Elrapport - sommerhus (anmærkninger)

Er pt. i gang med at sælge mit sommerhus, som er fra slutningen af 1990erne. Det var et sommerhus, som min far fik opført som et "medbyg"-hus. Dvs. man køber alle materialer til huset fra typehusfirmaet, og der er så en montør fra husfirmaet, som hjælper i XX antal timer, hvorefter man selv står for resten - herunder gulvlægning osv. - dvs. i teorien alt det, som man ikke når inden montørens antal timer er erlagt på byggepladsen. 

Der er nu udarbejdet tilstands- og elrapport for sommerhuset. Tilstandsrapporten har et par enkelte "røde" anmærkninger, men dog ikke noget graverende.

Dog undrer jeg mig over, at der i el-rapporten - for SAMTLIGE udtag, hvad enten det er i værelser eller stue er anført følgende:

" Dåser bag stikkontakt eller afbryder / dåser bag/over lampeudtag er ikke installeret efter fabrikantens anvisninger - der er en eller flere skruer gennem bunden af dåse"

Dette forhold er som nævnt anført for alle rummene og dette er anført som en ulovlig installation.

Desværre lever min far ikke længere, så jeg kan ikke spørge ham. Men jeg er 99,999999% sikker på, at han ikke selv har lavet noget i huset, hvad angår montering af dåser mv. bag stikkontakter / udtag osv. Med 99,99999% sandsynlighed er det derfor en autoriseret el-installatør, som har gjort det.

Når jeg sådan "googler" det, så står det anført, at en autoriseret el-installatørs opgave er følgende:

"Autoriserede el-installatører er ansvarlige for, at el-installationer er sikre og lovlige"

Jeg kan i sagens natur ikke 100% udelukke, at min far har lavet noget i huset, som relaterer sig til el - men det ville undre mig ekstremt meget, om han havde gjort det.

Hvis jeg forstår det ret på ordlyden i elrapporten, så skal det forstår som, at der BÅDE i 2025 men også allerede dengang var tale om en ulovlig installation, så forholdet skyldes fx ikke, at standarderne er blevet strengere siden dengang osv.

Jeg ved godt, at jeg ikke kan gøre meget ved det, og det er forhåbentlig ikke noget, som afholder samtlige interessenter fra at købe huset, men det vil jo være benzin på deres bål, når de fx skal begrunde et bud på huset, som er under udbudsprisen. Men jeg mener dog at have hørt fra andre også, at der er kommet lignende anmærkninger i deres el-rapporter, når de har solgt deres parcelhuse osv. - selv om de også har fået det lavet af en aut. el-installatør.

Jeg er helt med på, at i ikke kan udtale jer om mit specifikke forhold, når i ikke kender de reelle forhold - men HVIS elarbejdet er udført af en autoriseret el-installatør, er det så ikke usædvanligt, at de laver noget, der ikke er lovligt???

På forhånd tak for jeres input!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tilstands rapport er mere omfattende i dag, dårlige fuger på nyere huse, manglende klodser i studsfuger osv.
Jeg tænker: sker der en kortslutning eller begynder en kronmuffe samling at gløde gr. dårlig forbindelse, vil det hurtigt udvikle sig til varme - varme og ild opvarmer de gennemgående skruer, som så kan antænde materiale i nærheden.
Var det en indmurings dåse, var det sikkert lige meget, dog er jeg ikke sikker. 
Har man brugt skruer i stedet for spadeklør på kontakterne?
​Er det den originale inst. fra huset blev bygget ?

cdp skrev den 13-10-2025 20:02:40

Er det den originale inst. fra huset blev bygget ?

Jeps, der er rent elmæssigt ikke lavet noget om siden huset blev bygget - det er jeg 100% sikker på  

Kort sagt så ahr elektrikerne (eller hvem der nu ahr sat det op dengang) sat skruer igennem bunden af dåsen for at holde dem på plads. Det måtte man ikek dengang og ej heelr id ag da produkterne skal installaeres efter fabrikantens anvisninger. Et har elektrikerne godt vidst dengang - men førhen gjorde man ikke så meget ud af at følde de regler men ikke subjektiv følte gav mening. Det har man heldivis gjort op med i dag.

"Fikset" er simpelt - netop fordi så mange elektrikere har set lidt stort på lige den regel: https://www.se.com/dk/da/faqs/FA326603/

Kort sagt - skruen skal skrues ud og så længe hullet ikke er for stort . så er alt ok. Der kan lukkes med brandtætningsmasse som man gør ved eltavler(et sted mange elektriker også har undladet at følge reglerne og der derfor også er en specifik vedljedning fra LK for dette pga de mange anmærkninger i el-rapporter) - men det er ikke nødvendigt for at det bliver lovligt da de gamle indmuringdåse ikke har samme tætningskrav som de nye.

En længere smøre - men håber det hjælper :-)

En lille note - det er ikek sikkert den er så let at finde med Sikkerhedsstyrelsen har gennem stikprøver af nybyggeri i dag fudnet fejl i op til 70% af elinstallationerne som dine - omend heldigis sjældent farlige vejl. Typisk bunder det i at det er lærlige, arbejdsmæng og elektrikere der laver isntalaltionerne udner en el-instalaltørs autorisation. Og der er mangle regler der skal følges (senstt fra 2020 med store ændringer) og det er ikke altid at dem der udfører arbejdet er tilstrækkelig oplært til at følge alt 100% - og installatøren kan ikke tjekke alles arbejde i bunden. Fordi der er så mange forskellige fabrikanter af materiel i dag så betyder lige den omtalte regel en del 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
@buller27 - Tak for den udførlige kommentar - det giver rigtig god mening !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis