Gamle halogen soots

Jeg har nogle ledninger hængende i loftet fra nogle gamle (ca. 30 år)10 til 20 Watts halogenspots Jeg kan ikke komme til transformator eller strømforsyning på loftet. Jeg har brug for at vide om der eksisterer nogle LED spots jeg kan bruge. Hullerne er 55 mm. 

Jenner

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du en mulighed for at måle spændingen og om det er AC eller DC?
Hvorfor kan du ikke komme til spændingsforsyningen? Hulstørrelsen kommer vi tilbage til.

fase
Jeg er ikke særlig mobil og det ligger langt ude på et loft hvor jeg er nødt til at gå på spærrene for ikke at falde igennem. Jeg er næsten helt sikker på at det er jævnstrøm, for jeg kan huske at jeg får nogle år siden dengang LED pærerne var i deres barndom forsøgte mig med nogle LED pære med stik fatning. Nu er det bare blevet aktuelt at prøve igen i forbindelse med en køkken fornyelse. Jeg har lige siden at Philips Hue kom med deres ledstrips, haft en sådan siddende til at erstatte er du helt pærerne. Denne sidder desværre med en lidt klodset rodet ledningsføring, som min kone ikke synes passer i vores nye køkken. 

Jenner

Hr du mulighed for at tage et billede af de eksisterene halogenspots? Så er det nemmere at vejlede :-) For enten skal stifterne skiftes - eller også skal hele sportarmaturet ud og et nyt i der passer i de 55mm. Men så skal transformeren på loftet nok også skiftes til en LED driver.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Ja det er netop det der er problemet den Transformer er ikke sådan lige til at komme til

Jenner

Jenner40 skrev den 18-10-2025 15:00:20

Ja det er netop det der er problemet den Transformer er ikke sådan lige til at komme til

Men vhis du tager billede af spottet og lægger ind så kan vi i hvertfald fortælte hvad du kan skifte dem ud med  - måske uden skfit af transformer:-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Jeg troede jeg havde lagt det her billede i tråden

Jenner

Jenner40 skrev den 18-10-2025 16:22:32

Jeg troede jeg havde lagt det her billede i tråden

Kan du atge et af den anden side også?  så vi skal se pæren :-)

HVis transformen er den originale så er det nok en +30 år gammelt transformer

Hullerne kan sikkert bores op, så kan du bruge næste alle spots.

https://detled.dk/21011-12v-led-spot

Her er der masser af 12V spots.

Men hvis du har en 30 år gammel transformer, skal du måske overveje at få hjælp til at skifte det hele ud til nyt 220V.

Tak for jeres interesse. 
Ja strømforsyningen er plus 30 år gammel. 
Og jeg havde nok bare håbet at det var et quick fix. Men som i ser har jeg sat nogle spots i som er væsentligt pænere end de gamle halogen fatninger. Det ville bare være rart hvis der også kom lys derfra. Den Philips Hue strip som sidder der, fungerer jo fint, så må jeg jo bare lave en mere æstetisk lednings føring.
Tak for jeres input.
Jens 

Jenner

Uden at se hvad for pære/fatning der sidder i de gamel spot bliver det svært at anebfale en udskifnting.

Men kan forestilel mig det er G4 halogenstifter. De kan fås fra Philips og burde virke med din gamle transformer.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis