur er højere end den indstillede temperatur i ’Pumpestop’, tænder regulatoren automatisk for cirkulationspumpen for at imødekomme varmebehovet. 5 ... 40: Cirkulationspumpen kører over den indstillede værdi.

klemmer 1 - 12 er lavvolt indgange, temperatur følere osv. og dem skal du ikke blande sammen med 230 V 
Klemme 11 - 12 betegnes som ekstern overstyring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak Erik, mangler dog stadig svar på hvad klemmerne 11,12 kan bruges til.
De kan som jeg skrev bruges til overstyring af dit anlæg. Præcis hvordan må du tæske brugs forvirring igennem for at lære den del. Men her er sakset fra manual Jeg ser ​at overstyring som fabriks indstilling er sat til off.

Overstyr. (ekstern overstyring) Indstillingsområde OFF / REDUCER / KOMFORT Vælg funktion for ’Overstyr’ (ekstern overstyring). Overstyringen kan aktiveres ved reduceret eller komfortdrift. For overstyring skal regulatoren stå i AUTO (planlagt drift). OFF:   Regulatorens ugeplan overstyres ikke. REDUCER:   Regulatoren er i funktion med reduceret temperatur, når   klemmerne 11 og 12 kortsluttes. KOMFORT:   Regulatoren er i komfortfunktion, når klemmerne 11 og 12   kortsluttes. 7141 Fabriksindstilling OFF 30 | © Danfoss |  2018.05 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak.
Hej Atoft. Det er lidt sent at reagere, og du er måske kommet i mål. Og jeg ved ikke, hvad din varmekilde er. Men hvis det er fjernvarme, har jeg en erfaring fra det virkelige liv, der går på en fjernvarmeunit/veksler med ECL110 styring og en gulvvarmestyring. Begge systemer leveret af et større dansk firma. Installationen er lavet i en større bebyggelse af rækkehuse. Inden for få år er ca. 1/3 af pumperne (Alpha2) stået af. Årsag: Manglende link/aflåsning mellem gulvvarmestyring og ECL110.
Det bevirker, at pumperne i lange perioder forår og efterår står og kører uden flow, fordi der ikke er behov for gulvvarme i de højisolerede huse. Alpha2 er en ”vådløber”, dvs. at de keramiske lejer er vandsmurt og vandkølet. Uden flow gennem pumpen bliver lejerne så varme, at der udfældes kalkpartikler – og på et tidspunkt blokeres lejerne. Og det så effektivt, at rotoren ikke kan tages ud uden at slå lejerne i stykker.
Det sjove er, at en stor spiller på markedet, Gemini-Termix, godt ved, hvad der skal til. De har oven i købet en vejledning ”Pumpestop via sammenkobling af gulvvarmestyring og Danfoss ECL 110 eller 210/310” (https://termix.dk/wp-content/uploads/2024/09/Termix-Gulvvarmestyring-LDK36914.pdf).
Hverken teknikleverandør af varmesystemet eller husbyggefirmaet vil forholde sig til den manglende styringsforbindelse. Så vi har selv måttet taget affære.
Hvis ECL110 er standardmodellen (type nr. 087B1662), er det lige ud ad landevejen. Så følger man bare Gemini-Termix vejledningen vedr. en potentialfri forbindelse til kl. 11-12 og opsætningen.
Men i vores tilfælde viste det sig, at man havde brugt den ”skrabede” udgave af ECL110 uden ugeprogram (type nr. 087B1661). Med den type er det ikke umiddelbart muligt at lave den simple kobling, idet par. 7141 Overstyring ”KOMFORT” ingen funktion har. Med hjælp fra Danfoss fik vi en ”opskrift”. Den går på, at par. 7141 Overstyring skal sættes til ”REDUCER”, og kl. 11-12 skal have fat i en potentialfri brydekontakt i gulvvarmestyringen. Det findes ikke, så vi monterer et lille mellemrelæ, der bliver trukket af en aktiv udgang "pumpe" i gulvvarmestyringen, og bruger relæets brydekontakt.
Hej Oleso,
Mange tak for dit svar.
Jeg har gransket "Pumpestop via sammenkobling af gulvvarmestyring og ECL110".
Jeg har forsøgt at finde ud af hvilke parametre der er de afgørende for at få pumpestop til at virke. 
Er det rigtig forstået at det er: 
5021 Optimering, totalstop = ON
7141 Applikation, overstyr = KOMFORT

mvh
Allan
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind