Strøm ind i huset

Hejsa
Kort og godt
Hvis mit netselskab siger jeg har rettighed til 25 amp mener de så 3x25 amp. 
Altså 25 ​på på hver fase ?

Mvh
Torben
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er 25A på hver fase. Der sidder tre sikringer i ​kabelabet.

fase
Tak for svaret.
Ja det mente jeg også, men elselskabet skriver sådan her på mit spørgsmål om det ikke er 3x25a

​Citat konstant net
Du har 25A på hver sikring, men du må ikke bruge mere end 25A ialt
Citat slut

​Hvis det var rigtigt kunne jeg jo ikke engang bruge mit 3 fasede komfur på max (3x16a)

At du ikke må bruge mere end 25A i alt hentyder til hver sikring. På hver fase kan du trække 25A.
Dit komfur trækker nok heller ikke fuld effekt hele tiden. Du skal regne med en samtidighed faktor. Prøv at lægge dine sikringsstørrelser på hver fase sammen og divider op i 25. Så får du en faktor mindre end 1.

fase
Vil du så ikke sige jeg kan bruge 3x25 amp ? Istedet for 25 amp I alt ?

Jeg er helt med på at et komfur ikke trækker max hele tiden, ​lad os så sige en alm elbil oplader på 11 kWh istedet. 

Den trækker jo 3x16 amp kontinuerligt.

Jeg udspørger konstant net om de ikke mener 3x 25 amp men de svarer nej 25 amp I alt. ​Det er det jeg ikke forstår. 
Tror at deres callservice ikke  er så god til at forklare..... du må max bruge 25 A på hver fase, så når en elbil lader med 11 kw så bruger den 16 A på hver face og du har så dermed 8 A til rådighed til resten af huset som er ca. Små 2100 watt....
Annonce
Netop, men jeg har vel 8 amp ​tilbage på hver fase ?
Torben.e. skrev den 11-10-2025 07:21:45

Netop, men jeg har vel 8 amp tilbage på hver fase?

Ja, du har 25A -16A = 8A tilbage på hver fase tilbage til det øvrige forbrug. Og hvis du vælger at lade bilen om natten, er det overhovedet ikke noget problem.

fase
Det er en principiel og teoretisk beskrivelse. Du kan ikke selv styre eller opdage om du kommer over de 25 A. Net selskabet kan heller ikke kontrollere det. 
De sikringer der sidder ude ved vejen er smelte sikringer, som har en smelte kurve  som viser at de kan tåle en belastning på ca. 150 % i en time. Så der er ingen grund til at tænke på det, før der springer en sikring ude ved vejen. Du kan så risikere at du selv skal betale udskiftningen. Derefter kan du så tage stilling til om du skal have større sikringer ind, og den anledning betale tilslutnings afgift.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja, den forklaring, jeg har givet, er den teoretiske udredning, der giver den sikre måde at beregne forbruget på. Det er rigtigt, at der kan overbelastes i et tidsrum ved at udnytte sikringens smeltekurve. Men det var min opfattelse, at det var oplysningerne fra forsyningen, der var problemet. Men ellers er vi helt enige.

fase
Tak for svarene, vi må så konstatere at konstant nets tekniske rådgiver er forkert på den med de 25 amp I alt og det er ​3x25 amp I alt. Ganske som jeg ​regnede med. 

Takker for svarene 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis