Hjælp til at dræne varmeanlæg/radiator

Hej allesammen 

Vi har købt et gammelt hus og skal have forstærkert væggen og spartlet bag nogle vægge.

Jeg vil derfor have drænet vandet i mit system, sådan jeg kan midlertidigt fjerne to radiatorer, sætte prop i, lave væggen og derefter montere dem igen og få VVS'er til at fylde systemet.

Nogen der kan hjælpe mig med at identificere drænet ved mit fjernvarme anlæg og metode for hvordan jeg skal gå til værk? 

Jeg antager at hvis jeg lukker for F og sætter vandslangen på R (retur?) siden, så kan jeg dræne systemet? - Hvad er de to nederste hvide rør og hvad er de rustfrie stålrør? 

Tusind tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tager plastikslangen af nede ved den sorte ventil.
Så åbner du den røde ventil for enden af plastikslangen og så kommer vandet ud af dit system.
Og så åbner du oppe ved radiatoren så den suge luft ind (oppe til venstre).
så burde det meste af vandet løbe ud af radiatoren.
Thomas_Mygind skrev den 15-10-2025 22:25:07

Du tager plastikslangen af nede ved den sorte ventil.
Så åbner du den røde ventil for enden af plastikslangen og så kommer vandet ud af dit system.
Og så åbner du oppe ved radiatoren så den suge luft ind (oppe til venstre).
så burde det meste af vandet løbe ud af radiatoren.

Tusind tak for hjælpen. Det prøver jeg i morgen.

... Lidt ærgelig over at du ikke afslutter med "SÆT IGANG"  

Nederst til højre på dit første billede sidder der en ballofixventil hvor du kan montere en slange. Denne ventil sidder lavere end den Mygind foreslog. Dermed kan du tappe mere vand af.

Søren O
Søren O skrev den 15-10-2025 22:35:15

Nederst til højre på dit første billede sidder der en ballofixventil hvor du kan montere en slange. Denne ventil sidder lavere end den Mygind foreslog. Dermed kan du tappe mere vand af.

Smart! Tak skal du have. Skal fjernvarme anlægget være slukket først for at kunne dræne systemet? Nogle foranstaltninger jeg bør tage? 

Du skal allerførst lukke de 2 haner hvor fjernvarmen kommer ind i huset. Så ville jeg vente et par timer så det er kølet lidt af. Så kan du sætte slange på nede ved radiator. Lukke op for luft ventiler på radiatorer, her skal du begynde med de øverste på anlægget 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 15-10-2025 23:16:49

Du skal allerførst lukke de 2 haner hvor fjernvarmen kommer ind i huset. Så ville jeg vente et par timer så det er kølet lidt af. Så kan du sætte slange på nede ved radiator. Lukke op for luft ventiler på radiatorer, her skal du begynde med de øverste på anlægget 

Tusind tak for dette. Fjernvarmen til huset er de to blå haner på billede #2 ikke? :)

ev elmand skrev den 15-10-2025 23:16:49

Hej alle

Jeg har nu forsøgt at dræne systemet. Det gik sku ikke så godt. Jeg har lukket for Fjernvarme fremløb + Retur og drænet fra Hus retur slange indtil der ikke længere var tryk.på slangen og det kommer ud i sådan noget små slask af 0,5 liter af gangen med en pause. Det stopper aldrig helt. 

Efter noget tid med drænet lukket, kan jeg pludselig dræne 15-20 liter af systemet igen. Det er som om der er noget påfyldning som er åbent? 

Har tilføjet billede af hvordan systemet står. Har også prøvet at lukke til og fra Beholder.

Er der en påfyldningsslange som står åbent. Jeg prøvede at fjerne en radiator, der kom intet vand, men efter lidt tid kom der vand igen. 

Venligst se vedhæftet diagram over systemet.

Tak for hjælpen.
Så er din fjernvarme ventiler ikke helt tætte. Du skal bare lade "drænslangen" sidde på og holde den åben. 
De små skvæt adgangen tyder på at du ikke har åbnet luft ventiler på radiatorer. 
Thomas Mygind skrev: Og så åbner du oppe ved radiatoren så den suge luft ind (oppe til venstre).

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-10-2025 13:28:34

Så er din fjernvarme ventiler ikke helt tætte. Du skal bare lade "drænslangen" sidde på og holde den åben. 
De små skvæt adgangen tyder på at du ikke har åbnet luft ventiler på radiatorer. 
Thomas Mygind skrev: Og så åbner du oppe ved radiatoren så den suge luft ind (oppe til venstre).

Tusind Tak for det. Det undre mig, da der er to ventiler fra fjernvarme. Både ved indgang til hus (de blå i vægen) og ved fjernvarmeanlægget. Jeg har lukket begge. Det er nu vildt hvis begge er utætte. 

Jeg har åbnet for luft på alle radiator i huset. 

Kan være jeg må give op og have en VVS'er forbi. Kan desværre ikke lade det stå åbent, da der ikke er dræn i nærheden. Så det er med spande at jeg dræner systemet  
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også