Er pt. i gang med at sælge mit sommerhus, som er fra slutningen af 1990erne. Det var et sommerhus, som min far fik opført som et "medbyg"-hus. Dvs. man køber alle materialer til huset fra typehusfirmaet, og der er så en montør fra husfirmaet, som hjælper i XX antal timer, hvorefter man selv står for resten - herunder gulvlægning osv. - dvs. i teorien alt det, som man ikke når inden montørens antal timer er erlagt på byggepladsen.
Der er nu udarbejdet tilstands- og elrapport for sommerhuset. Tilstandsrapporten har et par enkelte "røde" anmærkninger, men dog ikke noget graverende.
Dog undrer jeg mig over, at der i el-rapporten - for SAMTLIGE udtag, hvad enten det er i værelser eller stue er anført følgende:
" Dåser bag stikkontakt eller afbryder / dåser bag/over lampeudtag er ikke installeret efter fabrikantens anvisninger - der er en eller flere skruer gennem bunden af dåse"
Dette forhold er som nævnt anført for alle rummene og dette er anført som en ulovlig installation.
Desværre lever min far ikke længere, så jeg kan ikke spørge ham. Men jeg er 99,999999% sikker på, at han ikke selv har lavet noget i huset, hvad angår montering af dåser mv. bag stikkontakter / udtag osv. Med 99,99999% sandsynlighed er det derfor en autoriseret el-installatør, som har gjort det.
Når jeg sådan "googler" det, så står det anført, at en autoriseret el-installatørs opgave er følgende:
"Autoriserede el-installatører er ansvarlige for, at el-installationer er sikre og lovlige"
Jeg kan i sagens natur ikke 100% udelukke, at min far har lavet noget i huset, som relaterer sig til el - men det ville undre mig ekstremt meget, om han havde gjort det.
Hvis jeg forstår det ret på ordlyden i elrapporten, så skal det forstår som, at der BÅDE i 2025 men også allerede dengang var tale om en ulovlig installation, så forholdet skyldes fx ikke, at standarderne er blevet strengere siden dengang osv.
Jeg ved godt, at jeg ikke kan gøre meget ved det, og det er forhåbentlig ikke noget, som afholder samtlige interessenter fra at købe huset, men det vil jo være benzin på deres bål, når de fx skal begrunde et bud på huset, som er under udbudsprisen. Men jeg mener dog at have hørt fra andre også, at der er kommet lignende anmærkninger i deres el-rapporter, når de har solgt deres parcelhuse osv. - selv om de også har fået det lavet af en aut. el-installatør.
Jeg er helt med på, at i ikke kan udtale jer om mit specifikke forhold, når i ikke kender de reelle forhold - men HVIS elarbejdet er udført af en autoriseret el-installatør, er det så ikke usædvanligt, at de laver noget, der ikke er lovligt???
På forhånd tak for jeres input!